Figa Flawas, The Tyets, Els Pets i 31 FAM lideren el cartell del Calçofest 2026

figa-flawas,-the-tyets,-els-pets-i-31-fam-lideren-el-cartell-del-calcofest-2026
Figa Flawas, The Tyets, Els Pets i 31 FAM lideren el cartell del Calçofest 2026

El Calçofest ja ha descobert totes les cartes per a la seva segona edició. El festival, que tornarà a convertir Valls en punt de trobada de música, gastronomia i cultura catalana el pròxim 21 de novembre, ha presentat aquest dijous un cartell encapçalat per Figa Flawas, The Tyets, Els Pets, Amics de les Arts i 31 FAM.

La cita, que coincideix amb l’inici de la temporada de calçotades, reunirà alguns dels noms més destacats de l’escena catalana actual. També hi actuaran Malifeta, Maria Jaume, Coco, DJ Trapella i El Pony Menut, que protagonitzarà la programació familiar del Calçofest Matí.

Un dels moments més especials de la jornada arribarà amb Figa Flawas. El duet vallenc tancarà a casa la gira ‘L’Última Arrencada’, una sèrie reduïda de concerts amb què acomiaden l’etapa del disc “La Calçotada”. A més, serà una actuació singular perquè, per primera vegada, Pep Velasco i Xavier Cartanyà pujaran a l’escenari acompanyats d’una banda, sense deixar de banda l’energia que els ha convertit en un dels fenòmens musicals del moment.

Més enllà dels concerts, el Calçofest vol reforçar la seva vinculació amb la identitat vallenca. Els castells tornaran a tenir un paper destacat amb la participació de la Colla Joves Xiquets de Valls i la Colla Vella dels Xiquets de Valls, mentre que la cultura popular també estarà representada per la Unió Anelles de la Flama i l’Agrupació Cultural la Pessigolla, que portaran a la ciutat gegants, capgrossos, balls tradicionals i altres elements festius.

El festival arriba a aquesta segona edició després d’un debut molt destacat l’any passat. La primera convocatòria va exhaurir les 10.000 entrades disponibles, va atreure milers de visitants al centre històric de la ciutat i va generar un important impacte econòmic al territori. De fet, l’organització assegura que ja ha venut més de 2.000 entrades per a l’edició d’enguany abans fins i tot de donar a conèixer el cartell complet.

Amb aquesta nova proposta, el Calçofest aspira a consolidar-se com una de les grans cites populars del calendari català de tardor, combinant concerts multitudinaris, tradició i gastronomia en una jornada que torna a mirar cap al ple absolut.

L’entrada Figa Flawas, The Tyets, Els Pets i 31 FAM lideren el cartell del Calçofest 2026 ha aparegut primer a Primera Fila.

El Baix Empordà rebrà prop de 100.000 euros en ajuts a la producció agrària ecològica

Conreu de vinya a Mas Ponsjoan

El Baix Empordà rebrà 100.633,06 euros en ajuts a la producció agrària ecològica de la campanya 2025. El pagament es farà efectiu a partir d’aquest divendres, 19 de juny, i arribarà a una trentena de persones beneficiàries de la comarca.

Els ajuts tindran impacte sobre 521,44 hectàrees de conreu al Baix Empordà. Segons les dades del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, la comarca rebrà una part del pagament previst per al conjunt de Catalunya.

En total, el Departament destinarà prop de 19 milions d’euros als ajuts a la producció agrària ecològica. Aquests diners arribaran a més de 3.300 persones beneficiàries de 42 comarques catalanes. També cobriran més de 100.000 hectàrees de conreu.

La línia forma part dels ajuts agroambientals del Pla estratègic de la política agrària comuna 2023-2027. També rep finançament del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

L’objectiu és fomentar pràctiques agràries més respectuoses amb el medi ambient. Els ajuts volen impulsar una agricultura més sostenible i més preparada davant el canvi climàtic.

