Lali Murillo: “La fibromiàlgia és una malaltia que existeix, el dolor existeix”

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Lali Murillo: “La fibromiàlgia és una malaltia que existeix, el dolor existeix”
Loading
/

L’Associació Catalana d’Afectats i Afectades de Fibromiàlgia (ACAF) commemora enguany els seus 25 anys d’activitat al Baix Empordà. Coincidint amb el Dia Mundial de la Fibromiàlgia, celebrat la setmana passada, l’entitat ha organitzat diverses activitats per continuar fent visible una malaltia que encara avui moltes persones desconeixen o no acaben d’entendre. En una entrevista al Supermatí, la psicòloga de l’associació, Nuri Pérez, i la coordinadora al Baix Empordà, Lali Murillo, han explicat la realitat quotidiana de les persones afectades i la feina que desenvolupen des de l’entitat.

Durant la jornada commemorativa del Dia Mundial de la Fibromiàlgia, diferents municipis de la comarca van il·luminar espais públics amb el color lila, representatiu de la malaltia. “Es van fer diferents activitats” i “als diferents ajuntaments es van encendre els llums representatius amb el color lila de la fibromiàlgia”, explica Nuri Pérez. Per la seva banda, Lali Murillo destaca la implicació de diversos municipis: “Ho vam fer a Palamós, la Bisbal i també a Torroella. Va anar molt bé”.

La fibromiàlgia és una síndrome de sensibilització central que provoca dolor musculoesquelètic crònic i una simptomatologia molt àmplia. “Implica dolor crònic, fatiga, problemes de son, problemes digestius, problemes de pell, ansietat i depressió”, detalla Nuri Pérez. Tot i estar reconeguda per l’Organització Mundial de la Salut, encara avui no existeix una prova concreta que permeti diagnosticar-la de manera immediata. El diagnòstic es fa a partir dels símptomes i descartant altres patologies. “No hi ha una prova exacta que digui que tens fibromiàlgia”, explica Lali Murillo.

Aquest fet provoca que moltes persones afectades hagin de passar per un llarg procés abans d’obtenir un diagnòstic clar. “Hi ha un viacrucis de passar per diferents metges”, apunta Nuri Pérez. Murillo insisteix també en la necessitat de continuar reivindicant la malaltia: “És una malaltia que existeix, el dolor existeix”.

Lali Murillo i Nuri Pérez formen part de l’associació des dels seus inicis al Baix Empordà. “Fa 25 anys que lluitem perquè es reconegui la fibromiàlgia”, explica Murillo. Les dues destacaven que al principi l’entitat era molt petita i que sovint costava trobar persones disposades a participar-hi. Amb el temps, però, han aconseguit consolidar una xarxa de suport important a la comarca. Per celebrar aquest quart de segle d’activitat, l’entitat prepara unes jornades obertes al públic el pròxim 26 de maig a la sala Fleming de l’Hospital de Palamós. Hi participaran professionals de diferents àmbits, com metges, psicòlegs o nutricionistes.

Des de l’ACAF es treballa amb una mirada multidisciplinària que combina suport psicològic, activitats físiques suaus i espais de suport mutu. L’objectiu és millorar la qualitat de vida i ajudar les persones afectades a conviure amb la malaltia. Nuri Pérez explicava que l’entitat ofereix “tallers de memòria, gimnàstica suau, risoteràpia, mindfulness i grups d’ajuda mútua”.

Segons Murillo, encara hi ha persones que tenen reticències a acostar-se a l’associació perquè pensen que només s’hi parlarà del dolor. “Al contrari. Fem activitats perquè la ment no estigui pensant tot el dia en el dolor”, afirma. L’associació dona cobertura a municipis com Palamós, Palafrugell, la Bisbal, Torroella o Sant Feliu de Guíxols, i asseguren que cada vegada reben més consultes i peticions d’informació.

La fibromiàlgia no només afecta físicament les persones que la pateixen. També condiciona la seva vida laboral, social i familiar. “Hi ha persones que han de readaptar la feina o deixar de treballar”, explica Nuri Pérez. La psicòloga també remarcava que moltes vegades cal reorganitzar les dinàmiques familiars i adaptar els ritmes quotidians. “No poden estar en una mateixa postura gaire estona ni agafar pesos”, detalla. Segons les responsables de l’entitat, la malaltia afecta majoritàriament dones, tot i que també hi ha homes i fins i tot adolescents diagnosticats.

