Torroella de Montgrí restringeix l’accés motoritzat al Massís del Montgrí pel risc d’incendi

torroella tancament accés montgrí

Torroella de Montgrí tanca el pas als vehicles motoritzats als camins del Massís del Montgrí. La prohibició entra en vigor aquest 18 de juny. L’objectiu és reduir el risc d’incendi forestal en un moment de condicions desfavorables. També vol protegir les persones i els béns situats a prop del bosc.

La mesura afecta els camins del Massís del Montgrí. Aquest espai natural té un gran valor ambiental i necessita una protecció especial durant els episodis de risc.

L’Ajuntament de Torroella de Montgrí ha pres la decisió com a mesura preventiva. La restricció s’ha acordat amb el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. També hi han participat els responsables de prevenció d’incendis del Govern de Catalunya.

El consistori recorda que saltar-se la prohibició pot comportar sancions econòmiques. La normativa regula la prevenció d’incendis forestals i l’accés motoritzat al medi natural.

L’alcalde de Torroella de Montgrí, Jordi Colomí i Massanas, demana responsabilitat a la ciutadania. També reclama col·laboració per protegir el Massís del Montgrí. La prohibició es mantindrà activa mentre continuïn les condicions de risc. L’Ajuntament insisteix que prevenir incendis és una responsabilitat compartida.

El val escolar arriba per primera vegada per correu electrònic

Els vals escolars es poden bescanviar en una botiga adherida fins al 30 de novembre. (Signatura de la foto: Departament d’Educació i FP)

La tornada a l’escola al setembre és un dels moments de més despesa a les llars amb infants, sobretot per l’adquisició de llibres i material escolar. Amb l’objectiu d’ajudar a les butxaques de les famílies catalanes amb fills a primària, secundària i grau bàsic, la Generalitat torna a posar en marxa el val escolar de 60 euros. La iniciativa, que en la darrera edició va arribar a més de 700.000 alumnes, incorpora enguany una novetat destacada: per primera vegada es distribuirà en format digital i deixarà enrere l’enviament per correu postal.

El canvi respon a la voluntat d’impulsar la sostenibilitat ecològica del projecte. Fins ara, les famílies rebien els vals físicament al domicili, però a partir del pròxim curs la gestió es farà digitalment. Amb aquesta modificació, la Generalitat aposta per reduir el consum de paper i els costos associats a la impressió i distribució dels documents, en una iniciativa que arriba a centenars de milers de famílies de tot Catalunya.

Dos vals de 30 euros

L’ajut manté la dotació de 60 euros per alumne, distribuïts en dos vals de 30 euros cadascun i s’adreça a l’alumnat escolaritzat a primària, secundària i grau bàsic, en centres públics, concertats o d’educació especial durant el curs 2026-2027. La partida pressupostària de la Generalitat destinada al programa és de 50 milions d’euros, la mateixa xifra que el curs anterior.

Com funciona el val escolar?

A partir del 16 de juny, les famílies rebran per correu electrònic els vals, que s’han d’activar a la web valescolar.cat abans de bescanviar-los. Si algú no rep la comunicació, sempre pot adreçar-se a aquesta mateixa web per poder-los obtenir.

Cada val es pot fer servir una sola vegada. Si es bescanvien a la botiga i l’import de la compra supera els 30 euros amb l’ús d’un val o els 60 euros amb l’ús de dos, la persona beneficiària haurà d’abonar la diferència. Si l’import de la compra no supera l’ajuda, l’establiment no abonarà la diferència. Abans del pagament, s’han d’ensenyar a la botiga els vals, mitjançant un dispositiu mòbil o imprès.

 Què es pot comprar?

Els vals s’han de destinar exclusivament a l’adquisició de material escolar. Entre els productes que es poden adquirir hi ha elements d’escriptura, articles de papereria, llibres, diccionaris, calculadores, petits instruments musicals, motxilles, estoigs, teclats, ratolins, auriculars i també jocs educatius. Els vals només es podran utilitzar als establiments comercials adherits a la campanya.

