Sant Feliu incorpora una nova zona de bany per a persones amb mobilitat reduïda

zona de bany sant feliu

Sant Feliu de Guíxols reforça l’accessibilitat a les seves platges aquest estiu amb la incorporació d’una nova zona de bany adaptada a la platja de Rius i Calvet, pensada especialment per a persones amb mobilitat reduïda.

L’espai s’ha instal·lat en dos dies i compta amb 22 seients dins l’aigua, que permeten als usuaris poder-se banyar amb més comoditat i seguretat durant els mesos de calor. La zona queda delimitada en forma triangular, amb boies, un camí d’accés des del passeig i un tendal per garantir l’ombra.

La ubicació s’ha escollit després d’un estudi tècnic de l’empresa instal·ladora, que ha tingut en compte tant l’accessibilitat com les condicions del mar i els corrents, per garantir-ne la seguretat i la funcionalitat.

Des del consistori, la regidora de Medi Ambient i Platges, Marifé Larragay, destaca la voluntat de fer unes platges més inclusives: “Hem treballat per garantir un espai accessible per a tothom, alhora que també hem mirat de respectar al màxim el medi natural”.

Aquesta nova instal·lació se suma a altres millores ja existents al litoral guixolenc, com les baranes d’accés a l’aigua, que faciliten l’entrada i sortida del mar. A Sant Feliu de Guíxols se’n mantenen dues fixes tot l’any, a les quals s’hi afegeixen tres més durant la temporada d’estiu. A la platja de Sant Pol, enguany s’hi arribarà fins a les cinc baranes, després de la compra d’una nova unitat per part de l’Ajuntament.

L’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols també preveu altres novetats per aquesta temporada, com la renovació de les estructures dels punts de vigilància dels socorristes. El servei de salvament a les platges començarà el 13 de juny.

La Ballena Alegre, el millor càmping de l’estat

 

 

 

El Camping Bungalow Resort & Spa La Ballena Alegre, de Sant Pere Pescador, ha estat reconegut amb el premi ACSI Award en la categoria de “Millor càmping”, un guardó que distingeix els establiments millor valorats pels usuaris a nivell de l’estat espanyol. El premi es va lliurar ahir en el marc del Congrés de Càmpings de Catalunya, celebrat a la Seu d’Urgell, que reuneix anualment professionals i empreses del sector. Van recollir el premi Toni Castellar, Àlex Trias i Albert Arraut, responsables de BAM Resorts, empresa que gestiona el càmping. Els ACSI Awards són uns premis impulsats per l’organització neerlandesa ACSI (Auto Camper Service International), especialitzada en informació i classificació de càmpings a Europa. Cada any, milers de campistes voten els seus establiments preferits en diferents categories, fet que converteix aquests guardons en un reconeixement directe de l’experiència dels clients. “Aquest reconeixement ens confirma que seguim el camí correcte: apostar per la qualitat, la sostenibilitat i una experiència que va més enllà de l’allotjament” explica Toni Castellar, director del càmping. “A La Ballena Alegre treballem per integrar el turisme amb l’entorn, generar activitat durant tot l’any i oferir propostes que connectin amb les persones, ja sigui a través de l’esport, la natura o els esdeveniments”, afegeix Toni Castellar, que ha estat entrevistat per Joan Bosch al programa DE CAP A CAP

 

 

Els Mossos denuncien penalment en dos dies a quatre conductors a les comarques gironines

privat:-els-mossos-detenen-a-pals-un-home-de-43-anys-buscat-a-russia-per-terrorisme
Privat: Els Mossos detenen a Pals un home de 43 anys buscat a Rússia per terrorisme

Els Mossos d’Esquadra de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona han obert diligències penals contra quatre persones —dos homes de 23 i 53 anys i dues dones de 25 i 35— com a presumptes autores d’un delicte contra la seguretat viària per conduir sota els efectes de l’alcohol. Els fets han tingut lloc entre els dies 16 i 17 de maig en diferents punts de la demarcació.