El Massi Baix Ter domina el GP Speed Republik de Lleida amb dues corredores al podi absolut

Massi Baix Ter resultats

El Massi Baix Ter va ser el gran protagonista del GP Speed Republik Ciutat de Lleida, disputat aquest dissabte 16 de maig, després de situar dues corredores al podi de la classificació general.

Laura Gómez va aconseguir la victòria en categoria elit i també es va imposar en la classificació absoluta de la prova. Per la seva banda, la garrotxina Alba Codony va ser la millor sub-23 i va acabar tercera a la general.

L’actuació del conjunt baixempordanès es va completar amb dues ciclistes més dins el top 10. Laia Bosch va acabar quarta absoluta i segona en categoria sub-23, mentre que Laura Rodríguez va finalitzar en setena posició.

La prova, corresponent al 9è Trofeu Speed Republik Ciutat de Lleida, forma part de la Copa Catalana femenina de ciclisme en carretera. La cursa, disputada en format circuit, va tenir un recorregut total de 50 quilòmetres.

El president del club, Sergi Güell, destaca que l’equip “torna a una dinàmica positiva” i celebra haver recuperat “els resultats esperats” per tornar a dominar el ciclisme femení català.

Aquest és el segon cap de setmana consecutiu amb resultats destacats per al Massi Baix Ter. Fa només una setmana, el conjunt empordanès també va sobresortir a la Leguitoko Saria, al País Basc, on va ser el millor equip de la competició amb quatre corredores entre les deu primeres classificades.

En aquella prova, Alba Codony va repetir podi amb una segona posició sub-23 i el tercer lloc absolut. També hi van destacar la basca Maier Olano, quarta a la general, la canadenca Adèle Normand, setena, i Laura Rodríguez, que va tancar el top 10.

El Massi Baix Ter afronta enguany la seva tretzena temporada. Dirigit per Ángel González, el projecte combina la base formativa amb equips de categoria cadet i elit femenina, i competeix en proves catalanes, estatals i internacionals.

Detenen un jove després d’una baralla amb arma blanca a Sant Feliu de Guíxols

privat:-els-mossos-investiguen-sis-casos-d’estrebades-violentes-a-gent-gran-en-menys-d’una-setmana-a-la-bisbal-d’emporda
Privat: Els Mossos investiguen sis casos d’estrebades violentes a gent gran en menys d’una setmana a la Bisbal d’Empordà

Una baralla al centre de Sant Feliu de Guíxols va acabar diumenge amb un home ferit per arma blanca a la cuixa, tal com va avançar el Diari de Girona i ha pogut confirmar Ràdio Capital. Els fets van passar cap a la una del migdia al carrer de Sant Domènec. Fins al lloc s’hi van desplaçar efectius dels Mossos d’Esquadra, la Policia Local i el Sistema d’Emergències Mèdiques.

Quan els agents van arribar-hi, van trobar un home d’uns 40 anys amb una ferida a la cuixa provocada per una arma blanca. Els sanitaris el van atendre al lloc dels fets i posteriorment el van traslladar a l’hospital Josep Trueta de Girona. Tot i que la ferida semblava més greu en el lloc dels fets, la víctima només va necessitar rebre punts de sutura. Ara està pendent de declarar davant la policia.

Segons fonts policials, l’home ferit va facilitar dades sobre el presumpte agressor. A partir d’aquesta informació i dels testimonis recollits, els Mossos van identificar un jove de 20 anys sense antecedents policials. La matinada de dilluns, cap a dos quarts d’una, la Policia Local de Sant Feliu de Guíxols el va localitzar al carrer d’Àngel Guimerà mentre consumia alcohol amb un grup de persones.

Els agents el van detenir com a presumpte autor d’un delicte de lesions. També es va recuperar el ganivet utilitzat en l’agressió. Els Mossos mantenen oberta la investigació per aclarir els motius de la baralla. El detingut ha passat aquest dimarts a disposició judicial.

Escola Llevantí de Mar: “L’art és probablement el projecte més inclusiu que tenim a l’escola”

En una entrevista a Ràdio Capital, la directora de l’Escola Llevantí de Mar, Lluïsa Garcia, la cap d’estudis Paula Guerrero i la tutora i mestra de música Maria Cantorné han explicat com el projecte “L’Art de Somiar” s’ha convertit en un dels eixos educatius més importants del centre.

La iniciativa va començar fa cinc anys arran d’una proposta de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni per incorporar les arts escèniques a l’escola. El centre va apostar per la creació d’una marching band, inspirada en les bandes de carrer de Nova Orleans, que encara avui continua sent la llavor del projecte.