El Departament també destaca que aquesta línia contribueix a millorar la qualitat de l’aire. A més, ajuda a mantenir i recuperar la biodiversitat natural. Amb aquest pagament, el Govern català vol donar continuïtat als compromisos amb el sector agrari i ramader. En el cas del Baix Empordà, la mesura reforça el suport a les explotacions que treballen amb criteris ecològics.

Desarticulada una xarxa de tràfic de marihuana i blanqueig de capitals amb 28 detinguts a les comarques gironines

Els Mossos d’Esquadra han desmantellat una organització criminal especialitzada en el cultiu intensiu de marihuana, el tràfic de drogues i el blanqueig de capitals que actuava principalment a les comarques gironines.

L’operació policial, desenvolupada a finals de maig, ha acabat amb 28 persones detingudes i la realització de 27 entrades i escorcolls en diversos municipis de la demarcació, entre els quals Cassà de la Selva, Llagostera, Quart, Celrà, Salt, Girona i Caldes de Malavella.

La investigació va començar l’any passat després que es detectessin connexions fraudulentes a la xarxa elèctrica relacionades amb possibles plantacions de marihuana. Les indagacions van permetre descobrir una estructura criminal jerarquitzada que controlava tot el procés, des del cultiu fins a la distribució de la droga.

Segons la policia, el grup utilitzava una xarxa d’immobles repartits per diferents municipis per instal·lar plantacions interiors i emmagatzemar la producció. També comptava amb persones encarregades del manteniment de les instal·lacions, el transport de la droga i la comercialització.

Durant el dispositiu, en què van participar més de 600 agents, es van desmantellar 14 plantacions i es van intervenir més de 6.000 plantes i prop de 30 quilos de cabdells de marihuana preparats per a la seva distribució.

Els investigadors calculen que la droga intervinguda hauria tingut un valor superior als 2 milions d’euros al mercat il·legal.

L’operació també ha permès actuar contra l’estructura econòmica de l’organització. Els Mossos van intervenir més de 300.000 euros en efectiu, van bloquejar més de 30 propietats immobiliàries valorades en prop de 3 milions d’euros i van immobilitzar 19 comptes bancaris amb gairebé 200.000 euros dipositats.

A més, es van intervenir diversos vehicles i una quinzena d’armes de foc.

La investigació apunta que els beneficis obtinguts amb el tràfic de drogues es reinvertien en la compra d’immobles, reformes i negocis per ocultar-ne l’origen il·lícit.

Els investigats estan acusats de delictes contra la salut pública, blanqueig de capitals, tinença il·lícita d’armes, pertinença a organització criminal i frau en el subministrament elèctric.

Anna d’Ivori: “Necessitem mirar les tristeses per valorar la felicitat”

Anna d'Ivori
Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Anna d'Ivori: “Necessitem mirar les tristeses per valorar la felicitat”
Loading
/

Anna d’Ivori arriba a Eclipsi després d’un procés personal i creatiu intens. El nou treball de la cantautora parteix d’un moment de dubtes, pors i qüestionaments sobre el seu camí artístic, però acaba convertint aquesta turbulència emocional en un univers propi, ple de metàfores, contrastos i matisos. En una entrevista a Ràdio Capital, l’artista ha explicat que el disc neix precisament d’aquesta tensió entre la foscor i la llum.

Segons d’Ivori, Eclipsi vol mirar més enllà de la música festiva i alegre que sovint domina l’escena actual. Sense renunciar a la llum, el disc també proposa transitar moments dolorosos, tristos o incòmodes. “Necessitem també mirar aquests moments, aquestes tristeses, per valorar també la felicitat”, assegura l’artista, que defensa la necessitat d’aturar-se i escoltar allò que normalment costa més d’afrontar.

Un disc de maduresa emocional

La cantautora reconeix que aquest treball representa un pas endavant respecte als seus discos anteriors. Si el primer disc tenia un punt més innocent i naïf, i el segon ja mostrava una mirada més adulta, Eclipsi és, per a ella, el camí cap a una culminació de la seva maduresa emocional. En aquest nou àlbum, d’Ivori s’atreveix a parlar d’allò que realment li interessa d’una manera més conscient i intencionada.

