L’any 2025, la Policia Local de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró va tancar l’operatiu d’estiu amb més actuacions i menys delictes registrats que l’any anterior. Al mateix temps, complia deu estius consecutius treballant amb mediació a les zones d’oci nocturn i ampliava aquest model preventiu als centres educatius. El conjunt permet veure l’evolució d’un cos policial especialment condicionat per un municipi que multiplica la seva activitat durant la temporada turística.
L’operatiu especial es va desenvolupar del 15 de juny al 15 de setembre. Durant aquells tres mesos, la plantilla va arribar als 63 efectius, gràcies a la incorporació de dotze agents interins que havien fet una formació inicial abans d’entrar als torns habituals. El reforç es concentrava especialment al centre comercial i urbà i al Passeig Marítim.
En total, la Policia Local va registrar 5.731 actuacions, davant les 5.412 del mateix període de 2024. L’increment va ser del 5,89%. El bloc més nombrós van ser els serveis planificats, amb 1.666 intervencions, seguits de seguretat ciutadana, amb 1.135; trànsit, amb 940; policia administrativa, amb 648; policia assistencial, amb 443, i medi natural i marítim, amb 358.
Al mateix temps, el total de delictes comptabilitzats durant l’operatiu va passar de 771 a 719, una reducció del 6,74%. Els furts, una de les tipologies especialment sensibles en una zona turística i comercial, van baixar de 284 a 255. Els delictes contra el patrimoni van passar de 544 a 520 i els robatoris amb violència o intimidació, de 21 a 20.
Les dades, però, no van baixar en tots els àmbits. Els robatoris amb força van augmentar de 31 a 36, un 16,13%. Les detencions efectuades per la Policia Local van passar de 26 a 28. Per tant, el balanç global mostrava una reducció de la delinqüència registrada, però amb comportaments diferents segons el tipus de delicte.
El trànsit continuava sent un altre dels grans àmbits de treball. Durant l’estiu es van fer 66 intervencions vinculades a accidents, 82 controls preventius, 118 actuacions per infraccions administratives i 29 per qüestions penals o relacionades amb drogues. També es van detectar 17 casos de persones que conduïen sense permís o que el tenien retirat.
La part que millor explica l’evolució del model policial, però, és la mediació. El 2025 era el desè estiu consecutiu en què funcionava el Servei de Mediació en Zones d’Oci Nocturn, nascut en el marc del Pacte per a la Convivència Nocturna. L’Ajuntament, l’associació empresarial del sector de l’hoteleria, la restauració i l’oci i FECASARM participaven en un sistema destinat a intervenir en conflictes de baixa intensitat abans que derivessin en problemes més greus.
Dues persones professionals de la mediació treballaven de maig a desembre amb un objectiu especialment delicat a Platja d’Aro: compatibilitzar l’activitat dels locals i els espais de trobada juvenil amb el descans dels residents. Aquesta mediació quedava adscrita a la Unitat de Proximitat de la Policia Local.
El model havia començat a sortir també de l’oci nocturn. El 2025, per tercer curs consecutiu, la unitat desenvolupava activitats socioeducatives a les tres escoles de primària i a l’Institut Ridaura. Les sessions treballaven la gestió dels conflictes, la mediació i la comunicació no violenta. A l’institut també continuava un projecte de mediació entre iguals, en què els mateixos alumnes adquirien eines per intervenir en conflictes dins de la comunitat educativa.
Aquella línia de treball va rebre un reconeixement extern. El projecte Conflicte i Convivència: CNV i Mediació entre iguals als centres educatius i a l’espai públic va ser distingit als Premis ADR Justícia 2025 com la millor pràctica en mediació impulsada per una administració local. El Departament de Justícia va concedir-hi un premi de 1.500 euros.
Quan es va fer públic el reconeixement, ja el 2026, l’Ajuntament explicava que el programa havia arribat a 3.000 alumnes en tres anys. La Policia Local assumia en aquest cas un paper preventiu i formatiu, treballant amb eines de diàleg i reparació abans que els desacords es convertissin en conflictes de major intensitat.
El model també incorporava la prevenció de les violències sexuals. El municipi estava adherit al protocol català de seguretat en entorns d’oci, espai públic i transports, s’havia format empresariat del sector amb perspectiva de gènere i LGTBI i durant les nits amb més afluència de les festes majors s’instal·laven Punts Lila.
El 2025 ofereix, per tant, dues fotografies complementàries de la Policia Local. Una és la d’un cos reforçat a l’estiu, amb milers d’actuacions en seguretat, trànsit, assistència i espai públic. L’altra és la d’una unitat que durant anys havia incorporat la mediació com una eina de prevenció, primer a l’oci nocturn i després també a les escoles i a l’espai públic. El premi concedit aquell any a aquest treball amb infants i joves va arribar quan aquesta línia ja formava part de l’activitat habitual del cos.
Bibliografia
Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró, «Cloenda de l’operatiu d’estiu 2025 de la Policia Local amb 5.731 actuacions del 15 de juny al 15 de setembre», 29 de setembre de 2025.
Departament de Justícia i Qualitat Democràtica, «Els Premis ADR Justícia 2025 guardonen recerques i iniciatives pràctiques», 2025. Consultar la Generalitat
Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró, «Premis ADR Justícia 2025», 3 de març de 2026. Consultar la informació municipal
Ràdio Capital, «La Policia Local de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró rep un Premi ADR Justícia 2025 per un projecte de mediació amb joves», 2 de març de 2026. Consultar Ràdio Capital



