Miquel Montada i Jordi Bou: “Recuperem la música dels 80, 90 i 2000 per socialitzar i gaudir”

El Baix Empordà es prepara per rebre una nova proposta aquest estiu. El projecte La Mítika inicia una gira de tardeos – o vespreigs –  a diferents espais de l’Empordà, amb sessions centrades en la música dels anys 80, 90 i 2000 i un format que aposta per la socialització i el record.

Els impulsors del projecte, Miquel Montada i el DJ Jordi Bou, expliquen que La Mítika neix amb la voluntat de recuperar la música “remember” i donar resposta a un públic que busca un espai d’oci adaptat a noves rutines. “El target comença a tenir fills grans i vol tornar a sortir i socialitzar”, assenyala Montada, que destaca també la consolidació del projecte després de dues temporades d’activitat al Baix Llobregat i el Vallès.

Segons els promotors, la decisió d’arribar a l’Empordà respon a la demanda de residents i segones residències que trobaven a faltar aquest tipus de sessions musicals. “Ens deien que hi havia tardeos, però no vinculats a la música dels 80, 90 i 2000”, expliquen.

Un viatge musical dels 80 als 2000

La proposta musical de La Mítika se centra en el pop i la música electrònica i disco de dècades passades. El repertori inclou artistes com U2, Simple Minds, Roxette, Eurythmics o Depeche Mode, així com icones del dance i pop com Madonna o Bananarama, sense deixar de banda temes dels 90 i principis dels 2000.

Tenim un públic d’entre 40 i 60 anys i hem de combinar una mica de tot”, explica Jordi Bou, que detalla que les sessions poden adaptar-se segons l’ambient i la resposta del públic.

El tardeo com a nova forma d’oci

El format del tardeo s’ha consolidat especialment després de la pandèmia. La possibilitat de sortir a la tarda, sopar i tornar a casa sense afectar el descans ha afavorit el seu creixement. “La gent pot socialitzar, ballar i l’endemà aprofitar el dia”, resumeixen els impulsors.

La proposta arrenca a espais com el restaurant Cap Sa Sal i es traslladarà també a la inauguració d’un nou espai a Cruïlles, al Baix Empordà. A Cap Sa Sal, les sessions seran més relaxades i orientades a l’ambient de posta de sol, mentre que a Cruïlles s’espera un ambient més festiu i de ball.

Tant Montada com Bou coincideixen que el format del tardeo ja no és una tendència puntual, sinó una realitat consolidada per a un públic concret. “És una alternativa que abans no existia per a molta gent de 45 o 50 anys”, expliquen.

Palafrugell omple el cap de setmana de Festes de Primavera amb cultura, esport i tradició

baixada de carretons palafrugell

Les Festes de Primavera de Palafrugell encaren un cap de setmana intens del divendres 29 al diumenge 31 de maig, amb una programació que combina cultura, tradició, esport i activitats populars arreu del municipi.

El divendres 29 de maig, els Jardins de Can Bech seran l’escenari del pregó i sopar popular a partir de les 20.00 h. El pregó, a les 20.30 h, anirà a càrrec de Ramon Plaja i Maria Plaja i serà obert a tothom. La vetllada es completarà amb el sopar popular, gestionat per l’Associació INDIKA, el servei de bar dels Trompats i l’actuació musical de Miquel del Roig. Els tiquets tenen un preu de 8 euros i es poden adquirir al Teatre Municipal.

La programació continuarà dissabte 30 a les 11 h del matí amb el vermut literari Josep Pla “Passàvem les hores” al Calau Bar de Calella de Palafrugell, organitzat per la Fundació Josep Pla. L’activitat té un preu d’11 euros i requereix reserva prèvia.

El mateix dissabte al migdia, el Molí de Vent acollirà la Baixada de carretons, mentre que a la tarda (de 16 a 21 h) la Nau dels carrossaires obrirà portes perquè el públic pugui veure de prop el treball de les comparses del Carroussel Costa Brava.

