21.6 C
Pals
Dimecres, 10 setembre 2025
- Publicitat -

Les entranyes d’un festival: radiografia del Porta Ferrada, Ítaca i Peralada

el-festival-porta-ferrada-anuncia-els-primers-noms-del-2025
El Festival Porta Ferrada anuncia els primers noms del 2025

Quan les nits s’allarguen i s’acosta el bon temps, l’Empordà es converteix en un dels principals escenaris del país amb una àmplia oferta de propostes culturals. La Costa Brava és terra de festivals i, més enllà dels focus, aplaudiments i artistes, hi ha un engranatge de persones que treballen perquè aquestes propostes siguin possibles. Mesos de feina, decisions logístiques complexes i una planificació a anys vista que acaben convergint en una experiència intensa per al públic. Però com funcionen aquests festivals? Aquest reportatge s’endinsa en les entranyes de tres propostes referents: el Festival de la Porta Ferrada, l’Ítaca i el Festival Castell de Peralada.

Porta Ferrada, el degà dels festivals

El Festival de la Porta Ferrada és el degà dels festivals amb més de 60 anys d’història. Nascut el 1958, ha viscut una transformació que l’ha convertit en un certamen referent. Albert Mallol, director artístic, en destaca la capacitat d’adaptació: “Al principi era un festival més centrat en la música clàssica, després el jazz, la cançó… Hem anat incorporant nous registres perquè el poble se’l senti més seu”.

Porta Ferrada aposta per una programació variada que busca l’equilibri entre diferents estils. “Busquem mantenir aquest caràcter polièdric. No volem ser un contenidor de concerts diversos, volem tenir cares artístiques ben definides”, assegura Mallol.

Un dels valors fonamentals del festival és la vinculació amb el territori. “Sempre cuidem el talent local professional. Moltes vegades quan es diu local sembla que estiguem baixant el llistó, però en cap cas. Tenim artistes molt importants aquí, que es mereixen estar al costat de Bryan Ferry o Brad Mehldau”, defensa Mallol. Porta Ferrada s’ha convertit també en un element dinamitzador de la ciutat, atraient visitants de tot arreu. “Hi ha molta gent que compra una segona residència aquí per venir cada estiu al festival. Això ens ho va demostrar un estudi d’impacte que vam fer fa uns anys i els resultats van ser sorprenents”, explica el director artístic.

El festival ocupa diferents espais emblemàtics del municipi com l’Espai Port, el Guíxols Arena o el Monestir i compta amb un equip de persones voluntàries que any rere any amb la seva implicació vetllen pel bon funcionament del festival. A més, la convivència de finançament públic i privat requereix equilibris: “És cert que a vegades cal consensuar decisions de programació perquè el festival té un risc econòmic que en part assumeix una empresa privada, però sempre intentem mantenir la coherència artística i el nostre equilibri de registres”, detalla.

L’Ítaca, cultura i reivindicació

El Festival Ítaca, per la seva banda, va néixer fa tretze anys de la mà de Fran Arnau, director del festival. “En Fran Arnau havia començat prèviament amb el JazzPera, oferint aquesta programació deslocalitzada de les grans ciutats a llocs més recòndits de l’Empordà”, explica Martí Aiguabella, director artístic de l’Ítaca.

Ítaca es va consolidar com un festival itinerant i reivindicatiu i a través d’una evolució orgànica continua arrelat al territori. “No hem anat del 0 al 100 en una sola edició, sinó que a poc a poc s’han anat introduint col·laboradors, municipis… ”, diu Aiguabella.

La proposta combina concerts íntims en places de diferents municipis amb la gran revetlla de Sant Joan a l’Estartit. Aposta també per artistes emergents, paritat de gènere i projectes singulars com el ‘Liverpool empordanès’. “Sempre intentem equilibrar el cartell també amb presència femenina i intentem que sigui sempre de forma orgànica”, afegeix.

La logística d’Ítaca és complexa per la seva naturalesa itinerant. “Muntar i desmuntar un escenari en un sol dia no és el més és comú, però això ho fa més costós i també més bonic perquè donem vida a diversos municipis”, explica Aiguabella.

