Els preus es moderen a l’abril a Girona amb un increment del 0,7% i l’IPC interanual baixa al 3,3%

preus comarques gironines // ACN

Els preus s’han apujat un 0,7% durant el mes d’abril a les comarques gironines i l’IPC interanual se situa al 3,3%. Segons ha fet públic l’Institut Nacional d’Estadística (INE), la variació interanual ha caigut una dècima respecte a la registrada el mes passat, continuant amb la tònica general. Si es tenen en compte els registres mes a mes, els preus aquest abril (0,7%) han caigut mig punt respecte del març (1,2%). La caiguda més acusada l’han experimentat els preus de l’electricitat, el gas i altres combustibles, que han baixat un 3,2%, impulsats per la rebaixa de l’IVA que va entrar en vigor a finals de març. Els preus dels aliments han mantingut una caiguda moderada (-0,2%) i, per contra, s’han apujat un 7% i un 7,3% la roba i calçat.

Els preus a les comarques gironines s’han moderat durant el mes d’abril amb una tímida pujada del 0,7%. L’increment, però, es contraposa amb el lleuger descens que ha registrat l’IPC si ens fixem en dades del mateix mes de l’any passat. Seguint en la tònica general, la inflació ha baixat una dècima respecte de l’abril del 2025 i se situa ara al 3,3%.

 

Amb dades del darrer mes, el descens més pronunciat el registra el paquet d’electricitat, gas i combustibles. El mes de març van experimentar un increment del 3% i aquest abril, un descens del 3,2%. La dada s’explica per la reducció de l’IVA, aplicada per l’Estat a finals de març i que es mantindrà en vigor fins aquest juny.

L’altre descens important l’han registrat els serveis de transports de passatgers (-2,2%). Els aliments (-0,2%); les begudes alcohòliques (-1,4%) i les begudes sense alcohol (-0,7%) han experimentat una baixada molt més tímida. Si mirem un any enrere, però, l’increment en alimentació i begudes normal ha estat de l’1,4% i en begudes alcohòliques, del 5,1%.

A l’altra cara de la monera, hi ha la roba i el calçat, que han pujat aquest abril un 7 i un 7,3%, respectivament. També han pujat els paquets turístics (3,8%) tot i que menys que el mes passat, quan ho van fer un 4,2% a les portes de la Setmana Santa. El que sí que s’ha enfilat -i molt- són els serveis d’allotjament. El sector ha registrat un increment de l’11,6%.

També ha registrat un lleuger increment aquest mes d’abril el preu del lloguer d’habitatge que s’ha incrementat un 0,3%. Al març, va registrar un descens del 0,1%.

Els Mossos detenen el mateix home per cometre dos robatoris violents a Palamós

privat:-els-mossos-investiguen-sis-casos-d’estrebades-violentes-a-gent-gran-en-menys-d’una-setmana-a-la-bisbal-d’emporda
Privat: Els Mossos investiguen sis casos d’estrebades violentes a gent gran en menys d’una setmana a la Bisbal d’Empordà

Els Mossos d’Esquadra de la comissaria de la Bisbal d’Empordà han detingut a Palamós un home de 29 anys com a presumpte autor de dos robatoris amb violència i intimidació. El sospitós també havia estat arrestat el 9 de maig per un robatori amb força a l’interior d’un vehicle.

El primer dels robatoris violents es va produir la matinada del 9 de maig al carrer Major de Palamós. Segons els Mossos, l’agressor va abordar un home que tornava cap a casa seva cap a les tres de la matinada. Després de tirar-lo a terra violentament, el va colpejar amb cops de peu mentre la víctima es trobava indefensa.

A conseqüència de l’agressió, l’home va patir la fractura del nas, la pèrdua de dues dents i una pèrdua momentània de coneixement. L’autor dels fets li va sostreure uns 500 euros en efectiu i el telèfon mòbil. La víctima va ser atesa inicialment per una patrulla de la Policia Local de Palamós i posteriorment traslladada a l’hospital de Palamós.

La investigació conjunta entre la Unitat d’Investigació dels Mossos de la Bisbal d’Empordà i la Policia Local de Palamós va permetre identificar i detenir el presumpte autor l’11 de maig.

L’endemà, però, els Mossos el van tornar a arrestar per un segon robatori violent. Els fets van passar cap a les onze de la nit a l’avinguda Onze de Setembre, quan un home estava assegut a la finestra de casa seva. El detingut presumptament se li va apropar i li va clavar un cop de puny al nas abans de sostreure-li el mòbil que tenia a les mans.

La víctima va demanar ajuda en un establiment proper, des d’on es va alertar el 112. Diverses patrulles es van desplaçar ràpidament fins al lloc dels fets i van localitzar el sospitós poc després pels voltants. Els agents van recuperar el telèfon sostret i, durant l’escorcoll, li van trobar una navalla.

