19.1 C
Pals
Diumenge, 12 octubre 2025
- Publicitat -

Mor un home a Begur mentre es banyava en una cala

privat:-un-home-mor-mentre-es-banyava-a-una-cala-de-begur
Privat: Un home mor mentre es banyava a una cala de Begur

Un home va morir aquest dissabte després de separar-se del grup d’excursionistes amb qui caminava pel camí de ronda de Begur i entrar a mar a la punta d’en Toni, abans d’arribar a la cala de Sa Riera en direcció nord. Els GRAE subaquàtic dels Bombers de la Generalitat van trobar l’home sota l’aigua sense vida.

Els Bombers de la Generalitat van rebre un avís per part d’un grup de 60 excursionistes que feia el camí de ronda des de Sa Tuna a la platja de Pals i trobaven a faltar un dels seus membres. L’alerta es va donar passades les 19 h. Immediatament, es van mobilitzar fins a 9 dotacions dels Bombers: efectius terrestres del parc de La Pera; del Grup d’Actuacions Especials (GRAE) Muntanya des d’Olot i Cerdanyola amb els submarinistes de GRAE Subaquàtic; l’helicòpter del GRAE i efectius del Grup Operatiu de Suport (GROS), en previsió de què calgués infraestructura de comandament per a la recerca nocturna.

Els Bombers de la Generalitat, juntament amb efectius policials, van iniciar la recerca per terra i aire tot resseguint el perfil del camí de ronda, que en aquest tram presenta punts on hi ha perill de caure al mar. Van ser els efectius GRAE de l’helicòpter els qui van detectar, a les 20:52 hores, unes pertinences que algú havia deixat a la punta d’en Toni, poc abans d’arribar a la cala de Sa Riera en direcció nord.

La recerca subaquàtica es va emprendre poc després que l’helicòpter diposités el personal a terra i es constatés, per la documentació present a la motxilla, que les pertinences eren de l’home desaparegut. Tot apuntava que havia entrat a banyar-se i no n’havia sortit, cosa que va confirmar la trucada d’un ciutadà al 112 que alertava que un home havia entrat a l’aigua feia hores i no l’havia vist de nou.

Sota la coordinació de Salvament Marítim i en col·laboració amb la Guàrdia Civil, que va posar una embarcació a disposició del GRAE Subaquàtic, es va iniciar una recerca amb tècniques d’immersió nocturna i a les 22.21h GRAE Subaquàtic alertava de la presència d’un cos a tres metres de profunditat. Sota supervisió policial per part de la Guàrdia Civil, es va hissar el cos i se’l va traslladar al port de l’Estartit, on els agents estatals van fer-se càrrec de les diligències judicials.

Els Mossos d’Esquadra van participar en l’operatiu de recerca, amb 3 dotacions terrestres i 2 marítimes, així com les policies locals de Begur i Pals.

Quimi Portet: “Un concert és un concert, tant si hi ha 10.000 persones com si n’hi ha 100”

Quimi Portet ha actuat en grans estadis, però aqiest dissabte defensa amb la mateixa passió els concerts de format petit, com el d’aquest vespre al Festival Ítaca a Ullastret. “Un bolo és un bolo. La magnitud només és tècnica”, explica. La proximitat amb el públic li permet explorar l’humor espontani que el caracteritza: “Si surten xistes, surten”.

Portet també ha publicat recentment “Cançons en vell llemosí”, un recull de les seves lletres amb comentaris personals. “Em va fer il·lusió despullar les cançons de la música”, confessa. El músic assegura que sempre compon primer la música i després la lletra, i que, malgrat els anys, continua gaudint com el primer dia del seu ofici: “He tingut sort; em guanyo la vida fent el que m’agrada”.

Parlant de la música actual, defensa la llibertat dels joves artistes: “Cadascú es posiciona pel que vol. La música popular va néixer pel festeig”. I pel que fa a l’humor en la cultura catalana? “Ens ha salvat molts cops. En les èpoques tristes és quan hi ha hagut més humor.”

Avui, al concert, hi haurà més “fresas” que mai, perquè el grup torna a ser de quatre músics. I com diu el mateix Portet: “El que passa a l’escenari és el mateix, sigui on sigui. I sempre és un plaer”.