Peralada, qualitat i excel·lència

El Festival de Peralada va néixer inspirat per una de les grans figures de la lírica catalana: Montserrat Caballé. Va ser precisament la soprano qui va despertar en la família de Carme Mateu, propietaris del Castell de Peralada, la idea de convertir aquell entorn privilegiat en l’escenari d’un festival que havia de ser referència al sud d’Europa. Aquesta inspiració fundacional va marcar des del principi l’esperit i la trajectòria del certamen, que va debutar l’any 1987 amb una inauguració d’alçada: el Gran Teatre del Liceu, amb orquestra i cor, sota la batuta de Toni Ros-Marbà, i amb la mateixa Montserrat Caballé interpretant el Rèquiem de Mozart.

Peralada ha estat sempre fidel a la seva línia. “Les dues columnes essencials són l’òpera i la dansa. I aquí és on hem estat constants i hem fet una aportació de llegat”, afirma Oriol Aguilà, director artístic. El festival combina grans noms internacionals i talent local. “Forma part de la nostra convicció ser una plataforma per a les orquestres, intèrprets, directors musicals, compositores… perquè trobin a Peralada un espai de referència on puguin connectar i donar-se a conèixer”, detalla.

L’entorn privilegiat del Castell és un plus, però també una dificultat. “Per part del públic i dels artistes la ubicació és un plus absolut. Però des del punt de vista de la logística té el seu intríngulis”, admet Aguilà. El festival es planifica a 3-4 anys vista. “Aquest matí hem gestionat un artista per l’any 2026”, comenta. Peralada es finança majoritàriament a través del mecenatge privat del Grup Peralada, però compta també amb patrocinadors i el públic.

Eix comú

Els tres festivals comparteixen l’aposta per la qualitat i la identitat pròpia. Tots coincideixen en la dificultat d’organitzar esdeveniments d’aquesta magnitud, però també en el valor que aporten al territori. Mallol ho resumeix així: “És molt important també els espais on tractem les diverses propostes. Un artista més contemporani no el pots posar en un espai per 3.000 persones, sinó buscar la proximitat perquè aquest producte musical entri millor”.

Les anècdotes tampoc hi falten. A Porta Ferrada recorden com Kris Kristofferson es va presentar en una rulot darrere l’escenari en comptes d’anar a l’hotel que des de l’organització li havien reservat. A Ítaca, les tempestes de sorra a la platja de l’Estartit han obligat a remuntar muntatges d’un dia per l’altre. I a Peralada, les demandes extravagants d’alguns artistes han provocat moments memorables: “Ens van demanar unes aigües que només trobaves fa 30 anys a Perpinyà”, explica Aguilà.

Tres festivals, tres maneres de fer, però un punt comú: la cultura i el territori.

La plataforma Empordà Dempeus alerta que un nou decret del Govern permet instal·lar macroprojectes renovables sense planificació prèvia

Treballs per modernitzar una línia elèctrica d'alta tensió al Segrià Data de publicació: dimarts 31 d’octubre del 2023, 12:41 Localització: Raimat Autor: Oriol Bosch
Treballs per modernitzar una línia elèctrica d'alta tensió al Segrià Data de publicació: dimarts 31 d’octubre del 2023, 12:41 Localització: Raimat Autor: Oriol Bosch

La plataforma Empordà Dempeus, formada per més d’una vintena d’entitats ecologistes, pageses i socials de l’Alt Empordà, ha fet públic el seu rebuig al Decret Llei 12/2025, aprovat pel Govern de la Generalitat a principis de juny. La norma, que el Parlament haurà de convalidar pròximament, vol accelerar la implantació d’energies renovables i reforçar el subministrament elèctric a Catalunya. Però des del territori s’aixeca una veu crítica: consideren que el decret és precipitat, desequilibra la planificació territorial i margina la participació ciutadana.

Què diu el decret?

