14.2 C
Pals
Dilluns, 3 novembre 2025
- Publicitat -

L’Acústica de Figueres reuneix 120.000 espectadors i estrena el nou gran escenari Figueres Arena

l’acustica-de-figueres-reuneix-120.000-espectadors-i-estrena-el-nou-gran-escenari-figueres-arena
L’Acústica de Figueres reuneix 120.000 espectadors i estrena el nou gran escenari Figueres Arena

La 22a edició del festival Acústica de Figueres va acabar aquest diumenge amb la tradicional actuació de l’Orquestra Di-Versiones, després de quatre jornades que han reunit fins a 120.000 persones. Aquesta xifra reafirma el certamen com un dels festivals més multitudinaris del país, amb una programació que ha posat el focus principal en la música catalana actual.

El punt àlgid de l’edició ha estat l’estrena de l’Acústica Figueres Arena, el nou escenari amb capacitat per a 20.000 persones que va debutar dissabte amb el concert d’Oques Grasses. Amb aquest nou espai, el festival no només reforça el seu paper dins el circuit català, sinó que també es posiciona com a destí per a gires de gran format d’artistes estatals i internacionals.

L’edició 2025 ha regalat moments memorables al públic, com l’actuació inaugural d’Els Catarres dijous, el darrer concert a Catalunya de la gira actual dels Lax’n’Busto amb Pemi Fortuny i el directe de Figa Flawas, que van desbordar la Rambla i van obligar a tallar l’accés per l’èxit de convocatòria. La programació ha comptat també amb noms destacats com Alizzz, Mushka, Ginestà, Mama Dousha, Svetlana, i una nit de dissabte amb veu femenina protagonitzada per Sandra Monfort, Suu i Maria Jaume.

El festival ha viscut moments únics amb el retorn als escenaris dels Ja T’ho Diré, vint anys després de la seva dissolució, i amb Dr. Calypso, que han celebrat 35 anys de trajectòria amb un dels seus últims concerts de gran format.

Finalment, la programació familiar de l’Acustiqueta ha tingut un gran protagonisme, amb les actuacions de l’Orquestra Di-Versiones, El Pony Menut i l’Orquestra Maribel, que han arrodonit una edició que consolida l’Acústica com un dels grans aparadors musicals del país.

L’entrada L’Acústica de Figueres reuneix 120.000 espectadors i estrena el nou gran escenari Figueres Arena ha aparegut primer a Primera Fila.

Els xalets Teixidor de Girona, la desaparició d’un patrimoni de Rafael Masó

Xalets teixidor enderrocament
Xalets teixidor enderrocament

El 27 d’agost de 1973, Girona va perdre una de les joies arquitectòniques que havia projectat Rafael Masó, el principal exponent del noucentisme català. Aquell dia, els coneguts xalets Teixidor del carrer Ibèria, vinculats al conjunt de la Farinera Teixidor, van ser enderrocats sense el permís corresponent. L’episodi, silenciat i gairebé oblidat durant dècades, és avui un símbol de la desprotecció i la manca de sensibilitat amb el patrimoni que va marcar els anys del final del franquisme a la ciutat.

El context d’un enderrocament il·legal

La Girona de principis dels anys setanta era encara una ciutat petita, de poc més de 60.000 habitants, marcada per la pressió urbanística i la manca de planificació. El règim franquista no havia donat gaire valor a la preservació del patrimoni arquitectònic ni cultural, i molts edificis singulars es van perdre en nom del progrés i de la construcció de nous blocs de pisos.

En aquest escenari, els xalets Teixidor van caure víctimes de la cobdícia immobiliària i de la indiferència de les institucions. L’enderrocament es va produir sense tenir cap permís municipal vàlid: ni el projecte d’enderroc, ni l’autorització oficial per part de l’Ajuntament. Malgrat això, ningú no va aturar les màquines. L’acció es va fer amb nocturnitat i alevosia, aprofitant la manca de control i la connivència implícita d’un sistema polític que no considerava l’arquitectura com a patrimoni, sinó com a obstacles per a la urbanització accelerada.

El cas il·lustra la desprotecció que patien molts béns culturals en aquella època. No hi havia catàlegs de patrimoni, no hi havia consciència col·lectiva, i els arquitectes com Masó, que avui són referents indiscutibles del país, eren vistos simplement com a professionals d’un passat que calia deixar enrere.

Com eren els xalets Teixidor?

