24.1 C
Pals
Dissabte, 28 novembre 2020

Ecologistes i pagesos s’oposen a la variant de Torroella

Sostenen que el futur pont sobre el Ter trinxarà la plana agrícola i tan sols traurà un 10% del trànsit cap a l'Estartit

El més llegit

El TSJC conclou que Torroella de Montgrí va vulnerar la llibertat ideològica denegant el permís per a una carpa a C’s

Confirma la sentència del jutjat contenciós 1 de Girona i imposa 2.000 euros de costes processals a l'ajuntament

Activat el pla INUNCAT per la previsió de fort onatge a la Costa Brava

S'activa també una prealerta del pla per fortes ventades, a més a la Costa Brava, on les onades podran superar els quatre metres

Quina presència té el coronavirus a les aigües residuals del Baix Empordà?

Malgrat quan el coronavirus està a l'aigua residual probablement ja no és infecciós, les dades que es recullen poden donar una perspectiva de la situació del virus a la zona.

La majoria de comerços del Baix Empordà rebutja el Black Friday

Des de l'Associació Oohx!gen de Palafrugell i Montgrí Comerç de Torroella asseguren que la majoria dels seus socis no faran descomptes especials. Des de l'Associació d'Empresaris de Platja d'Aro, diuen que no té sentit fer rebaixes si no tenen clients.
Temps de lectura: 3 minuts
- Publicitat -
Ecologistes i pagesos s’oposen al projecte de variant de Torroella de Montgrí, que preveu fer un nou pont sobre el Ter, i la veuen com “el primer pas cap a una autopista de la Costa Brava”. Sostenen que la nova carretera trinxarà la plana agrícola, que “atempta” contra la defensa del paisatge i que el projecte és del tot “inadequat”, perquè només traurà un 10% del trànsit que es dirigeix cap a Torroella i, des d’aquí, a l’Estartit. Les entitats i la pagesia han presentat al·legacions a l’estudi que Territori ha tret a informació pública i reclamen que, en comptes d’una nova carretera, s’opti per millorar les ja existents. Engeguen una campanya d’adhesions i reclamen als ajuntaments que s’hi sumin aprovant mocions en contra.

Aquest estiu, el Departament de Territori va treure a exposició pública els estudis informatiu i d’impacte ambiental de la nova variant de Torroella de Montgrí. De les dues alternatives proposades, l’escollida és fer un nou vial que connecti la Gi-643 amb la C-31, i que inclou un nou pont sobre el Ter a Ullà (Baix Empordà). Es preveu que l’obra suposi una inversió de 28 milions d’euros (MEUR).

Entitats ecologistes i pagesia, però, han fet front comú contra la nova infraestructura i hi han presentat al·legacions. Sostenen que el projecte és “innecessari, inoportú i inadequat” i que –sobretot- la variant no solucionarà els taps d’ampolla que es creen a l’estiu en aquesta zona de l’Empordanet.

Les al·legacions les signen la plataforma SOS Costa Brava, el sindicat Unió de Pagesos i les entitats ecologistes Gent del Ter, l’Associació de Naturalistes de Girona (ANG) i Iaeden-Salvem l’Empordà. Tots ells fan una esmena a la totalitat del projecte, tant a una alternativa com a l’altra, i sostenen que la nova variant és “una primera passa molt perillosa cap a una futura autopista de la Costa Brava”.

El trànsit hi continuarà essent

El portaveu de l’ANG, Raúl Domínguez, explica que, ja d’entrada, l’estudi sobre fluxos de trànsit en què es basa el projecte està mal fet. “Es va fer al novembre, quan el problema es dona durant els mesos d’estiu; a més, no es va avaluar el trànsit que va cap a l’Estartit, que obligatòriament ha de passar per dins de Torroella”, concreta Domínguez.