Cedir els vals als centres educatius

Com ja passava en edicions anteriors, les famílies podran optar per cedir un o els dos vals al centre educatiu dels seus fills. Això permet que les escoles i instituts organitzin compres conjuntes de material escolar per a l’alumnat. El període per a fer la cessió serà del 16 de juny al 18 de setembre.

Quan es podran utilitzar els vals?

El període de bescanvi dels vals als establiments començarà el 16 de juny i s’allargarà fins al 30 de novembre. El manteniment del val escolar i la seva adaptació al format digital consoliden aquest ajut com una eina de suport a les famílies, en un context marcat per l’increment dels preus i la pressió sobre les economies domèstiques. Més informació a valescolar.cat

Els vals escolars es poden bescanviar en una botiga adherida fins al 30 de novembre. (Signatura de la foto: Departament d'Educació i FP)
Els vals escolars es poden bescanviar en una botiga adherida fins al 30 de novembre. (Signatura de la foto: Departament d’Educació i FP)

Marçal Lladó: “Programem la música que ens ve de gust i que ens agrada”

privat:-roy-ellis,-mazoni,-za!/perrate,-sybarites-i-la-maria-encapcalen-la-14a-edicio-del-fitm-de-la-bisbal-d’emporda
Privat: Roy Ellis, Mazoni, ZA!/Perrate, Sybarites i La Maria encapçalen la 14a edició del fITM de la Bisbal d’Empordà
Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Marçal Lladó: “Programem la música que ens ve de gust i que ens agrada”
Loading
/

El Festival Internacional del Terracotta Museu (FITM) tornarà aquest estiu a la Bisbal d’Empordà amb una nova edició marcada per la diversitat musical i la fidelitat a una filosofia que l’ha acompanyat des dels seus inicis. El certamen arrencarà l’1 de juliol amb un concert gratuït a la plaça Major i continuarà cada dimecres als jardins del Terracotta Museu.

En una entrevista al Supermatí, un dels organitzadors del festival, Marçal Lladó, de Bakrobber, ha reivindicat el caràcter singular de la proposta. “Programem la música que ens ve de gust i que ens agrada”, ha afirmat, resumint l’esperit d’un festival que aposta per artistes i estils allunyats de les programacions més convencionals.

La programació d’enguany inclou noms com Mazoni, Marta Knight, Maria, Roy Ellis, Rauxa, Silverites o Luz Terral, en una combinació de sonoritats que van del reggae i l’ska a les músiques d’arrel, el jazz o el pop independent.

Lladó ha explicat que el festival no busca construir el cartell a partir de grans reclams comercials, sinó oferir propostes que sorprenguin el públic. Segons assegura, una de les fortaleses del FITM és haver consolidat una comunitat d’espectadors disposada a descobrir nous artistes i estils musicals.

La relació amb el Terracotta Museu és un altre dels elements diferencials del certamen. Després de passar per espais com Torre Maria o el Teatre Mundial, el festival ha trobat en els jardins del museu un escenari que combina patrimoni, cultura i proximitat. L’organització treballa cada any per reforçar aquest vincle amb activitats i intervencions que dialoguen amb l’espai museístic.

A més de les actuacions musicals, aquesta edició incorporarà noves sorpreses vinculades al museu que es donaran a conèixer durant el festival. L’objectiu és que els assistents descobreixin també el patrimoni cultural que conserva l’equipament.

El FITM manté també una de les seves característiques més singulars: la programació en dimecres. Segons Lladó, aquesta decisió respon a la voluntat de diferenciar-se de la gran oferta cultural dels caps de setmana d’estiu i oferir una experiència més tranquil·la i propera.

El festival va néixer fa catorze anys impulsat per un grup de persones vinculades a la Bisbal amb ganes de portar música en directe al municipi. Amb el temps, el projecte ha crescut sense perdre el seu caràcter associatiu ni la seva identitat.