El primer accident es va produir la matinada del 16 de maig a la C-65, a Cassà de la Selva, amb un encalç entre un turisme i una furgoneta. La conductora, de 35 anys, va donar una taxa d’1,08 mg/l, més de quatre vegades superior al límit penal.

El segon sinistre va ser a la GI-643 el mateix dia, a Serra de Daró, on un turisme va sortir de la via i va bolcar. Les dues persones que anaven al vehicle van resultar ferides lleument. El conductor, de 23 anys, va registrar 0,65 mg/l, més del doble de la taxa permesa.

Poc després, a la GI-644, a Forallac, un altre vehicle va sortir de la carretera i va acabar encastat en un pas d’aigua. El conductor, de 53 anys, va donar 0,81 mg/l, triplicant la taxa màxima permesa.

Finalment, ja el matí del dia 17, a l’AP-7 a Maçanet de la Selva, es va produir un encalç entre un turisme i un camió. La conductora, de 25 anys, va donar 0,68 mg/l, més del doble de la taxa permesa.

Tots els implicats hauran de comparèixer davant el jutjat d’instrucció en funcions de guàrdia quan siguin requerits.

L’escola Vedruna Prats de la Carrera de Palafrugell rep un premi Baldiri per un projecte artístic i educatiu

L’escola Vedruna Prats de la Carrera de Palafrugell ha estat una de les guardonades als premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla. El centre ha rebut un dels Premis Baldiri Experiències gràcies al projecte “Esculturitis”, una iniciativa educativa vinculada a l’art i la cultura.

Els premis reconeixen experiències innovadores que treballen els reptes socials actuals a través de les arts i que fomenten l’ús de la llengua catalana entre infants i joves. En aquesta edició s’han premiat prop d’una trentena de centres educatius dels territoris de parla catalana. En total, s’han presentat més d’un centenar de projectes.

La directora de la Fundació Carulla, Marta Esteve, ha destacat que aquests guardons volen impulsar projectes que generin pensament crític, cohesió social i noves maneres de mirar el món a través de la cultura i l’educació. L’acte d’entrega dels premis es farà el pròxim 7 de juny al Museu Terra de l’Espluga de Francolí.

La Fundació Carulla treballa des de fa més de mig segle en iniciatives culturals i educatives vinculades a la promoció de la llengua i la cultura catalanes.

Les exportacions gironines cauen un 5,2% el primer trimestre pel descens de les càrnies i se situen en 2.000 milions

exportacions gironines

Les exportacions gironines han caigut un 5,2% durant el primer trimestre del 2026 empeses pel descens de les càrnies. Segons l’estadística que periòdicament publica el Ministeri, entre gener i març les empreses de la demarcació han fet vendes a l’exterior per valor de 2.041 milions d’euros (MEUR). D’entre tots els sectors, aquell que té un descens més acusat és l’agroalimentari, perquè les seves exportacions han arribat a baixar fins a un 12,8%. Sobretot en el cas de les càrnies, que han notat -i molt- l’impacte dels aranzels de la Xina. En paral·lel, el sector químic, un altre dels considerats motors a l’exterior, també va de baixa; entre gener i març les seves empreses han venut un 8,1% menys a l’estranger en comparació amb el 2025.

L’última estadística de comerç exterior -corresponent al mes de març- ja permet fer la fotografia de l’evolució de les exportacions durant el primer trimestre del 2026. I allò que ja s’anticipava a principis d’any, ara es fa palès del tot: les vendes de les empreses gironines a l’exterior es refreden i van a la baixa.

Entre gener i març, en global, les empreses de la demarcació han exportat productes per valor de 2.040,97 MEUR. En comparació amb el primer trimestre del 2025, això suposa un descens del 5,2% (perquè aleshores la xifra va situar-se en 2.153,79 MEUR).

