Aquest 2017 es compleixen 25 anys de la campanya gastronòmica del Peix Blau de Sant Feliu de Guíxols. És a dir, una campanya que posa en valor el peix més aviat modest pescat a casa nostra, i el converteix en un gran i suculent àpat. Estem parlant de peixos com anxoves, el bonítol, les sardines, els verats…que tenen, entre les seves bones propietats, greixos beneficiosos com l’Omega Tres.

Tot això ho podreu disfrutar des d’aquest divendres 19 de maig fins a mitjans de juny a Sant Feliu en 15 establiments, alguns amb menús a preu tancat i d’altres amb plats concrets de peix blau.

Però no és tant això del que vull parlar sinó del que representa aquesta campanya gastronòmica. La Garoinada de Palafrugell i el Peix Blau de Sant Feliu són les dues campanyes més veteranes d’aquesta zona. Ja dic, 25 anys.
El professor universitari i expert en turisme José Antonio Donaire explicava durant la presentació de la campanya que només celebren 25 anys, o més, les propostes turístiques que mereixen celebrar-los.

Dit d’una altra manera, tota aquella iniciativa pública que té substància, que té sentit, que té una força, senzillesa i que la gent se la fa seva… durarà en el temps. En canvi tot allò que és artificial, insubstancial, fals, moda d’un dia i no se li troba el sentit… acabarà esllanguint-se fins desaparèixer.
És una mena de selecció natural, feta a partir de la voluntat popular.

Ho hem vist sovint: la gent dóna i treu vida a les coses. I si aquell invent ja no ens motiva com a públic, més val que acabi desapareixent amb dignitat abans l’agonia no en faci sortir les vergonyes.

Per això està bé que tots els Ajuntaments i totes les entitats que organitzen coses facin una autocrítica, un balanç, i mirin quines activitats fan que tenen empenta i vida pròpia i que es pot dir que caminen soles amb energia i futur per davant.

El Peix Blau de Sant Feliu de Guíxols és una d’aquestes, està en aquesta categoria de vida pròpia. Ha fet 25 anys però en podrà fer moltíssims més perquè ens porta un peix senzill i quotidià i ens el transforma en un menjar de primera qualitat. I perquè les persones que hi ha al darrere, des del pescador, passant pel cuiner, passant pel client i acabant al qui en fa la publicitat, hi creuen.

Les coses bones, les que es fan bé, i en les que hi creiem, perduren.