Regencós celebra els 250 anys de la rajoleria can Marc amb una gran participació

Regencós ha celebrat aquest dissabte els 250 anys de la rajoleria can Marc. Més de 180 persones han assistit a l’acte, superant les previsions dels organitzadors.

Can Marc és l’última rajoleria artesana que queda activa al municipi. El mestre rajoler Joan Ferrer Plana, darrer representant d’una tradició familiar ininterrompuda, continua elaborant els rajols de manera manual seguint les tècniques heretades.

Regencós, que avui té prop de 300 habitants, havia arribat a concentrar fins a 23 forns de rajols. Durant la celebració, Joan Ferrer ha mostrat les eines tradicionals i ha explicat el procés que transforma el fang en rajols de qualitat. Els assistents també han pogut visitar el forn de llenya, que es manté encès durant dies amb torns continuats.

La jornada ha inclòs la projecció d’un documental amb imatges gravades a can Marc entre els anys noranta i un col·loqui moderat per la periodista Carmina Hereu. A la taula rodona hi han participat l’investigador Carlos Serra i el ceramista Josep Matés, col·laborador habitual de Joan Ferrer.

La festa ha acabat amb un esmorzar tradicional a base de pa amb vi i sucre, pa amb vi i sal, i pa amb una rajola de xocolata que imitava els rajols de fang.

En Quimi Portet i l’Ítaca o quan un artista i un festival connecten amb el territori

Quimi Portet al Festival Ítaca
Foto: Marc Clapés

Hi ha nits que demanen ser explicades més enllà del que passa a l’escenari. Aquest dissabte, en Quimi Portet ha actuat a Ullastret, en el marc del Festival Ítaca. Hi he anat després d’entrevistar-lo, i mentre el veia en directe, tenia la temptació de fer una crònica estrictament musical: parlar del repertori, de la banda, de com aquest músic, que acumula milers de quilòmetres de carretera, encara es planta a l’escenari amb una forma envejable als seus gairebé 70 anys. De com un home que fa dècades omplia estadis, places de toros i palaus d’esports va decidir, a mitjans dels anys noranta, emprendre un camí en solitari que l’ha dut per teatres, sales i places de poble.

Però seria una crònica incompleta. Perquè hi havia avui a Ullastret, en una plaça plena de fans i de veïns que hi eren perquè “quan es fa alguna cosa al poble, s’hi ha de ser”, diu molt més que un bon concert. Parla de la funció que tenen festivals com l’Ítaca i de la importància de tenir artistes com en Quimi Portet: un compromís genuí amb la cultura popular, aquella que es construeix des del territori i per a la gent.

En aquest Empordanet nostre, on també hi ha festivals de gran format, l’Ítaca aposta per un altre model: descentralitzar, portar música a pobles que no surten a la llista habitual de circuits de concerts, reivindicar espais on la cultura no és una indústria, sinó un acte de trobada. I fer-ho programant artistes que, com Portet, viuen fora del mainstream però que tenen molt a dir, si se’ls vols escoltar.

El concert ha estat una celebració de tot això. El repertori, com sempre, impossible de preveure per qui no conegui el personatge: títols com Macarrons, Montserrat, La terra és plana, Pànic escènic, Festa major d’hivern, seguides de Massa, Em trenques al cor, Frases fetes, Estampes de sants, Flors i violes, Francesc Pujols… fins a 23 cançons que repassen la trajectòria d’un músic fidel al rock’n’roll i a la carretera, però també —i això és fonamental— fidel a les classes populars que omplen aquestes places i que ell anomena “intel·lectuals i gent de nivell” a les seves constants converses amb el públic.

Perquè en Quimi Portet, més enllà de l’ofici i el talent, té una cosa que no s’aprèn: la connexió amb el públic. Ho fa amb les cançons, sí, però sobretot amb la ironia, amb la paraula, amb les històries que explica entre tema i tema. És impossible no entrar en el seu univers. És impossible no sortir d’un concert seu sense ganes de tornar-hi. I això, en una plaça com la d’Ullastret, es multiplica: veus com parla a la gent, i com la gent li parla a ell, com si fossin al sofà de casa seva.

