18.1 C
Pals
Dilluns, 13 octubre 2025
- Publicitat -

L’aeroport Girona-Costa Brava supera els 205.000 passatgers a l’abril, un 20% més que fa un any

aeroport de Girona /ACN

L’aeroport Girona-Costa Brava ha tancat el mes d’abril amb la xifra de passatgers més elevada dels últims onze anys. En l’últim mes hi han passat 205.531 persones, mentre que a l’abril del 2014 se’n van comptabilitzar 210.219. L’inici de la temporada d’estiu i l’arribada de noves aerolínies han permès assolir aquesta xifra. Això ha suposat un increment de l’activitat, que en l’últim mes s’han fet 2.557 enlairaments i aterratges a les pistes de Vilobí d’Onyar (Selva). En comparació amb l’any passat el volum de passatgers s’ha incrementat un 20,3%. També hi ha bones dades pel transport de mercaderies, amb un creixement interanual del 15%.

Malgrat que la previsió meteorològica no ha acompanyat turísticament pels constants episodis de pluja que s’han viscut al llarg de l’últim mes, l’aeroport de Girona ha viscut el millor abril des del 2014. Es tracta d’un moment gloriós que viu la terminal gironina per l’arribada d’aerolínies com ara Air Arabia o Wizz Air i també el reforç de la programació de Ryanair i Jet2.

Això ha fet que el mes d’abril es tanqui amb 205.331 passatgers, fet que suposa un 20,3% més dels que hi va haver l’últim mes. Pel que fa a operacions, se n’han fet 2.557 i això suposa un creixement del 24,8% en comparació amb l’any passat. De totes elles, 1.586 han estat de vols comercials. En aquest sentit, el nombre de vols de companyies han crescut un 19,4% en comparació amb l’abril del 2024.

Ryanair és l’aerolínia líder a la terminal gironina i en l’últim mes ha transportat 183.522 viatgers, fet que suposa un 18,9% més que el mateix mes de l’any passat. En segon lloc, hi ha Jet2, que n’ha transportat 7.691 i registra una lleugera davallada en la comparativa interanual d’un 7%. En tercera posició hi ha Transavia, que incrementa en un 11,9% els seus passatgers i arriba als 7.487 i Wizz Air ha transportat 3.073 persones en aquest primer mes d’activitat plena a la terminal gironina.

El mercat predominant és el britànic, amb 49.244 passatgers i una pujada del 8,8%, seguit de l’alemany amb 38.072 (+6,5%). En tercera posició hi ha el mercat polonès. Aquest abril han trepitjat la terminal gironina 26.840 polonesos, fet que representa un increment del 61,4% en comparació amb l’any passat. En quart lloc, hi ha el mercat belga, que també registra una crescuda, tot i que més moderada que el polonès, de l’11,9% i en cinquena plaça hi ha la nacionalitat irlandesa, que baixa respecte a l’abril del 2024 (-3,7%).

Andreu Garcia: “Ens haurem d’acostumar a conviure amb la vespa asiàtica, com amb el mosquit tigre”

Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Andreu Garcia: "Ens haurem d’acostumar a conviure amb la vespa asiàtica, com amb el mosquit tigre”
Loading
/

Amb l’arribada de la primavera i el bon temps, tornen a aparèixer amb força els insectes pol·linitzadors. Tot i això, no totes les espècies que ens envolten són benvingudes. Un dels exemples més clars és el de la vespa asiàtica, una espècie invasora que cada vegada és més present a Catalunya i que suposa un risc tant per a la biodiversitat com, en determinades circumstàncies, per a les persones.

Per entendre millor aquesta problemàtica, hem parlat amb l’Andreu Garcia, vicepresident i portaveu de l’Associació Catalana d’Empreses de Salut Ambiental (ADPAP) al Supermatí. Segons explica, la vespa asiàtica no és especialment agressiva, però sí que és una espècie invasora, i això vol dir que pot generar un fort impacte en l’ecosistema. Sobretot perquè desplaça altres espècies i posa en risc les abelles de la mel, essencials per al manteniment de la biodiversitat i la producció agrícola. Tot i la seva mida i l’aspecte imponent, Garcia ens recorda que aquesta vespa no és més agressiva que les autòctones.

La seva arribada a Europa es remunta fa més d’una dècada. Tot apunta que va entrar al continent a través d’un enviament de ceràmica xinesa al port de Bordeus. A partir d’una reina que va sobreviure al viatge, la població de vespa asiàtica s’ha estès ràpidament per França i Espanya, fins arribar al nostre territori, on ja es detecta a zones com Tarragona i Reus.

En relació amb el control, Garcia apunta que molts ajuntaments estan començant a aplicar estratègies com el trampeig de primavera, una pràctica que pot ajudar a reduir la proliferació de nius en temporades següents. Tot i això, insisteix que és fonamental que la ciutadania sàpiga com actuar davant un niu.