Diumenge 31 començarà amb la 40a Marxa de la Garoina, amb sortida des dels Ametllers. Durant el matí, la plaça de l’Ermengarda es convertirà en punt neuràlgic de l’activitat carrossaire amb tallers, coreografies i reconeixements a projectes escolars.

La jornada es completarà amb el Campionat de botifarra al Centre Fraternal i l’Oohx!gen Fashion Show al pavelló poliesportiu, que tancarà el diumenge amb moda i espectacle.

El cap de setmana també inclou competicions esportives al Club Tennis Llafranc i el Torneig de futbol Memorial Jordi Figarola al camp del Gregal. Les Festes de Primavera continuaran la setmana següent amb la resta d’actes destacats, com la Fireta, Palafrugell en Dansa i el 64è Carroussel Costa Brava.

Els germans Ruiz Contreras de Castelló

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Els germans Ruiz Contreras de Castelló
Loading
/

Bon dia, oients de Ràdio Capital!

Des de fa onze anys, se celebra a Castelló d’Empúries una taula rodona sobre la relació del poeta Carles Fages de Climent i els seus contemporanis, organitzada per l’Ajuntament de la vila comtal i la Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada – Carles Fages de Climent de la Universitat de Girona. Hi hem repassat la bona o mala entesa de Fages amb Josep Pla, Maria Àngels Anglada, Manuel Brunet, Francesc Pujols, Salvador Dalí, Montserrat Vayreda, Alexandre Deulofeu, Carme Guasch, Ventura Gassol i Eugeni d’Ors. El 30 de maig d’enguany reflexionarem sobre Fages i els germans Ramon i Luis Ruiz Contreras, castellonins i familiars del poeta. La seva mare era Lluïsa de Climent i de Contreras.

Els germans Ruiz Contreras van néixer a Castelló d’Empúries: Ramon l’any 1861, Luis el 1863, a la casa Contreras, ben a la vora de la casa de Climent, on vivia el poeta com ens explica a les Memòries: «La meva mare estimava aquestes dues cases dels seus cognoms gairebé amb amor igual. Jo no hauria pas canviat. Ni don Luis tampoc, de manera que vivíem tots dos satisfets a poques passes, en aquest barri extraordinari, on radiquen la majoria de cases de senyors de Castelló d’Empúries, anomenat Puig Saliner, que la meva mare anomenava, amb vèrbola pintoresca, el «faubourg Saint-Germain». Ramon i Luis Ruiz Contreras eren fills de la tia àvia de Fages, Ana de Contreras i Carbonell i d’Hilarió Ruiz Amado, enginyer de muntanya.

Ramon, el gran, va signar amb els cognoms del seu pare Ruiz Amado, segons ens explica el mateix Fages per consell dels superiors dels Jesuïtes, per evitar confusions amb el seu germà que ja era un escriptor conegut i traductor d’escriptors inclosos als índexs dels llibres prohibits per l’Església. Va doctorar-se en Dret i als vint-i-tres anys va decidir fer-se jesuïta, va estudiar teologia a Tortosa, on fou ordenat sacerdot i va destacar en el camp de la pedagogia, dels estudis literaris i com a traductor, entre molts d’altres dels dotze primers volums de la Historia de los Papas de L. von Pastor o els vint-i-quatre de la Historia Universal de Johann B. Weiss.

El segon, Luis, va dedicar la seva vida a les lletres, va ser escriptor, periodista, crític teatral, dramaturg i traductor de les Obres completes d’Anatole France i de Guy de Maupassant, per exemple. Va viure anys a la casa pairal de Castelló, després d’haver-se fet un nom a Madrid, on va fundar diverses revistes per donar veu a la «generación del 98». Fages li va dedicar un article quan va morir el 1953 i el defineix així (tradueixo): «dotat d’una fina sensibilitat i avidesa literària; embotat per a la ironia; agressiu i irascible; egòlatra i ingenu; sobri i sibarita al mateix temps; calculador i pròdig; […] agut i plumbi; epistolar i solemne; simpàtic i insuportable; franc i sofístic, però sempre intel·ligent i actiu, vigilant d’idees i coses, i simultàniament banal i profund.» Potser es definia ell mateix. Qui sap.

