Més del 85% dels residus de les bosses de rebuig dels municipis gironins no hi haurien de ser. Aquesta és una de les principals conclusions de les anomenades autòpsies de residus, una iniciativa de la Diputació de Girona que s’ha dut a terme durant el mes de novembre a vuit municipis del territori.
Les anàlisis han permès comprovar que, en la majoria de casos, la matèria orgànica i els aliments malbaratats representen més de la meitat del pes de les deixalles. Aquest fet evidencia que la fracció orgànica no es separa correctament, fet que empitjora el funcionament del sistema de recollida.
Un altre problema detectat és l’ús excessiu d’envasos d’un sol ús, principalment de plàstic, i de productes higiènics com bolquers, tovalloletes o compreses, que es podrien evitar amb opcions reutilitzables. Aquests residus suposen un 37% del volum total analitzat.
Les autòpsies també han identificat materials com roba, joguines o petits electrodomèstics que podrien haver estat reutilitzats o reparats. En gairebé tots els municipis, s’hi han trobat blísters de medicaments, que haurien d’haver estat portats a punts específics de recollida, com les farmàcies.
Entre els municipis analitzats, Sant Joan de les Abadesses i Cornellà del Terri són els que han aconseguit una separació més acurada. També han participat Figueres, Girona, Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners, la Vall d’en Bas i Llívia.
El projecte ha inclòs activitats educatives com el Joc de l’Autòpsia de Residus, pensat per ensenyar bones pràctiques a famílies i infants. Es tracta d’una acció del Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient de les Comarques Gironines, dinamitzada per l’entitat Rezero.
Amb aquesta iniciativa, la Diputació vol fomentar un canvi d’hàbits de consum i impulsar una cultura més responsable amb la gestió dels residus.