D’entre tots els sectors, per volum, aquell que continua capitanejant el rànquing és l’agroalimentari perquè concentra gairebé el 40% de tot el que s’ha venut a l’exterior (en concret, 798,3 MEUR). Però també és, de retruc, aquell que més nota el descens, perquè entre gener i març les seves exportacions han arribat a enfonsar-se un 12,8%.

I dins l’agroalimentari, les càrnies són les que registren la pitjor davallada arran de l’impacte dels aranzels que la Xina va aplicar a la UE com a represàlia pels gravàmens del cotxe elèctric. Sobretot, en el cas del porc, que durant cinc anys ha d’assumir un impost temporal del 9,8% (que és la quota que el gegant asiàtic va fixar per a les empreses catalanes després de tancar la investigació antidúmping).

Segons recull l’estadística del Ministeri, els aranzels s’han traduït en un descens de fins al 24% de les vendes en el cas de les càrnies gironines. Perquè si entre gener i març del 2025 les empreses del clúster van exportar per valor de 486,97 MEUR, aquest trimestre la xifra ha arribat a davallar fins als 369,91 MEUR.

Les químiques, un 8% menys

Per darrere l’agroalimentari, el segon sector gironí amb més presència a l’exterior és la indústria química (dins la qual s’hi troben les empreses farmacèutiques). En total, entre gener i març del 2026 les químiques han exportat compostos i productes per valor de 366,4 MEUR.

I en aquest cas, la xifra també va de baixa. En concret en un 8%, si es compara amb el mateix període del 2025. Sí que és veritat, però, que dins el sector químic la situació no és homogènia entre totes les empreses. Perquè les farmacèutiques, tot i no poder capgirar el global, han registrat un lleuger increment d’exportacions al llarg d’aquest primer trimestre del 2026 (passant dels 135,18 MEUR de l’any passat als 137,35 d’aquest).

Per últim, i com a tercer sector en importància, els fabricants de maquinària trenquen la tònica dels altres dos i tanquen un trimestre a l’alça. Això sí, en aquest cas l’increment d’exportacions d’un any per l’altre és d’un 3,5% (de 135,88 a 140,57 milions) i no permet eixugar els descensos que registren tant l’agroalimentari com les químiques.

Més enllà de veure l’evolució del primer trimestre, l’informe també recull les dades corresponents al març. En aquest cas, les exportacions gironines han tancat el mes amb un lleuger increment de l’1,7% (i s’han situat en 766,8 MEUR). Això sí, aquest lleuger repunt no permet compensar el mal inici d’any que han viscut les vendes de les empreses gironines a l’exterior i fan que el trimestre es tanqui amb caiguda.

Menys a França i descens acusat a la Xina

Pel que fa a destins, per proximitat i com ja és habitual, França continua essent el principal mercat dels productes gironins. Durant aquest primer trimestre, les empreses de la demarcació han exportat per valor de 478,65 MEUR al país gal. Una xifra, això sí, inferior a la del mateix període del 2025 (499,62 MEUR).

També baixen les exportacions a Itàlia, que dels 202,91 MEUR de l’any passat ara passen als 170,45. Per contra, però, creixen les vendes de les empreses gironines a l’exterior cap a Alemanya, cosa que fa que aquest país se situï en segon lloc del rànquing (i dels 164,57 milions del primer trimestre del 2025 ara es passa als 173,73).

Per últim, si es passa la lupa per destins, sí que en destaca la caiguda que ha experimentat la Xina dins el llistat de països. Si durant el primer trimestre de l’any passat el gegant asiàtic va situar-se en cinquè lloc (amb 96,40 MEUR), ara ja ha caigut fins a la tretzena posició del rànquing. En concret, aquest primer trimestre del 2026 des de la demarcació s’han exportat 44,90 MEUR en productes -sobretot, carn de porc- cap a la Xina; és a dir, més d’un 50% menys.