En aquesta emissora Carles Fages de Climent és protagonista d’un capítol de la sèrie «Ui, si aixequés el cap».

Cristina Montañés: «La població ha canviat i l’ABS de Palamós també ha crescut amb ella»

privat:-cristina-montanes,-nova-directora-de-l’abs-de-palamos
Privat: Cristina Montañés, nova directora de l’ABS de Palamós
Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Cristina Montañés: "La població ha canviat i l'ABS de Palamós també ha crescut amb ella"
Loading
/

L’ABS de Palamós celebra aquest any el seu 25è aniversari amb un programa d’activitats institucionals, culturals i populars que es desenvoluparan els dies 4, 6 i 11 de juny als municipis de Palamós i Calonge. La directora de l’ABS de Palamós, Cristina Montañés, ha explicat en una entrevista al programa Supermatí que la commemoració s’ha organitzat “amb molta cura i molt de carinyo” i amb la voluntat que sigui una celebració compartida amb la ciutadania. “És una celebració de tots”, ha remarcat.

El programa s’iniciarà el 4 de juny amb un acte institucional a la sala del Castell de Calonge, on es farà una taula de debat sobre l’evolució de l’atenció primària, amb una mirada al passat, present i futur del l’ABS de Palamós. Hi participaran representants sanitaris, usuaris i institucions del territori, seguit d’un aperitiu-sopar per als assistents.

El 6 de juny, la celebració tindrà una vessant més popular a la zona de l’estenedor de xarxes, a Palamós, amb activitats obertes a tothom durant tot el dia: ioga, zumba, tallers infantils, vermut musical i una arrossada popular solidària. Els beneficis es destinaran a la millora de l’hospital de dia de Palamós. Per participar-hi cal inscripció prèvia, tot i que també es podran adquirir tiquets el mateix dia.

Finalment, l’11 de juny es tancaran els actes amb la inauguració d’una exposició dedicada a dones emprenedores de l’Empordà i una conferència de Marta Casariego, que aportarà una mirada inspiradora a la commemoració.

Montañés ha destacat també l’evolució de l’ABS de Palamós en aquests 25 anys, marcada pel creixement de la població i la incorporació de nous perfils professionals com psicologia, fisioteràpia i nutrició. En aquest sentit, ha subratllat el repte d’una atenció primària cada vegada “més resolutiva i integral”.

La directora ha animat la ciutadania a participar en les activitats, recordant que l’objectiu és celebrar una trajectòria compartida entre professionals i usuaris del territori.

La Bisbal vol recuperar la gestió directa de la recollida de residus per millorar el servei al municipi

Recollida de residus Bisbal

L’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà ha presentat aquest dimecres al Teatre Mundial el full de ruta per recuperar la gestió directa del servei de recollida de residus valoritzables. La voluntat és millorar el funcionament del servei i donar resposta a les incidències detectades en els darrers mesos en diversos punts del municipi.

L’acte, encapçalat per l’alcalde, Òscar Aparicio, i la tècnica de residus municipals, també va comptar amb la presència de diversos regidors del consistori. El govern local reconeix la preocupació creixent del veïnat per l’estat de la neteja i la situació d’algunes àrees de contenidors.

Actualment, la recollida de la fracció orgànica, paper i cartró, vidre i envasos depèn del Consell Comarcal del Baix Empordà, encarregats de la gestió del servei, i d’una empresa concessionària. Segons el consistori, aquest model ha generat dificultats recurrents com recollides irregulars, contenidors plens durant hores, manca de resposta ràpida davant incidències o àrees insuficients.

Davant d’aquesta situació, el govern municipal fa mesos que treballa en un pla integral per la recollida de residus al municipi. La primera fase ja s’ha concretat amb la licitació del nou servei de recollida de residus valoritzables, amb un pressupost anual de 215.995,33 euros sense IVA. El contracte s’ha adjudicat a la UTE Recollida Residus per un import de 191.682,73 euros i entrarà en funcionament l’1 de juliol.

