La darrera campanya d’excavacions arqueològiques de la vil·la romana del Collet, a Sant Antoni de Calonge, ha permès descobrir de manera parcial unes termes d’època imperial (entre els segles I aC i V dC). A més, els treballs han permès localitzar nous murs de la vil·la republicana (entre els segles VI aC i l’I aC).
La troballa més rellevant que s’ha fet és aquesta descoberta parcial de les termes d’època imperial, situades al sector oest de la vil·la. Els arqueòlegs han pogut excavar aproximadament la meitat de dues piscines, una de forma semicircular i una altra de rectangular. La resta de l’edifici continua sota terra, en una zona del jaciment que encara no s’ha obert.
Segons Elisabet Moner, aquesta descoberta confirma la rellevància i la riquesa del conjunt. La previsió és que les futures campanyes permetin delimitar completament les termes i entendre millor la seva funció dins de l’organització arquitectònica de la vil·la.
Més murs de la vil·la republicana
Els treballs també han permès avançar en el coneixement de la fase més antiga de la vil·la, corresponent al segle I abans de Crist. A la zona nord del pati s’han acabat d’excavar diversos espais i s’han localitzat nous murs que formaven part de les habitacions de l’ala septentrional.
Aquesta intervenció ha permès completar la façana nord i conèixer amb més precisió la planta arquitectònica del primer edifici. A l’extrem nord-est també ha aparegut un gran mur construït amb pedres granítiques que supera els límits de l’ala nord.
Els arqueòlegs plantegen la hipòtesi que aquest element pugui correspondre a una torre de la vil·la, similar a les dues ja conegudes a la façana sud, orientada cap al mar. La interpretació, però, encara s’haurà de confirmar amb noves excavacions. Ho explica Elisabet Moner.
Durant la campanya també s’han dut a terme treballs de consolidació i restauració en diferents sectors ja excavats. L’objectiu és garantir la preservació de les estructures mentre continuen avançant les investigacions.
Marc Bouzas, Josep Burch, Elisabet Moner i David Vivó encapçalen el grup investigador d’aquesta vil·la romana. La campanya d’aquest setembre s’ha desenvolupat durant quatre setmanes i ha comptat amb la participació d’estudiants dels graus d’Història, Història de l’Art i del doble grau d’Història i Història de l’Art de la Universitat de Girona.
La continuïtat de les excavacions
L’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler, ha detallat que les excavacions estan promogudes conjuntament per la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni, amb finançament també de la Diputació de Girona, la Generalitat de Catalunya i un projecte ministerial. A més, el consistori ja ha renovat aquest acord amb la Universitat de Girona per mirar de donar continuïtat a les excavacions durant els pròxims quatre anys.
Paral·lelament, l’ajuntament de Calonge i Sant Antoni també avança la tramitació urbanística del sector de la terrisseria romana, el moll i l’accés, que en el futur podrien passar a ser de propietat municipal.