Actualment, els alumnes de quart i cinquè aprenen a tocar instruments com trompetes, trombons, saxos i percussió amb l’acompanyament de professors de l’Escola de Música La Moderna. Aquestes sessions es duen a terme dins l’horari lectiu i de manera gratuïta gràcies al suport municipal. “La marching band va ser com una taca d’oli”, expliquen les mestres. “Vam veure que l’art podia arribar a tota l’escola i vam començar a pensar com fer-ho créixer”.

Música, teatre i dansa en un projecte transversal

A partir de l’experiència musical, el centre va ampliar el projecte amb la incorporació del teatre i posteriorment de la dansa. Els alumnes de sisè participen en la creació d’un musical que combina interpretació, música en directe i coreografies. Aquest curs també s’hi han incorporat els alumnes de tercer amb sessions de dansa dirigides per la companyia CobosMika de Palamós. El resultat és un projecte col·laboratiu que implica professionals externs, professorat i alumnes de diferents edats.

Les docents remarquen que el projecte no es limita a les arts escèniques. L’art s’utilitza com una eina transversal per treballar llengua, medi, lectura i esperit crític. A les aules hi conviuen escultures, pintures, referents literaris i activitats d’investigació artística. “L’art desperta curiositat”, expliquen. “Els infants es pregunten com vivien els artistes, en quin context treballaven i per què feien les coses d’una determinada manera”.

Un dels objectius principals del projecte és allunyar-se de la immediatesa i reivindicar el valor dels processos d’aprenentatge. El musical de final de curs es converteix en la culminació de mesos de preparació, assajos i treball col·laboratiu. “Quan els nens i nenes veuen el resultat final, entenen que tot l’esforç ha valgut la pena”, expliquen. “És important que aprenguin que les coses necessiten temps i dedicació”. Les mestres també destaquen que l’experiència reforça valors com la cooperació, l’empatia i el treball en equip. El projecte implica famílies, entitats i professionals externs, fet que contribueix a crear una autèntica comunitat educativa.

Des del centre remarquen que “L’Art de Somiar” és també una aposta clara per la igualtat d’oportunitats. Tots els alumnes poden accedir a disciplines artístiques que sovint no estan a l’abast de tothom. “És probablement el projecte més inclusiu que tenim”, asseguren. “Tots els nens i nenes hi participen independentment de la seva situació”. A més, alguns alumnes han descobert noves vocacions gràcies a aquesta experiència i posteriorment han continuat estudiant música o arts escèniques fora de l’escola.

Un projecte connectat amb el municipi

La marching band participa habitualment en actes del municipi, cercaviles i esdeveniments culturals com Sant Jordi o l’OncoMusic Festival. Aquesta connexió amb l’entorn permet als infants mostrar el que aprenen i sentir-se part activa de la vida cultural local. “Que els nens puguin tocar al poble i que la gent els vegi és molt important”, expliquen. “Entenen que allò que aprenen serveix per fer gaudir la comunitat”.

L’equip docent confia que el projecte pugui continuar creixent, tot i reconèixer les dificultats econòmiques que comporta mantenir professionals especialitzats dins l’escola. Les mestres agraeixen el suport de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni i asseguren que continuaran treballant perquè el projecte tingui continuïtat. “Ens ho creiem molt”, afirmen. “L’escola va molt més enllà de l’horari lectiu i necessitem suport per continuar oferint una educació de qualitat”.

Els Cremats de Mont-ras pugen a Primera Divisió de bitlles catalanes després d’una temporada històrica

El club de bitlles catalanes Els Cremats de Mont-ras ha tancat una temporada històrica amb l’ascens a la Primera Divisió Gironina. L’equip mont-rasenc s’ha proclamat campió de la Lliga de Segona Divisió i també ha acabat en primera posició a la lligueta d’ascens. Aquest doble èxit li permetrà competir la pròxima temporada a la màxima categoria gironina.

El club destaca que aquest ascens culmina un any de creixement esportiu i de consolidació de l’entitat dins el món de les bitlles catalanes. Els Cremats compten actualment amb tres equips federats. Aquesta estructura permet integrar jugadors de diferents nivells i garantir el relleu generacional dins el club.

A més de la competició per equips, els jugadors de l’entitat també participen en les competicions individuals i per parelles que es disputen arreu del territori. Des de la junta directiva i el cos tècnic remarquen que la constància, l’esforç col·lectiu i el bon ambient han estat factors determinants per assolir aquest ascens.

El club afronta ara el repte de competir a Primera Divisió amb l’objectiu de continuar fent créixer l’afició per les bitlles catalanes a Mont-ras i al Baix Empordà.

Supermatí – 19 maig 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 19 maig 2026
Loading
/