 

La seva presència es veu afavorida pel canvi climàtic, ja que les altes temperatures acceleren el metabolisme d’aquests insectes, i també per la manca de depredadors naturals a la península Ibèrica. Aquí, a diferència de les seves zones d’origen a l’Àsia, poden alimentar-se d’abelles en els ruscs sense gaire oposició.

Des de l’ADPAP demanen més implicació municipal i inversió en serveis de control, perquè es tracta d’una plaga que ha vingut per quedar-se. I per a la ciutadania, un últim consell, tranquil·litat i sentit comú.

Si es veu una vespa sospitosa o un niu, el més útil és fer una fotografia i enviar-la juntament amb l’avís a l’Ajuntament.

Comencen les obres de la segona fase de la via verda entre els Masos i la Platja de Pals

Pals ha començat les obres de la segona fase de la via verda per a vianants i bicicletes, que unirà els Masos amb la Platja de Pals. El nou tram tindrà una llargada d’uns 1.500 metres, entre el camí del Vernagar i el carrer de la Torre Mora.

Amb aquest projecte, l’Ajuntament vol millorar la connexió interna entre els diferents nuclis del municipi i promoure una mobilitat més sostenible i segura.

El projecte constructiu i el d’expropiació es van aprovar de forma inicial a finals de l’any passat. Durant el període d’informació pública, es van poder presentar al·legacions i observacions. Un cop resoltes, es va aprovar de manera definitiva tant l’execució de les obres com la relació de béns afectats i la valoració dels terrenys implicats.

L’actuació ha estat adjudicada a l’empresa ROEXCA per un import proper als 420.000 euros. Està previst que les obres s’allarguin durant mig any. El finançament es cobreix amb recursos municipals i subvencions de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona.

Supermatí – 15 maig 2025

Supermatí - programa sencer
Supermatí - programa sencer
Supermatí - 15 maig 2025
Loading
/

Fila Indie 4×25 – 14 maig 2025

TRACKLIST

THE HIVES – ENOUGH IS ENOUGH
LINKIN PARK – UP FROM THE BOTTOM
ROYEL OTIS – MURDER ON THE DANCEFLOOR
THE 1975 – ABOUT YOU
RICKY MONTGOMERY – LINE WITHOUT A HOOK
FATHER JOHN MISTY – REAL LOVE BABY
MAC DEMARCO – FOR THE FIRST TIME
WET LEG – CATCH THESE FISTS
SPORTS TEAM – BANG BANG BANG
WIZTHEMC, BEES & HONEY – SHOW ME LOVE
GRACIE ABRAMS – I LOVE YOU, I’M SORRY
THE MARIAS – NO ONE NOTICED
SYDNEY ROSE – WE HUG NOW
THE CANDLE THIEVES – BEFORE THE WAR
KAKKMADDAFAKKA – FOREVER ALONE
BIFFY CLYRO – BLACK CHANDELIER
THIS WILD LIFE – HISTORY

Begur crea 343 noves places d’aparcament aquest estiu per suplir la reducció de places a la Font de Baix

begur

L’Ajuntament de Begur posa en funcionament tres aparcaments dissuasius a partir del mes de juny. La mesura té com a objectiu compensar la reducció de places a la Font de Baix, actualment en obres, que ha deixat fora de servei prop de 70 places.

Els nous espais habilitats es troben en punts estratègics del municipi. El primer, a la Vinya de l’Artiga, amb 187 places i s’ubica a l’entrada del poble per la carretera de Regencós. El segon, amb 56 places, està situat a la zona nord-est, al Mas d’en Pinc. El tercer, amb 100 places, es troba al carrer Josep Neras, al sud del nucli urbà. En conjunt, l’actuació permet ampliar l’oferta amb 343 places noves.

Aquests aparcaments formen part d’un pla de mobilitat impulsat per l’Ajuntament per respondre a la falta d’espais d’estacionament, especialment durant els mesos d’estiu, quan creix l’afluència de visitants. Tots tres es poden recórrer a peu fins al centre del municipi en pocs minuts i estan degudament senyalitzats.

L’alcaldessa de Begur, Maite Selva, ha explicat que l’actuació dona resposta a una necessitat urgent. Segons ha dit, “les obres a la Font de Baix ens han obligat a actuar ràpidament i ampliar l’oferta d’aparcament per garantir el dret a estacionar”.

Els nous espais s’afegeixen a altres zones d’aparcament ja existents, com les de l’Avinguda Onze de Setembre, el Sot d’en Ferrer, el Camp de futbol o Josep Neras.

Mapa dels nous aparcaments a Begur
Mapa dels nous aparcaments a Begur