Mentrestant, l’Ajuntament continua actuant de manera subsidiària amb la brigada municipal per buidar contenidors i netejar zones afectades quan el servei no funciona correctament. Tot i això, el consistori admet que aquests equips no estan dimensionats per assumir de manera estructural una tasca que no és pròpia, fet que també impacta en altres serveis de manteniment.

Per reforçar la resposta immediata, s’han incorporat dos nous operaris de neteja que treballaran també els caps de setmana, així com dues persones de suport polivalent. Tot i així, el consistori alerta de les dificultats per cobrir baixes i vacants, una problemàtica comuna en molts municipis.

De cara als propers mesos, el govern ja ha planificat les següents fases del pla. La segona començarà a l’octubre i preveu la renovació de tots els contenidors, amb una inversió superior als 400.000 euros, i la reducció de punts de recollida de prop de 100 a 50, tots amb totes les fraccions disponibles.

Paral·lelament, també es treballa en l’externalització d’algunes tasques de brigada per guanyar eficiència i en noves inversions a la via pública. La tercera fase del pla culminarà amb un debat ciutadà sobre nous models de recollida i possibles tecnologies com els contenidors intel·ligents.

Finalment, l’Ajuntament fa una crida al civisme i a la corresponsabilitat ciutadana per mantenir la ciutat neta, recordant la importància d’utilitzar correctament els contenidors, respectar els horaris i comunicar qualsevol incidència.

Estrella Damm celebra els 150 anys amb un nou cicle de 45 concerts a sales de tot el territori

estrella-damm-celebra-els-150-anys-amb-un-nou-cicle-de-45-concerts-a-sales-de-tot-el-territori
Estrella Damm celebra els 150 anys amb un nou cicle de 45 concerts a sales de tot el territori

Després de la multitudinària celebració dels seus 150 anys al Parc del Fòrum de Barcelona, Estrella Damm trasllada ara l’aniversari a les sales de concerts amb DIRECTES ESTRELLA DAMM 150, un nou cicle impulsat conjuntament amb Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC). La iniciativa neix amb la voluntat de donar visibilitat a les sales amb què la cervesera col·labora durant tot l’any i convertir-les en protagonistes d’aquesta commemoració especial.

Entre setembre i octubre, el projecte programarà 45 concerts en 45 sales diferents de Catalunya, les Illes Balears, Castelló i Andorra, sumant més de 22.000 localitats i configurant una xarxa musical que reivindica el paper essencial de les sales dins l’ecosistema cultural i musical. El cicle vol posar en valor tant els grans espais com les sales de proximitat, recordant la seva importància com a primer escenari real per a molts artistes i com a espais imprescindibles per al creixement de la música en directe.

DIRECTES ESTRELLA DAMM 150 apostarà clarament pel talent del territori amb una programació transversal i intergeneracional que combinarà noms consolidats i artistes emergents. El cartell inclourà actuacions de Miki Núñez, Queralt Lahoz, Macaco, Maruja Limón, Quimi Portet, Suu, El Pony Pisador, Al·lèrgiques al Pol·len, Alfred García, Fades, Carlota Flâneur, Mourn, Svetlana, El Petit del Cal Eril, Socunbohemio, Companyia Elèctrica Dharma, Ketekalles, Strombers, Sexenni, Ven’nus, Joan Colomo, The New Raemon o Cloe Riembau, entre molts altres.

El cicle arrencarà el 18 de setembre amb tres concerts simultanis: JULS actuarà a la Sala Liverpool de Be Disco de Molins de Rei, Joe Crepúsculo ho farà al Club Mutante de Palma i Ketekalles actuarà a l’Unnic d’Andorra la Vella. Durant set setmanes, la programació passarà per sales emblemàtiques com Razzmatazz, Salamandra, La Mirona o Es Gremi, però també per espais de proximitat com Els Pagesos de Sant Feliu de Llobregat, Terra de Castelló de la Plana o Slàvia de les Borges Blanques.

El tram final del cicle inclourà concerts de Miki Núñez a Razzmatazz, Maruja Limón a la sala Times de Santa Coloma de Gramenet o The New Raemon al VADE Música de Sabadell, abans de culminar el 30 d’octubre amb una gran cloenda final a Sala Apolo encara per anunciar.