Els xalets formaven part del conjunt dissenyat per Rafael Masó per a la família Teixidor, propietària de la farinera del mateix nom. Construïts entre 1918 i 1922, estaven situats al carrer Ibèria, just al costat de la gran fàbrica, i complien una funció residencial per a treballadors i famílies vinculades a la indústria.

Eren edificis d’una sola planta amb jardí, dissenyats amb el llenguatge propi de Masó: línies netes, volums equilibrats, ús de la ceràmica i el maó vist, i una clara voluntat d’integrar l’arquitectura amb l’entorn urbà i humà. La influència del noucentisme es feia evident en l’ús d’elements tradicionals reinterpretats amb modernitat i sobrietat.

Tot i que més modestos que altres obres de l’arquitecte —com la Casa Masó o la mateixa Casa Teixidor, coneguda popularment com la Punxa—, aquests xalets eren un exemple singular d’habitatge obrer digne i innovador. Representaven l’aposta de Masó per unir indústria i habitatge en un únic concepte urbà, coherent amb la seva visió social de l’arquitectura.

La pèrdua d’un llegat

Quan les excavadores van entrar al carrer Ibèria aquell agost de 1973, Girona no només va perdre unes cases boniques: va perdre un model de ciutat, una manera d’entendre el progrés que Masó havia defensat. L’enderrocament sense permís va passar gairebé desapercebut als mitjans del moment, potser per por, potser per desinterès.

No es va obrir cap expedient seriós, no hi va haver sancions exemplars i, sobretot, no hi va haver cap moviment ciutadà prou fort per frenar-ho. Només amb la perspectiva dels anys, i amb el reconeixement posterior a l’obra de Masó, la ciutat ha entès la magnitud d’aquella pèrdua.

El cas dels xalets Teixidor és avui un exemple de com la manca de sensibilitat institucional i social pot condemnar a l’oblit obres que haurien pogut enriquir el paisatge urbà i la memòria col·lectiva.

Què hi ha avui al seu lloc?

Avui, allà on hi havia els xalets Teixidor, només hi trobem habitatges anònims i carrers sense cap singularitat arquitectònica. La transformació de la zona ha esborrat gairebé qualsevol rastre del passat industrial i noucentista que havia definit aquest barri de Girona.

El que sí que s’ha conservat és la resta del conjunt Teixidor. La Farinera Teixidor, projectada per Masó entre 1910 i 1923, continua sent un dels edificis més emblemàtics de la ciutat. Amb la seva façana de maó i detalls ceràmics, és un exemple únic del noucentisme industrial. Als anys noranta va ser rehabilitada i va acollir durant anys la redacció del diari El Punt. Avui, s’ha convertit en un espai de dinamització cultural i econòmica, amb projectes com GironaHub, i fins i tot amb nous usos gastronòmics.

També s’ha mantingut la Casa Teixidor, més coneguda com la Punxa, amb la seva característica coberta cònica de ceràmica verda. Aquest edifici, que havia estat un cafè i un bloc d’habitatges, és actualment la seu del Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Girona. Restaurada i conservada, és avui una de les icones més fotografiades de l’arquitectura de Masó.

També et pot interessar

2×03 – Ui, si aixequés el cap en Josep Ensesa o en Rafael Masó

Rafael Masó i la creació de S’Agaró: Un somni d’arquitectura noucentista

[AGENDA] Què puc fer el diumenge 31 d’agost a l’Empordà i Comarques Gironines?

privat:-lax’n’busto,-mushka,-alizzz,-figa-flawas,-els-catarres,-ginesta,-svetlana-i-ja-t’ho-dire,-a-la-22a-edicio-de-l’acustica
Privat: Lax’n’Busto, Mushka, Alizzz, Figa Flawas, Els Catarres, Ginestà, Svetlana i Ja t’ho diré, a la 22a edició de l’Acústica

Ràdio Capital de l’Empordà et porta l’agenda definitiva amb totes les activitats que es duran a terme durant el llarg del dia d’avui a l’Empordà, la Costa Brava i les Comarques Gironines. Deixa’t emportar per la màgia de les terres gironines i descobreix perquè aquest territori és un dels destins culturals més atractius de Catalunya.

Aquest diumenge acaba el festival Acústica de Figueres. El Dream Team Megamix tocarà a les 19 h a la Rambla. I a les 20:10 h a la zona de la Rambla serà el torn de Di-versiones.