Els Mossos també relacionen el detingut amb un robatori dins d’un vehicle estacionat al carrer Voramar de Palamós el mateix 9 de maig.

L’arrestat, que acumula diversos antecedents per fets similars, va passar el 12 de maig a disposició del jutjat d’instrucció en funcions de guàrdia de la Bisbal d’Empordà.

Martí Sabrià: «Any rere any van sorgint temes vinculats al turisme que cal posar sobre la taula»

Martí Sabrià, entrevistat per parlar sobre l'augment de la taxa turística
Martí Sabrià, entrevistat per parlar sobre l'augment de la taxa turística
Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Martí Sabrià: "Any rere any van sorgint temes vinculats al turisme que cal posar sobre la taula"
Loading
/

Aquest dijous 14 de maig la Fundació Jordi Comas Matamala celebra als Jardins de Cap Roig de Calella de Palafrugell la X edició de la Jornada Turisme, Territori i Societat. I al Supermatí hem parlat amb un dels vocals de l’entitat, Martí Sabrià, sobre com s’anirà desenvolupant l’acte i els ponents que participaran de la jornada.

Aquestes jornades, tal com apunta Sabrià, van néixer l’any 2015, moment en el què es creu necessari que cal repensar el model turístic del territori. La voluntat és abordar el turisme des de mirades tan diverses com la tecnologia, la mobilitat o l’arquitectura, entre altres.

Des de la primera edició de les jornades és evident que la concepció de desenvolupament turístic ha canviat: actualment es mira cap a un turisme més sostenible envers el territori, desestacionalitzar-lo, enfocar-se cap a un turisme amb més poder adquisitiu, entre altres. «Volem pensar que hem contribuït a cnaviar aquesta mirada», apunta Martí Sabrià. Així, s’aposta per un turisme més enfocat a la qualitat i no tant en la quantitat.

En la jornada d’enguany hi ha ponents com l’arquitecte Josep Miàs, o la directora de la Fundació Mies Van de Rohe, Anna Ramos, per parlar d’aruitectura. També es debatrà la mobilitat amb veus com el comissionat per al traspàs de Rodalies, Pere Macies; la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López; o el president de la Comissió d’Ordenació del Territori de la Cambra de Comerç de Girona, Àlex Gilabert.

En la següent taula es treballarà la responsabilitat social envers el turisme amb el secretari de Transició ecològica de la Generalitat, Jordi Sargatal, i la cap de l’Observatori del Treball i Model Productiu de la Generalitat, Manuela Redondo. Finalment, s’acabarà la jornada parlant del creixement econòmic i les perspectives pel sector turístic amb l’economista de la UPF, Guillem López; l’economista de la UB, Joan Tugores; i el president de PIMEC, Antoni Cañete.

Martí Sabrià reconeix que tot i que ja porten deu edicions de les Jornades, els temes no s’acaben. «Any rere any sorgeixen temes nous i dels quals cal parlar», admet Sabrià.

Per la jornada d’avui esperen omplir l’auditori, tal com va passar l’any passat. A més, una de les particularitats de la jornada és que aconsegueix aplegar assistents d’arreu de Catalunya.

Martí Sabrià reconeix que a la Fundació Jordi Comas Matamala li queden reptes per assolir. «Volem convidar la gent a promoure la qualitat i la feina ben feta amb relació al turisme», explica Sabrià.

Supermatí – 14 maig 2026

Supermatí - programa sencer
Supermatí - programa sencer
Supermatí - 14 maig 2026
Loading
/

Docents fan una marxa lenta amb cotxes de Verges a Girona en la vaga d’educació a les comarques gironines

verges marxa lenta

Docents de les comarques gironines duen a terme una marxa lenta amb cotxes de Verges a Girona aquest dijous. La protesta ha arrencat poc després de dos quarts de nou i coincideix amb el segon dia de vagues per territoris que afecta els professionals de Girona i comarques centrals. Els manifestants s’han concentrat en un aparcament de Verges, des d’on han iniciat la marxa que, entre d’altres vies, passarà per l’N-II. Aquesta és una de les accions de protesta previstes en aquest territori durant la jornada de vaga.

També s’han convocat marxes des de Figueres, Sant Feliu de Guíxols, Llagostera, Sils o Sarrià de Ter, així com protestes a peu des de Salt i Girona. Al migdia està prevista una manifestació unitària a Girona. La jornada també inclou un esmorzar popular a la plaça Catalunya i una assemblea informativa abans de la mobilització.

Anna Muntades, mestra d’educació especial de primària, ha defensat la lluita dels docents per aconseguir una millora de l’escola pública, especialment de l’escola inclusiva, perquè “falten mans” i també per “la dignitat dels professors”. “Ha arribat un moment que estem de segona i hem de lluitar per aconseguir el que ens mereixem, que és millorar l’educació pública per a tothom”, ha afirmat.