Amb aquesta iniciativa, Estrella Damm amplia la celebració dels seus 150 anys més enllà del gran esdeveniment del Fòrum i reforça el seu vincle històric amb la música en directe i el teixit cultural del territori.

Tota la programació detallada i entrades ja disponibles al web d’Estrella Damm.

AGENDA

18 de setembre — JULS — Sala Liverpool de Be Disco — Molins de Rei
18 de setembre — Joe Crepúsculo — Club Mutante — Palma de Mallorca
18 de setembre — Ketekalles — Unnic Andorra — Andorra la Vella
20 de setembre — Macaco — Es Gremi — Palma de Mallorca
25 de setembre — Dan Peralbo i el Comboi — Jazzbah — Menorca
25 de setembre — Sergi Carbonell — Sala El Torín — Olot
26 de setembre — Companyia Elèctrica Dharma — Sala Las Vegas — Sant Feliu de Guíxols
26 de setembre — El Petit de Cal Eril — Es Claustre — Maó
1 d’octubre — GRISO — Heliogàbal — Barcelona
2 d’octubre — Anna Andreu — La Capsa — El Prat de Llobregat
2 d’octubre — Galgo Lento (format trio) — Jamboree — Barcelona
2 d’octubre — Queralt Lahoz — Clap — Mataró
2 d’octubre — Suu — Luz de Gas — Barcelona
2 d’octubre — Sexenni — RedStar — Valls
3 d’octubre — Al·lèrgiques al Pol·len – Sala Zero — Tarragona
3 d’octubre — Socunbohemio – La Daurada— Vilanova i la Geltrú
3 d’octubre — Strombers – Stroika — Manresa
3 d’octubre — Joan Colomo – Els Pagesos — Sant Feliu de Llobregat
3 d’octubre — Chaqueta de Chándal – Radikal — Granollers
3 d’octubre — La Sra. Tomasa – La Cabra — Vic
3 d’octubre — Lildami – Blitz Disco — Banyoles
8 d’octubre — Ven’nus – La Nau — Barcelona
9 d’octubre — Quimi Portet – Lo Submarino — Reus
10 d’octubre — Alfred García – Nördic Cerdanya — Puigcerdà
16 d’octubre — Artista pendent d’anunciar – La Mirona — Salt
16 d’octubre — El Pony Pisador – La Paloma — Barcelona
16 d’octubre — Diamante Negro – Plataforma — Barcelona
16 d’octubre — La Niña Paracaídas – Slàvia — Les Borges Blanques
17 d’octubre — Svetlana – Salamandra – L’Hospitalet de Llobregat
17 d’octubre — Carla Collado & Maio – Cafè del Casino — Figueres
17 d’octubre — Carmen y María – Club Sauvage — Barcelona
17 d’octubre — Artista pendent d’anunciar – Rasa 64 — Terrassa
17 d’octubre — Aurelio Morata – Nuba — Lleida
17 d’octubre — Cloe Riembau – Clèrik — Girona
18 d’octubre — Flaymencos – Cafè Belgrado — Sant Cugat del Vallès
22 d’octubre — Mourn – Sala VOL — Barcelona
22 d’octubre — Fades – Terra — Castelló
23 d’octubre — Hip Horns Brass Collective – El Siglo — Sant Cugat del Vallès
23 d’octubre — Carlota Flâneur – New Fizz — Barcelona
23 d’octubre — Laura West – Sala El Cau — Tarragona
24 d’octubre — Miki Núñez – Razzmatazz 1 — Barcelona
24 d’octubre — The New Raemon – VADE Música — Sabadell
24 d’octubre — Maruja Limón – Times — Santa Coloma de Gramenet
29 d’octubre — Vecinos – WOLF — Barcelona
30 d’octubre – Artista pendent d’anunciar – Cloenda a Sala Apolo

L’entrada Estrella Damm celebra els 150 anys amb un nou cicle de 45 concerts a sales de tot el territori ha aparegut primer a Primera Fila.