Els ecologistes sostenen que el nou vial no suposarà cap solució, perquè no traurà el gruix de vehicles que passen pel municipi. “Amb l’alternativa escollida, s’estima que tan sols es reduiria un 11% del trànsit que va cap a l’Estartit; és a dir, un de cada deu cotxes”, diu el portaveu de l’ANG. “I amb la que s’ha rebutjat, perquè té un gran impacte, aquest percentatge se situava al 17%”, concreta.

Afectacions al paisatge i a la plana agrícola

Entitats i pagesia també subratllen que el nou vial de la C-31 entra en contradicció amb la defensa del paisatge. I més, en una zona sensible com és la plana de l’Empordanet. “Hi ha hàbitats protegits i espècies amenaçades, com el turó”, explica Domínguez.

I sobretot, ecologistes i pagesos critiquen que la nova carretera trinxarà de manera “irreversible” la plana agrícola del Baix Ter i comprometrà part de la IGP Poma de Girona (perquè bona part dels camps que desapareixeran són de pomeres). “De nou, la Generalitat fa ús d’un espai agrari per desenvolupar una nova infraestructura que serà molt agressiva per al territori, i suposarà un greuge important per als productors de poma”, diu el coordinador d’Unió de Pagesos a les comarques gironines, Narcís Poch.

Alternativa zero

A les seves al·legacions, les entitats i la pagesia proposen una nova alternativa a Territori: millorar la xarxa de carreteres ja existent. La bategen com a “alternativa zero” i sostenen que ampliant calçades, eixamplant vorals i elevant el ferm en alguns trams que ara són inundables, s’aconseguiria reduir la problemàtica actual.

“Més que una variant, pensem que se’ns està plantejant un tram d’autopista de la Costa Brava”, critica el portaveu de Gent del Ter, Pere Llos. A més, Llos també subratlla que la millora de la xarxa viària s’ha d’acompanyar amb l’impuls d’un pla de mobilitat sostenible a Torroella de Montgrí, un document que el consistori ja té damunt la taula. “Millorant la fluïdesa a les entrades municipi i fent que no passin tants vehicles pel centre, a més d’habilitar aparcaments dissuasius, aconseguiríem també millorar l’espai urbà i el comerç”, sosté el portaveu de Gent del Ter.

Els ecologistes i la pagesia animen la ciutadania a sumar-se a les seves al·legacions. I també han enviat una moció als ajuntaments de la zona perquè la debatin als plens i l’aprovin, oposant-se al projecte. De moment, ja compten amb el suport de l’Ajuntament d’Ullà, que també s’ha mostrat contrari a la futura variant i també hi presentarà al·legacions en el mateix sentit; és a dir, demanant que es millori la xarxa de carreteres ja existent.

També et pot interessar

Ullà s’oposa a la variant de la C-31 i defensa la “millora” de l’actual carretera

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -

Últimes notícies

A la Bisbal d’Empordà, el 60 % dels residus no es reciclen

Cada bisbalenc/a genera una mitjana de 1,4 Kg de residus al dia i en un any la població total...

El Museu de la Mediterrània inaugura, en streaming, l’exposició de l’Any Palmira Jaquetti

Palmira Jaquetti és una de les moltes dones que, des d’un anonimat encara vigent, van contribuir a millorar el nivell cultural del país a partir de les seves inquietuds musicals, literàries, pedagògiques i humanístiques en general

Dissabte de llevantada. Diumenge torna el sol, però encara amb mar alterada

Episodi de llevant amb vent, alteració marítima i pluja que pot acumular quantitats de fins a 100 mm en 24h. Localment es pot prodir algun xàfec tempestuós i el vent bufarà amb cops que poden superar els 70 km/h. Diumenge millora l'estat del cel amb més sol però encara mala mar.

Activat el pla INUNCAT per la previsió de fort onatge a la Costa Brava

S'activa també una prealerta del pla per fortes ventades, a més a la Costa Brava, on les onades podran superar els quatre metres

La Generalitat incrementa l’aportació del PUOSC i destinarà 8,4MEUR al Baix Empordà fins al 2024

L'Alt Empordà concentra més d'un terç de la inversió seguit del Baix Empordà, el Gironès i el Ripollès

Altres notícies