El Castell de Calonge acollirà la sisena edició d’Europa en Blau per debatre el futur d’Europa

El Castell de Calonge acollirà el pròxim 4 de juliol la sisena edició d’Europa en Blau. La trobada s’ha consolidat com una de les cites d’estiu dedicades al debat sobre el futur de la Unió Europea a Catalunya.

La jornada portarà per títol «Una Unió Europea desorientada en un món sense regles». La proposta convida a reflexionar sobre el paper d’Europa en un context internacional marcat pels conflictes armats, les tensions comercials, els moviments migratoris i els canvis en l’equilibri mundial.

Representants institucionals, especialistes i professionals de diversos àmbits participaran en tres espais de debat. L’objectiu és analitzar qüestions que afecten directament la ciutadania europea.

La primera taula se centrarà en la cultura com a eina de pau i competitivitat. Els participants debatran com la cultura pot afavorir el diàleg entre pobles, reforçar els valors europeus i impulsar el desenvolupament dels territoris.

El segon bloc abordarà el repte de l’accés a l’habitatge. La sessió analitzarà experiències impulsades en diferents països europeus i estudiarà el paper de les administracions per garantir habitatges assequibles i sostenibles. També es parlarà de l’impacte de la crisi residencial sobre la cohesió social.

La tercera taula estarà dedicada a la comunicació del projecte europeu. Els participants reflexionaran sobre com explicar Europa en un context marcat per la desinformació i la polarització. El debat buscarà fórmules per apropar les institucions europees a la ciutadania.

Durant la jornada també es lliurarà el segon Premi Francesc Gambús al Centre d’Informació i Documentació Internacionals a Barcelona. El guardó consisteix en l’escultura Noia llegint, creada per Rosa Serra Puigvert i cedida per l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni.

Europa en Blau se celebra a Calonge des de l’any 2021. La iniciativa vol generar debat, compartir coneixement i fomentar una ciutadania activa i compromesa amb el projecte europeu.

Amb aquesta nova edició, Calonge i Sant Antoni reforça la seva voluntat de convertir-se en un punt de referència del debat europeista a Catalunya. La jornada es podrà seguir de manera presencial amb inscripció prèvia i també per internet a través d’una retransmissió en directe.

Els càmpings gironins inverteixen més de 35 milions d’euros per reforçar la qualitat, la sostenibilitat i la innovació

Els càmpings de les comarques gironines mantenen la seva aposta per la modernització amb una inversió prevista de més de 35 milions d’euros durant aquest any.

Segons una enquesta elaborada per l’Associació de Càmpings de Girona, aquesta xifra eleva a més de 260 milions d’euros el volum d’inversions realitzades pel sector al llarg dels darrers deu anys.

Les actuacions es concentren principalment en tres àmbits: la millora de la qualitat dels allotjaments, la sostenibilitat i la transformació digital.

Una part important dels recursos es destina a incorporar nous bungalows i habitatges turístics, renovar allotjaments existents i millorar les parcel·les. També s’han executat actuacions en piscines, restaurants, zones esportives, sanitaris i espais infantils.

La sostenibilitat continua guanyant protagonisme. Els establiments han impulsat projectes vinculats a l’energia solar, l’aerotèrmia, els sistemes intel·ligents de control de consums i la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

A aquestes actuacions s’hi sumen projectes de millora paisatgística i de renaturalització dels espais, amb l’objectiu de reduir l’impacte ambiental i avançar cap a una gestió més eficient dels recursos.

La digitalització és el tercer gran eix d’inversió. Els càmpings incorporen noves eines tecnològiques per optimitzar la gestió interna, reforçar la seguretat i millorar l’atenció als clients. Entre aquestes mesures hi ha sistemes de gestió intel·ligent, control digital d’accessos i aplicacions basades en intel·ligència artificial.

Des de l’Associació de Càmpings de Girona remarquen que aquestes inversions permeten anticipar-se a les noves demandes dels visitants i reforçar la competitivitat de la destinació.

L’entitat també destaca que aquest esforç té un impacte directe en l’economia local, ja que contribueix a generar activitat econòmica, ocupació i noves oportunitats per a les empreses vinculades al turisme.

Actualment, els 74 càmpings associats ofereixen més de 120.000 places d’allotjament i representen la major part de l’oferta de càmping de les comarques gironines.

Supermatí – 17 juny 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 17 juny 2026
Loading
/

El Mercat de Música Viva de Vic reforça el seu model amb 72 propostes i una reflexió sobre el futur dels directes

el-mercat-de-musica-viva-de-vic-reforca-el-seu-model-amb-72-propostes-i-una-reflexio-sobre-el-futur-dels-directes
El Mercat de Música Viva de Vic reforça el seu model amb 72 propostes i una reflexió sobre el futur dels directes

El Mercat de Música Viva de Vic ja ha desvelat la programació de la seva 38a edició, que se celebrarà del 16 al 20 de setembre amb una aposta clara per la innovació, les estrenes i la reflexió al voltant de la música en directe. El certamen consolida així el model impulsat per la seva nova direcció artística i ho fa amb unes xifres que evidencien el bon moment que viu el projecte: 72 propostes artístiques, 35 estrenes i un rècord històric de 1.751 candidatures rebudes.