Més enllà de l’edició d’estiu, l’organització ja treballa en una de les principals novetats d’aquest any: una extensió del festival a la tardor amb tres concerts al Teatre Mundial, una proposta que ampliarà l’activitat del FITM més enllà del mes de juliol.

Supermatí – 18 juny 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 18 juny 2026
Loading
/

La indústria de seguretat i defensa al món

xavier ferrer supermatí
Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
La indústria de seguretat i defensa al món
Loading
/

En aquest món incert han aparegut amb força la seguretat i la defensa que, especialment a Europa, quedava en segon pla, al comptar sempre amb el suport dels EUA. Aquest lligam sorgit del final de la II Guerra Mundial ha quedat trencat per l’administració Trump, fet que obliga a la UE a replantejar tot el referent a seguretat i defensa. Sabem que les capacitats militars dels estats membres de la UE són inferiors a les dels EUA o de la Xina. Però el que no es parla tant, és sobre la indústria militar, sobre com s’organitzen els diferents estats. Els EUA disposen de l’anomenat Complex Militar Industrial, que posa la defensa dins la industria general del país, fet que no passa a Europa, on les empreses dedicades al sector ho porten amb discreció. A més, la ingent inversió dels EUA ha portat a que les empreses de defensa més importants del món siguin allà. Amb dades de SIPRI del 2024 en milions d’euros, observem que de les 10 empreses que més ingressen al món en defensa, 6 són dels EUA. La primera russa, ocupa el 7è lloc, i seguidament les xineses, AVIC i CETC. La primera d’un estat membre de la UE és la italiana Leonardo, seguida de Airbus i la francesa Thales. L’alemanya Rheintmetall ocupa la 20ena posició. La primera de l’estat espanyol és Navantia, i ocupa la 88ena posició. I aquí està el dilema per la UE. Si es queda com està o si avança cap a l’autonomia estratègica, impulsant la industria i també el sector de la seguretat i la defensa (actualment el 70% de les compres dels estats europeus en seguretat i defensa es fan als EUA). En aquest cas, s’apostarà per la inversió en ciberseguretat i defensa, amb visió dual que garanteixi l’ús civil i militar, i que superi les cotilles estatals amb empreses grans i d’àmbit comunitari, que generin valor dins la industria europea, no tant per fer la guerra, sinó per tenir capacitat de defensar la llibertat i seguretat de la ciutadania europea i l’estat del benestar, i tot plegat sense descuidar la diplomàcia com a eina per evitar conflictes.

Detecten una plaga de caparreta per primer cop a Europa al Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

plaga montgrí

El Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter ha detectat per primera vegada a Europa la presència de l’Acutaspis paulista, una caparreta originària del Brasil amb una gran capacitat d’expansió. La plaga afecta sobretot les oliveres, però també pot aparèixer en altres espècies llenyoses i ornamentals.

Aquest insecte s’adhereix a les fulles, les tiges i els fruits. Forma petits escuts arrodonits de color marró i gris, amb un punt negre a la part superior. La seva presència debilita la planta, ja que s’alimenta de la saba. També pot reduir el vigor de l’arbre i afectar la qualitat de les olives.

En altres països, aquesta caparreta ha provocat pèrdues econòmiques importants i ha deteriorat plantacions. Per això, el Parc Natural remarca la importància de la detecció precoç i demana la col·laboració de pagesos, productors i veïns del territori.

Els principals símptomes són la presència de petits escuts marrons i grisos a fulles, tiges i fruits. També es pot observar un debilitament general de la planta i una pèrdua de vigor.

En cas de sospita, cal avisar el Servei de Sanitat Vegetal al telèfon 972 454 310. El Parc Natural recorda que treballa per impulsar la producció d’oli ecològic del Montgrí a través de l’Associació de Productors d’Oli Ecològic del Montgrí. L’organisme destaca que la vigilància i la col·laboració del territori són essencials per protegir aquest patrimoni agrícola.