Muntades ha enumerat algunes de les problemàtiques a les quals han de fer front els docents, com ara aules plenes i amb necessitats molt diverses entre l’alumnat, entre les quals trastorns d’aprenentatge, dislèxia, infants que acaben d’arribar i no coneixen la llengua o alumnes atesos per professionals dels suports intensius per a l’escolarització inclusiva (SIEI) que, segons ha dit, “en realitat haurien de poder assistir a centres d’educació especial”. “Estem assumint moltes coses que no podem”, ha lamentat.

Sobre la reunió de la mesa sectorial prevista per aquest dijous entre els sindicats i el Departament d’Educació, ha assegurat que no té “gaires esperances” perquè considera que l’executiu català està “molt lligat al pacte que va signar amb UGT i CCOO”.

Per la seva banda, Ignasi Sabaté, professor de Llengua i Literatura Catalana de l’Institut Montgrí, ha assegurat que la situació que es viu als centres de secundària és “molt complexa”. També ha lamentat “l’arrogància insuportable del Govern” i ha retret a l’executiu que “intenti manipular el relat”.

En aquest sentit, ha convidat la classe política a “posar els peus a les aules” per conèixer de primera mà quina és la casuística dels centres. “En lloc d’espiar-nos, els demanem que ens escoltin”, ha afirmat. Per tot plegat, ha avisat que, si la mesa sectorial d’aquest dijous “no funciona”, les protestes continuaran. “Tothom està molt enfadat amb els polítics que governen”, ha conclòs.

El calendari de mobilitzacions, convocat pels sindicats USTEC-STEs, Professors de Secundària (ASPEPC-sps), CGT i Intersindical, va arrencar dimarts amb una aturada a tot Catalunya. Al migdia, milers de docents van omplir en centre de Barcelona en una manifestació multitudinària.

El carrilet

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
El carrilet
Loading
/

Ben trobats, oients de Ràdio Capital!

Acostumada com estic a anar en tren de Barcelona a Girona i viceversa, trobo a faltar el carrilet, aquell tren petit que unia Girona amb Sant Feliu de Guíxols. Es va inaugurar l’any 1892 i va durar fins a 1969, setanta-set anys transportant viatgers. A la Revista de Girona de juliol de 1892, l’historiador gironí Joaquim Botet i Sisó es va congratular de la posada en marxa del ferrocarril que necessitava dues hores per recórrer els 39 quilòmetres que separen ambdues ciutats, comptant que s’aturava a pobles i «apeaderos», és clar: Sant Feliu, S’Agaró, Castell d’Aro, Santa Cristina d’Aro, Font Picant, Llagostera, Esclet, Cassà de la Selva, Llebrers, Llambilles, Quart, La Creueta i Girona. Botet i Sisó explicava també que Sant Feliu va organitzar una «Exposició de Belles Arts» per celebrar la posada en marxa del tren: quasi cinc-cents quadres a l’oli d’artistes procedents de Barcelona, València, Palma, Sevilla, Sitges, Cadaqués, Olot, Girona i el mateix Sant Feliu, -entre ells el d’un jove Prudenci Bertrana-, cinquanta-cinc escultures i una sèrie de fotografies de Rafael Patxot. Amb art saludaven el progrés que representava l’arribada del tren.

No era l’únic tren de via estreta de les terres de Girona. Justament Aurora Bertrana al volum Memòries fins al 1935, publicat l’any 1973, va dedicar un capítol a «Els trens en miniatura», es referia al d’Olot a Girona, el de Girona a Sant Feliu de Guíxols, el de Girona a Palamós i el de Girona a Banyoles. I deia: «Aquestes línies ferroviàries no representaven únicament un eficaç mitjà de transport al servei d’homes de negocis o de turistes apressats. Més aviat eren una mena d’institucions d’utilitat sentimental i romàntica. […]

En el de Girona a Sant Feliu de Guíxols, també hi vaig pujar, però molt més tard. D’aquest carrilet tothom en parlava sense gaire respecte. Deien que, a les pujades, els viatgers, quan n’hi havia, havien de baixar i empènyer-lo costa amunt. A les dones, als vells i a les criatures, hom els permetia restar dintre el cotxe, mentre eren empesos pels braços, pels flancs i per les espatlles dels mateixos parents i companys de viatge. La locomotoreta feia també facècies més o menys pesades. Al fum i a les flames que perbocava la xemeneia, s’hi afegien sovint trossos de llenya encesa. Entraven per les finestres i calaven foc als vestits i als cabells dels viatgers. Alguns, escarmentats, diu que viatjaven amb un càntir ple d’aigua.»

En tinc molts records del carrilet, i li tinc molt de respecte i estima. L’utilitzàvem per anar de Llagostera a banyar a S’Agaró, i, a la tornada, a la costa de n’Alou més d’una vegada els passatgers més forçuts van haver d’empènyer el tren, com explica l’escriptora. El tinguéssim ara, el favor que ens faria, modernitzat, és clar!