I avui s’acaba una nova edició de Besalú Medieval. Han estat tres dies de tornejos de cavalls, abanderats, músics, atrapats, ballarines, conta contes, cavallers i dames guerreres. La vila comtal s’ha transformat en un autèntic escenari medieval, amb fires, parades d’artesania, espectacles de carrer, recreacions històriques, atraccions per a totes les edats i molta animació.

Avui també acaba la 6a Mostra de Vi de Pals a Ca La Pruna. Aquesta és una experiència única amb tastets de vins, tallers creatius infantils i actuacions musicals en directe.

Festes Majors

Avui a les Comarques Gironines, estan de Festa Major les localitats de Torroella de Montgrí, Palau-saverdera, Garrigoles, Cervià de Ter, Vilamalla, Sant Hilari Sacalm i Sant Antoni de Calonge. A les webs municipals i a les xarxes socials de les entitats i comissions de festes trobareu tota la informació i podreu consultar tots els actes.

Oques Grasses omplen el Figueres Arena en l’estrena del nou espai de l’Acústica

El festival Acústica de Figueres ha viscut aquest cap de setmana la seva nit més multitudinària. El grup Oques Grasses ha reunit prop de 20.000 espectadors al nou recinte de pagament, el Figueres Arena, i ha exhaurit totes les entrades. La banda osonenca ha ofert un dels seus pocs concerts d’aquest estiu i ha repassat els grans èxits del seu repertori.

L’actuació ha servit per estrenar el Figueres Arena, un espai situat als afores de la ciutat i que habitualment acull les atraccions de les Fires de Santa Creu. Enguany, l’espai s’ha transformat en un gran escenari musical i s’ha convertit en el nou punt neuràlgic dels concerts de pagament del festival.

Mentre Oques Grasses actuaven a l’Arena, el centre de Figueres també vibrava amb els concerts gratuïts. La banda Ja T’ho Diré ha tornat als escenaris en una de les poques cites de la seva gira de retorn, Doctor Prats ha omplert la plaça de Catalunya i Mushka ha repetit èxit a la Rambla. Altres propostes com la de Maria Jaume o Suu han completat la programació de la jornada.

El festival clourà aquest diumenge amb el concert de Di-Versiones a la Rambla a partir de les vuit del vespre. Amb aquesta actuació es posarà punt final a una edició que ha tornat a convertir Figueres en la capital de la música catalana durant tot un cap de setmana.

La radiació solar ha augmentat un 10% en cinquanta anys i pot canviar el clima mediterrani

La radiació solar ha augmentat entre un 8 i un 10% en els darrers cinquanta anys. Ho confirma el Grup de Física Ambiental de la Universitat de Girona, que analitza l’evolució de la insolació i la nuvolositat des dels anys noranta. Segons les dades recollides, la radiació creix prop d’un 2% cada dècada, un patró que també s’ha detectat a Europa i als Estats Units.

Els investigadors prenen mesures diàries des del laboratori instal·lat al terrat de l’Escola Politècnica Superior. El físic i professor Josep Calbó, especialitzat en ciències de l’atmosfera i canvi climàtic, explica que els valors anuals poden variar, però la tendència és clara a llarg termini. Entre 1950 i 1980 hi va haver un període d’enfosquiment. Des dels anys vuitanta, però, s’ha produït un “abrillantament” que ha fet créixer la radiació.

Les causes principals són dues. D’una banda, l’atmosfera és més neta que fa mig segle. A mitjans del segle passat es cremaven més combustibles i hi havia menys filtres als vehicles i a la indústria. Les noves normatives ambientals han reduït la contaminació i això ha fet que la radiació arribi amb més intensitat. De l’altra, al Mediterrani hi ha menys nuvolositat a causa dels canvis en la circulació atmosfèrica. Els investigadors assenyalen que l’anticicló subtropical del nord d’Àfrica tendeix a pujar de latitud i això redueix la formació de núvols.

Aquest augment pot tenir conseqüències directes. El clima mediterrani podria transformar-se i tant humans com plantes i animals es veurien obligats a adaptar-se. Segons Calbó, un excés de radiació podria fer augmentar les temperatures i provocar patiment en la salut de les persones i en els ecosistemes.

Tot i així, l’increment de radiació també té una part positiva. La producció d’energia solar es podria veure beneficiada. Els investigadors, però, remarquen la necessitat de continuar estudiant aquestes tendències per entendre millor el sistema climàtic i els seus efectes a llarg termini sobre la societat.