El Decret Llei 12/2025 estableix mesures urgents per millorar la resistència de la xarxa elèctrica davant possibles apagades o situacions de sobrecàrrega. Els punts més destacats són dos: per una banda, s’impulsa la instal·lació de sistemes d’emmagatzematge energètic amb bateries, que han de permetre estabilitzar el sistema; per l’altra, es vol agilitzar la tramitació de grans projectes d’energia renovable, permetent que alguns s’aprovin més ràpidament i sense haver de passar pel filtre habitual de la planificació territorial.

Segons el Govern, aquestes mesures són necessàries per evitar col·lapses elèctrics com els que s’han viscut recentment i garantir la transició cap a un model energètic net. Però Empordà Dempeus considera que el decret vulnera els principis de transparència i planificació, i demana que el Parlament no el convalidi.

Què és el PLATER i per què és important?

Una de les grans crítiques de la plataforma és que el decret s’ha aprovat sense tenir encara en vigor el PLATER, el Pla Territorial Sectorial per a les Energies Renovables de Catalunya. Aquest pla, que el mateix Govern està elaborant des de fa més de tres anys, ha de servir per ordenar el desplegament de projectes eòlics i fotovoltaics al país, especialment en sòl no urbanitzable.

El PLATER fixa criteris per determinar on sí i on no es poden instal·lar grans infraestructures renovables, i com fer-ho de manera compatible amb la protecció del paisatge, la biodiversitat o el sòl agrícola. A més, incorpora una avaluació ambiental estratègica i espais de participació ciutadana, com al·legacions i reunions amb actors locals. Per això, des d’Empordà Dempeus insisteixen que el decret passa per sobre d’aquest procés, i crea el risc que s’aprovin projectes mal ubicats o amb greus impactes ambientals abans de tenir una visió de conjunt.

“Sense el PLATER aprovat, el que fa el decret és legalitzar l’excepció”, resumeix un dels portaveus de la plataforma.

Una xarxa elèctrica amb problemes reals

Malgrat les crítiques, és cert que el subministrament elèctric a l’Empordà presenta deficiències greus des de fa temps. A municipis com Palafrugell, s’han produït talls recurrents per manca de manteniment, especialment per la caiguda de branques sobre les línies. I són recurrents les caigudes de subministrament, especialment en temporada alta, quan la demanda energètica és més elevada. La situació ha obligat Endesa a reforçar la seva actuació al territori, amb compromisos per millorar les línies, fer poda preventiva i instal·lar generadors d’emergència.

Un altre exemple preocupant va tenir lloc el 29 d’abril de 2025, quan una desconnexió massiva de plantes solars va provocar un apagada sobtada que, tot i ser continguda, va afectar diversos punts de la demarcació. Aquest episodi va fer saltar les alarmes sobre la vulnerabilitat de la xarxa i la necessitat d’una millor gestió de la generació i distribució elèctrica, especialment quan augmenta la presència d’energies renovables descentralitzades.

Míriam Victòria: “La moda és cultura, i a la Costa Brava Fashion Week ho volem demostrar”

Míriam Victòria, presidenta de l’Associació Moda Catalunya i organitzadora de la Costa Brava Fashion Week, ha visitat Ràdio Capital per presentar la desena edició de l’esdeveniment, que tindrà lloc els dies 4 i 5 de juliol a Port d’Aro (Platja d’Aro). Aquesta cita anual, nascuda el 2015, aposta per acostar la moda al públic final amb propostes assequibles, sostenibles i vinculades al territori.

L’esdeveniment no està pensat per a professionals, sinó per al consumidor. Per això, les desfilades presenten col·leccions que ja es poden trobar a botigues, a diferència d’altres cites com la 080 Barcelona Fashion. Hi participen 10 marques, entre les quals hi ha noms locals com Òptica Gràcia, Enrocats, Adoro Costum i Blanca Ribagau. A més, cada jornada tanca amb un dissenyador reconegut: divendres serà el torn d’Andrés Moscoso —premiat com a millor dissenyador d’Europa— i dissabte el de Mariano Moreno.