Al final, és això el que em quedo de la nit: la importància de continuar celebrant la cultura així, a peu de plaça, en llocs on potser no es programen festivals cada cap de setmana, o en la resta de l’any, però on cada concert es viu com un esdeveniment col·lectiu. I la importància de tenir artistes com en Quimi Portet, que dignifiquen aquests espais i que recorden que el rock’n’roll —quan es fa de veritat— no entén de modes ni d’edats.

Quimi Portet: “Un concert és un concert, tant si hi ha 10.000 persones com si n’hi ha 100”

Quan la Costa Brava va esquivar la central nuclear de Pals

central nuclear a la platja de pals
central nuclear a la platja de pals

Durant la primavera de 1965, la platja de Pals va ser protagonista d’un episodi que podria haver canviat radicalment el destí de la Costa Brava i del mateix Empordà. En plena cursa per la modernització energètica, Espanya i França van projectar la construcció d’una central nuclear a tocar del riu Ter. L’acord hispanofrancès de 1964 pretenia establir una instal·lació estratègica, capaç de satisfer la demanda creixent d’electricitat a Catalunya i, de retruc, exportar-ne part al Rosselló.

El lloc escollit era gairebé simbòlic: un tram de platja verge, a la Fonollera, entre la desembocadura del Ter, els arrossars i els boscos de pins. A pocs metres, les antenes de Ràdio Liberty emetien propaganda anticomunista cap als països de l’Est. Tot semblava indicar que la Costa Brava es convertiria en una de les primeres zones nuclears d’Espanya. Però la resistència dels empresaris turístics locals, el context polític i una subtil batalla d’interessos van acabar fent fracassar el projecte. La central es va construir finalment a Vandellòs, i Pals va conservar el seu caràcter natural.

Una aliança nuclear hispanofrancesa

El projecte s’emmarca en una etapa de clara aposta europea per l’energia nuclear. França, sota el lideratge del general Charles de Gaulle, havia fet de l’energia atòmica un pilar de la seva sobirania. Espanya, que volia escapar de l’ensopiment energètic franquista, buscava modernitzar-se.

L’acord signat el 1964 entre ambdós governs preveia la creació d’una central a prop de la frontera. Les negociacions van donar lloc a una comissió tècnica integrada per EDF (Électricité de France), la Comissaria francesa de l’Energia Atòmica, la Junta d’Energia Nuclear espanyola i les tres grans companyies elèctriques catalanes. Presidia la comissió Pere Duran Farell, conseller delegat d’Hidroelèctrica de Catalunya, figura clau en l’impuls del sector energètic català.

Segons relatava El Correo Catalán, l’objectiu era doble: proveir la demanda catalana —aleshores en fort creixement— i establir un flux d’exportació cap al Rosselló. Per això es buscava un emplaçament de fàcil connexió transfronterera.

La platja de Pals va emergir com a candidata ideal. Es van iniciar sondejos geològics a la zona de la Fonollera per garantir la viabilitat del projecte.

Josep Pla, la veu inesperada del progrés nuclear

Enmig de tot aquest debat, la figura de Josep Pla va tenir un paper singular i sovint mal entès. L’escriptor, que residia a Palafrugell, a pocs quilòmetres de la zona proposada per a la central, no només seguia de prop les converses entre promotors i opositors, sinó que també es va posicionar públicament com un defensor del projecte.

Les seves Notes per a un dietari (1965) en deixen constància. Pla veia en l’energia nuclear una oportunitat per modernitzar el país, en sintonia amb l’estratègia del general De Gaulle a França. En un context en què l’energia atòmica encara no estava demonitzada i es considerava un símbol de progrés, Pla admirava el model francès i imaginava Catalunya convertida en una avantguarda nuclear dins l’Estat espanyol.

En un passatge de les seves anotacions, després d’una reunió clau a l’Hotel La Rotonda de Barcelona (5 d’abril de 1965), Pla deixava escrita la seva decepció davant la resistència del lobby turístic: “El mal esperit de la reunió —el seu arcaisme. Interessos particulars turístics. Possiblement res a fer”.

