21.3 C
Pals
Diumenge, 13 octubre 2024
- Publicitat -spot_img

Del fang a la figura, així és com s’elaboren els Caganers.com

Els propietaris de l’empresa torroellenca, Sergi i Marc Alós, ens han explicat com han transformat una figureta de Nadal en un souvenir

Temps de lectura: 3 minuts
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -

Caganers.com no és una empresa que va néixer amb la idea de dedicar-se exclusivament a elaborar aquesta figureta, sinó que “ha sortit al llarg del temps com una oportunitat”. La mare dels germans Alós, Anna Maria Pla, va rebre l’oferta de continuar amb un negoci de peces de pesebre, entre els quals hi havia el caganer; però la comercialització de la resina, el plàstic i altres fabricants van fer que la segona generació familiar hagués de reinventar el producte.

Cada any, creaven dues o tres novetats de caganers i com relaten els germans Alós: “Al final el seu creixement va ser tan exponencial, que ens va permetre dedicar-nos solament a la figura del caganer”. Per això, van transformar un model de negoci estacional, el qual solament es centrava en les quatre o cinc setmanes de les festes nadalenques, a “creure que aquestes figures ja eren prou madures per vendre-les tot l’any, que ja teníem un públic, que ja havíem fet marca amb Caganer.com i i que segurament estarien molt ben rebudes”. Ara mateix, poden arribar a treure 50 peces noves de manera anual i, sobretot, la seva col·lecció amb més de 600 figures es nodreix de personatges famosos actuals.

L’arribada de la pandèmia, també va ser una altra oportunitat que els va permetre avançar, ja que a causa de la Covid les botigues on feien la venda a minoristes van haver de tancar, per tant, van plantejar fer directament ells mateixos la venda. D’aquesta manera, l’empresa situada a Torroella de Montgrí va iniciar el seu camí per expandir-se i, avui dia, compten amb 8 botigues: una al municipi d’origen, cinc a Barcelona, una a Madrid i una a Platja d’Aro, aquesta l’última s’ha inaugurat aquest mes de juliol. A més, somien en arribar pròximament a altres punts per continuar donant a conèixer el caganer arreu del món.

Viure l’experiència catalana

A finals del 2022, es va posar en marxa el Caganer Experience, una activitat educativa que permet “descobrir com es pinta un caganer” en una sessió de 90 minuts guiada a través d’un audiovisual disponible en català, castellà, anglès i francès. Aquesta experiència va a càrrec de l’artista-actor Salvador Galí, qui s’encarrega d’explicar l’activitat pas a pas mitjançant una videotrucada. Els germans Alós han donat més detalls de l’activitat.

Fer caganers artesalment

L’escultor, que és el propi Marc Alós, explica que el primer pas per crear-ne un “és tenir una gran idea”, és a dir, saber quin personatge es vol fer. Per tant, es busca informació i imatges, per així, poder elaborar l’escultura en fang i guix. De fet, els productes utilitzats per a elaborar les figures són de proximitat, com el fang que prové de la Bisbal d’Empordà. A continuació, es realitza una còpia de silicona i, tot seguit, el motlle de doble cara de guix. A partir d’aquí, el procés que se segueix consisteix a anar replicant artesanalment una a una les figuretes, escalfar-les, fer els retocs adients i pintar-les fins a aconseguir convertir-les en un caganer de ceràmica.

La producció ha crescut bastant des de l’obertura dels establiments a peu de carrer. Per això, es va trasladar fa uns anys tota la fabricació dels caganers al Centre Penitenciari Puig de les Basses com a taller per ajudar a la reinserció social de les persones preses. A més, com comenten els germans, a l’empresa sempre han donat valor a tenir responsabilitat social.

De fet, poden arribar a produir al voltant de 1.500 i 2.000 peces a la setmana. Altrament, compten amb el distintiu oficial de Producte Artesà de Qualitat (PAQ) que atorga el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya.

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -

Guillem Pujol i Clàudia Giralt guanyen la travessia de 7 km de la Radikal ocean52

La quinzena edició de la Radikal ocean52 ha coronat Guillem Pujol i Clàudia Giralt com a guanyadors de la travessia de 7 quilòmetres, amb temps de 1:23:38 i 1:28:40, respectivament. L’esdeveniment, celebrat a la Costa Brava, ha comptat amb més de 2.000 participants i ha promogut la sostenibilitat amb activitats mediambientals.
- Publicitat -
- Publicitat -

Altres notícies

- Publicitat -