Victòria destaca el bon moment creatiu de la moda catalana, amb molts dissenyadors emergents i una creixent consciència per la sostenibilitat. L’associació impulsa formació i sensibilització sobre moda responsable i col·labora amb marques perquè integrin criteris sostenibles en tota la cadena de producció. La clau, segons ella, és comprar menys, però millor: peces de més qualitat i durabilitat que redueixin l’impacte ambiental.

Sobre el canvi de paradigma en el sector, Míriam apunta que les xarxes socials han alterat profundament l’univers dels models i la promoció de marques. Avui, tenir un perfil potent a Instagram pot ser més rellevant que desfilar en grans passarel·les. Això, reconeix, pot generar sensació d’intrusisme entre els professionals, tot i que també obre la porta a una nova generació d’influencers que es van professionalitzant.

També es mostra crítica amb l’excés de màrqueting que converteix productes quotidians en objectes de luxe, posant com a exemple les bosses de Balenciaga similars a les d’IKEA. Per a Victòria, sovint es paga més per la marca i el seu valor aspiracional que per la qualitat objectiva del producte.

Finalment, reivindica la moda com una part fonamental de la cultura. A Catalunya, assegura, hi ha una moda pròpia, marcada per l’artesania, la sostenibilitat i els valors territorials. Les institucions, com la Generalitat, comencen a entendre-la com a cultura i aposten per impulsar-la a nivell internacional.

La Costa Brava Fashion Week, doncs, es presenta com una oportunitat per conèixer noves marques, descobrir moda amb valors i gaudir d’una experiència cultural al cor de la Costa Brava. L’esdeveniment començarà cada dia a les 19 h i s’allargarà fins a les 22.30 h, amb accés lliure i obert a tothom.

Ràdio Capital manté la seva presència aquest estiu amb una programació carregada d’informació, música i entreteniment

Aquest estiu, Ràdio Capital no fa vacances i continuarà ben present arreu amb una programació que manté els seus pilars informatius, musicals i d’entreteniment. L’emissora aposta per seguir acompanyant l’audiència durant els mesos més calorosos de l’any amb propostes per a tots els gustos.

El programa “De cap a cap”, conduït per Joan Bosch i tot el seu equip, continuarà en antena durant tota la temporada d’estiu, de dilluns a divendres, de 16 a 19 h, oferint continguts frescos, entrevistes i actualitat amb el to pròxim i dinàmic que el caracteritza.

Els serveis informatius de la casa també es mantenen actius, amb butlletins informatius, l’agenda d’activitats i entrevistes d’actualitat, a càrrec de la redacció de Ràdio Capital, per seguir el pols del territori durant tot l’estiu.

La música seguirà sent una peça clau de la graella: Marc Clapés estarà al capdavant de la fórmula musical de Ràdio Capital de dilluns a dissabte de 9 a 14 h, oferint una selecció musical variada i ideal per acompanyar el matí.

Els caps de setmana també hi haurà propostes destacades. La Primera Llista, amb els èxits del moment, s’emetrà els dissabtes de 18 a 20 h i els diumenges de 9 a 11 h. I per a les nits més esbojarrades, La Xalana Petarda posarà ritme a les matinades de dissabte i diumenge, amb la seva fórmula musical més festiva.

A més, a mitjans d’agost tornarà Dia de Partit, les esperades transmissions de futbol del Girona, amb Raül Muxach i el seu equip, perquè els seguidors del club no es perdin cap detall del retorn a la competició.

Amb tot aquest desplegament, Ràdio Capital reafirma el seu compromís de ser la companyia perfecta per a aquest estiu 2025, amb actualitat, música i bon ambient durant tot el dia.

Torroella i l’Estartit incorporen gossos policia per detectar drogues i reforçar la seguretat

La Policia Local de Torroella de Montgrí i l’Estartit ha posat en marxa un servei de gossos policia especialitzats en la detecció de drogues. Aquest nou recurs busca reforçar la seguretat i prevenir el consum de substàncies a l’espai públic.