Però més enllà del seu dietari privat, Pla també va deixar testimoni públic de la seva posició en un article publicat a El Correo Catalán, titulat La central nuclear de Pals. Hi defensava un debat seriós i informat, tot lamentant l’alarmisme que s’havia generat al voltant del projecte. En el seu estil clar i sobri, escrivia:

“El problema no és fàcil. Requereix una documentació tècnica exhaustiva, que encara no tenim. No es tracta d’adoptar una actitud política, sinó de resoldre una qüestió concreta.”

I hi afegia, com a crítica als arguments catastrofistes dels opositors:

“El sector turístic no té molt a témer si, com diuen els tècnics, aquesta indústria no produeix ni residus ni emanacions perilloses.”

Per a Pla, el que calia era informació, tècnica i racionalitat. Defensava que la Costa Brava podia compatibilitzar turisme i modernització industrial, tal com ja passava —segons ell— en zones turístiques de França i Itàlia on hi havia centrals atòmiques.

De fet, l’article d’El Correo Catalán transmet un Pla convençut que el rebuig local era més emocional que raonat:

“No fem les coses a tontes i a locas, com tantes vegades s’ha fet.”

En definitiva, Pla no era un boig ni un tecnòcrata desarrelat, com a vegades se l’ha volgut pintar. Era un observador lúcid que entenia que el progrés energètic formava part de la modernitat del país. I per això, en aquell moment, va donar suport —amb arguments— a la central de Pals, encara que fos una postura minoritària dins el seu entorn més proper.

Com remarcava Josep Vergés, el seu editor i amic, al pròleg de Notes per a un dietari:

“Pla n’és partidari, d’altres no. El projecte caurà a terra després de molta intriga local i anirà a Vandellòs. Pla ho sap tot i veu a tothom.”

El lobby turístic es mobilitza

La primavera de 1965, el pes econòmic del turisme a la Costa Brava era cada cop més rellevant. Empresaris com Miquel Mateu Pla (amic personal de Franco), Ensesa (s’Agaró) i el Dr. Andreu (Cap Sa Sal) veien en la central nuclear una amenaça directa per als seus interessos.

Segons recordava Pere Servià, la trobada de La Rotonda va reunir els “pesos pesants” de la Costa Brava. Malgrat que Pla no apareix clarament alineat amb aquesta oposició, a les seves notes deixa entreveure el seu aïllament dins del món local: “El projecte caurà a terra després de molta intriga local.”

També cal recordar que Carrero Blanco, vicepresident del govern franquista i habitual estiuejant de Cap Sa Sal, podria haver exercit una pressió clau per a la retirada del projecte.

Un debat que arriba a l’opinió pública

El projecte no va quedar circumscrit als despatxos. Aviat, la premsa en va començar a parlar. El director general de Promoció Turística, Juan de Arespacochaga, declarava a Los Sitios (27 d’abril de 1965) que caldria “solucions perquè això no repercuteixi desfavorablement en una de les zones més importants del nostre turisme”.

El 12 de maig, l’enginyer Joaquín Ortega admetia que no era un “projecte ferm”, però insistia que Girona es beneficiaria de la inversió.

Mentrestant, a la revista Presència, es criticava l’oposició: “Per aquí es va aixecar una injusta campanya per evitar la seva erecció a Pals (…) Van haver d’arribar les paraules tan sensates de Josep Pla.”

Un final anunciat

El 25 de maig de 1965, es va oficialitzar l’abandonament de la ubicació de Pals. Oficialment, es va adduir que les condicions geològiques de la Costa Brava no eren òptimes. La realitat, però, era una altra: el pes dels interessos turístics i l’absència de consens polític havien acabat amb la candidatura empordanesa.

La central que havia de ser a Pals es traslladava a Vandellòs, on es va inaugurar el 1972. Mentrestant, al Rosselló, també es va frustrar un projecte nuclear previst a Portvendres.

Un futur alternatiu per a l’Empordà

Si la central s’hagués construït a Pals, la Costa Brava d’avui seria molt diferent. Zones com la platja de Pals, el golf, els arrossars i el parc natural haurien quedat marcades per la presència de la infraestructura.

Josep Pla, malgrat tot, mai no va renegar de la seva posició. Al seu dietari, reflexionava sobre el que considerava una pèrdua d’oportunitat per a la modernització de Catalunya. Però també reconeixia el pes dels interessos contraris i la força dels lobbies turístics.