Entre els noms més destacats d’aquesta edició hi trobem artistes com Lia Kali, Ginestà, Baiuca, Marina Herlop, Nacho Vegas, Queralt Lahoz, Mama Dousha, Socunbohemio o Quimi Portet, que serà l’encarregat de tancar el festival presentant a casa seva el seu nou espectacle. També hi tindran un paper rellevant projectes internacionals com Giorgio Poi, L’Eclair, Il Mago Del Gelato o Amaro Freitas & Momi Maiga.

Una de les grans novetats arribarà amb el concert inaugural, una producció pròpia dirigida per Lucia del Greco que vol anar més enllà del format habitual i plantejar una reflexió sobre què significa avui la música en directe. La proposta abordarà qüestions com la irrupció de la intel·ligència artificial, les noves tecnologies o les formes actuals de relacionar-se amb els artistes i les seves obres.

El MMVV també reforçarà la seva dimensió internacional amb un focus especial en Portugal, França i Itàlia, una estratègia que busca consolidar Vic com un dels principals punts de trobada de les escenes musicals del sud d’Europa. Paral·lelament, L’Atlàntida continuarà sent el centre neuràlgic de l’activitat professional i acollirà el nou programa pedagògic MMVV Pro 360, pensat per acompanyar les noves generacions de professionals del sector.

Amb una programació que combina grans noms consolidats, noves veus emergents i projectes experimentals, el Mercat de Música Viva de Vic referma la seva doble vocació: ser un festival obert a la ciutadania i, al mateix temps, un dels principals espais de negoci, descoberta i projecció per a la indústria musical.

L’entrada El Mercat de Música Viva de Vic reforça el seu model amb 72 propostes i una reflexió sobre el futur dels directes ha aparegut primer a Primera Fila.

Explica’m i t’explicaré

L'escriptora Sàbel Gamez
Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Explica’m i t’explicaré
Loading
/

Aquest passat cap de setmana, Sant Feliu de Guíxols va tornar a convertir-se en un gran llibre obert. La ciutat va omplir-se de nou de contes, rialles i imaginació amb l’onzena edició de la Fira del Conte Explica’m, que va compartir cels i estrelles, colors i històries amb tothom, amb grans i petits.

Més de vint-i-cinc activitats van emplenar la Rambla, el Passeig del Mar i el Parc Central de màgia. Divendres a la tarda, la companyia Teatre Nu va donar el tret de sortida amb La llebre i la tortuga, un espectacle itinerant que va fer caminar i participar a grans i petits rere el fil d’un conte que semblava no acabar mai.

Dissabte, la ciutat va aixecar-se amb ganes d’explicar-se i que s’expliqués: tallers, contacontes, jocs de taula, pintacares, espectacles com La tempesta de l’oceà o Granotes al cel, aigua a la terra, i la tradicional Trobada Gegantera Ganxona van fer que cada racó tingués una història per explicar. I quan va arribar la tarda, el teatre, el clown i els contes per a adults van demostrar que la fantasia no té edat.

Diumenge, el Parc Central va posar el punt final amb tallers, jocs i contes que van mantenir viu l’esperit familiar i inclusiu de la fira fins a l’últim moment.

I ara que tot això ja ha passat… queda aquella sensació dolça, aquella llumeta que ens diu que ho hem viscut plegats i que ho volem tornar a viure. Perquè si alguna cosa ens va ensenyar aquesta Fira del Conte és que, quan expliquem, ens expliquen. Que cada història compartida ens acosta una mica més a aquell infant que tenim donant saltets d’un costat a l’altre i que ens fa viure la vida amb il·lusió.

I sí… ja tenim ganes que arribi l’any vinent. Perquè a Sant Feliu de Guíxols, les històries no s’acaben mai, les històries s’expliquen i les expliquem.

Les obres de reurbanització del nucli històric de Vulpellac permeten documentar un tram de la muralla medieval

Els treballs de control arqueològic efectuats en el marc del projecte de reurbanització del nucli històric de Vulpellac (Baix Empordà) han permès documentar un tram de la muralla medieval i diverses sitges dels segles XII i XIII. L’actuació ha aportat noves dades sobre l’evolució urbanística i les activitats d’emmagatzematge vinculades al recinte medieval. La Generalitat va formalitzar a finals de 2009 la declaració del nucli antic com a bé cultural d’interès nacional (BCIN), en la categoria de conjunt històric. Tenint en compte els antecedents arqueològics de la zona, el Departament de Cultura va condicionar el projecte de reurbanització a la realització de la intervenció arqueològica i n’ha fet el seguiment.

La troballa més destacada és un tram de la muralla medieval localitzat a l’encreuament del carrer de Sant Joan amb la plaça del Forn. Aquesta estructura contribueix a ampliar el coneixement sobre el recinte fortificat que protegia el nucli urbà medieval.

La intervenció també ha permès identificar diverses sitges situades a l’interior del recinte murat, amb una cronologia compresa entre els segles XII i XIII. Aquestes estructures d’emmagatzematge estarien relacionades amb les activitats econòmiques vinculades al castell de Vulpellac i al seu celler, posant de manifest la importància d’aquest espai en l’organització de la vila medieval.

D’altra banda, als carrers de Sant Antoni i de la Torre no s’hi han localitzat restes arqueològiques. Aquest fet, juntament amb la configuració estreta d’aquests vials, reforça la hipòtesi que el seu traçat ja es trobava consolidat en època medieval i que s’ha mantingut pràcticament inalterat fins avui.

La intervenció arqueològica l’ha dirigit l’arqueòleg Jose Antonio Trujillo Ligero i executada per l’empresa In situ Arqueologia i Antropologia, SL.