El dispositiu inclou tres gossos ensinistrats que podran actuar tant en interiors com a l’aire lliure. El seu entrenament els permet detectar presència de substàncies en diferents entorns amb eficàcia i rapidesa.

Les intervencions seran puntuals i es faran de manera estratègica en llocs de gran afluència o considerats sensibles. Entre aquests punts hi ha els entorns escolars, els parcs, les activitats lúdiques, els esdeveniments públics i els establiments d’oci.

Amb aquesta mesura, la Policia Local vol contribuir a prevenir el consum de drogues i a generar un entorn més segur. També busca augmentar la percepció de seguretat entre els veïns i veïnes del municipi, especialment durant l’estiu.

Verges inaugura un vitrall de Rafael Masó dissenyat fa cent anys gràcies a una iniciativa veïnal

L'artista vitrallera Anna Santaeulària presentant el catró original del vitrall de Rafael Masó i l'adaptació per poder-lo fer a mida real Data de publicació: dissabte 29 de juny del 2024, 13:49 Localització: Verges Autor: Ariadna Reche
L'artista vitrallera Anna Santaeulària presentant el catró original del vitrall de Rafael Masó i l'adaptació per poder-lo fer a mida real Data de publicació: dissabte 29 de juny del 2024, 13:49 Localització: Verges Autor: Ariadna Reche

L’església de Sant Julià i Santa Basilissa de Verges compta des d’aquest diumenge amb un nou vitrall dedicat a Sant Pere, dissenyat per l’arquitecte Rafael Masó fa cent anys. La peça, projectada durant la remodelació del temple entre els anys 1924 i 1925, no s’havia pogut executar fins ara. El projecte ha estat impulsat per una iniciativa popular que ha aconseguit recaptar prop de 12.000 euros amb aportacions dels veïns i una campanya de micromecenatge.

La nova obra s’ha pogut dur a terme gràcies a la complicitat de l’Ajuntament de Verges, la Parròquia i la Fundació Rafael Masó, que ha cedit el disseny original. El taller Can Pinyonaire de Girona ha estat l’encarregat de fer realitat aquest vitrall a partir d’una còpia escanejada del cartró original de Rafael Masó, de prop de dos metres d’alçada. La peça, segons ha explicat la vitrallera Anna Santaeulària, ha estat un repte tècnic, però ha resultat “sorprenentment fàcil” gràcies a la claredat del dibuix de Masó.

El vitrall combina diversos tipus de vidres, seguint la tècnica tradicional dels vitralls medievals. Mostra escenes simbòliques com una xarxa plena de peixos i una figura de Sant Pere amb un rostre molt treballat. També destaca per incorporar la mateixa tipografia que el vitrall del rosetó, també dissenyat per Masó. Aquest element s’afegeix als ja existents dins el temple, com les pintures murals o el vitrall central de la façana.

La neta de l’arquitecte, Nausica Masó, va cedir el cartró a la Fundació Rafael Masó perquè es conservava en mal estat i calia garantir-ne la preservació. La Fundació l’ha custodiat i n’ha facilitat la reproducció per al projecte. El taller ha treballat durant dos mesos amb una rèplica a mida real per poder seguir fidelment el disseny original.

La iniciativa ha estat liderada per l’historiador Salvador Vega, la filòloga Marta Geli i la historiadora de l’art Marta Silvestre, que van detectar el cartró en una exposició de la Fundació fa un any. L’alcaldessa de Verges, Diana Canals, ha celebrat que amb aquest projecte el poble s’inscriu dins la ruta del patrimoni Masó, que té una presència destacada a la demarcació de Girona.

Rafael Masó havia previst tres vitralls per a l’església: un dedicat a la Santíssima Trinitat, que ocupa el rosetó; el de Sant Pere, ara instal·lat; i un tercer dedicat a Sant Joan Baptista, del qual només se’n conserven uns esbossos. Salvador Vega ha expressat la voluntat de completar el conjunt, tot i reconèixer les dificultats. Per ara, però, celebren haver assolit la primera fita en només un any de feina.