El disc aborda qüestions com el pas del temps, el fet de fer-se gran, el dol i la memòria. Una de les cançons està dedicada a la seva àvia, en un procés que l’artista descriu com a molt dolorós. Per això, convida el públic no només a escoltar les cançons, sinó també a llegir-ne les lletres, que considera una part essencial de la seva proposta artística.

La importància de la paraula

Anna d’Ivori reivindica el paper de la lletra dins la cançó. Tot i que durant un temps no s’havia sentit del tot còmoda amb l’etiqueta de cantautora, ara l’abraça perquè li permet situar la paraula al centre del seu projecte. Per a ella, la música i el text han d’anar lligats per generar una experiència emocional més profunda.

L’artista explica que intenta construir cançons amb una dimensió reflexiva, pausada i plena de significat. Les metàfores, els petits secrets i les imatges poètiques formen part d’un treball pensat perquè l’oient no es quedi indiferent. “Qui vulgui llegir la lletra, que almenys vegi que està elaborada”, defensa.

Un procés de gravació amb orquestra i banda

La gravació del disc va ser, segons d’Ivori, “un procés preciós”. El punt de partida va arribar mentre acabava un màster de composició de bandes sonores, amb la gravació d’una orquestra de Bratislava. Aquesta orquestra és la que sona a l’inici del disc i va marcar el tret de sortida del projecte.

Després, l’artista va gravar a Medusa Estudio, a Barcelona, amb la seva banda. Tot i portar maquetes i idees treballades des de casa, d’Ivori destaca la importància de confiar en els músics que l’acompanyen. Les seves aportacions a l’estudi van fer créixer les cançons i van generar, segons explica, aquella “petita màgia” que apareix quan el procés és compartit.

Concert al Festival Portalblau

Anna d’Ivori presentarà Eclipsi el pròxim 4 de juliol al Camp de les Aromes, en el marc del Festival Portalblau 2026. Tot i que l’artista encara no coneix personalment l’espai, assegura que tothom li n’ha parlat com d’un indret espectacular, al costat de les ruïnes d’Empúries, i confia que el concert sigui molt especial.

El directe serà un concert íntim i acústic, acompanyada per Adrià Mort a la percussió. d’Ivori explica que la bateria no trenca el caràcter tranquil de la proposta, sinó que hi aporta atmosfera, matisos i intensitat. El públic hi trobarà un viatge emocional amb moments de calma, reflexió, ritme i sensibilitat. “La gent que vingui riurà, potser plorarà, potser se li posarà la pell de gallina, però vull pensar que no es quedarà indiferent”, afirma.

Després del Festival Portalblau, l’artista també té previstes actuacions a les comarques gironines, com el 23 de juliol al festival Solfejant, a Cassà de la Selva, i una altra parada a Torroella de Montgrí.

Foto Torroella celebra 25 anys amb una mostra commemorativa i arriba a les 300 exposicions

Foto Torroella 25 aniversari

Foto Torroella commemora 25 anys d’activitat expositiva amb la publicació d’un llibret i una mostra a la capella de Sant Antoni de Torroella de Montgrí. L’exposició es podrà visitar del 19 de juny al 13 de juliol i recull obres de les darreres 60 mostres organitzades per l’entitat.

La commemoració posa en valor la trajectòria d’un projecte nascut l’any 2001 al claustre de l’Hospital de Torroella de Montgrí. Des de fa més de cinc anys, les exposicions de Foto Torroella es fan al Museu de la Mediterrània. L’associació considera que aquest espai ha millorat la qualitat de les mostres i també l’experiència dels visitants.

Amb les 60 exposicions recollides en el nou llibret, Foto Torroella arriba a les 300 mostres organitzades al llarg de la seva trajectòria. La publicació mostra la diversitat de llenguatges, formats i mirades que han passat per la sala d’exposicions de l’entitat. També remarca la qualitat dels projectes presentats durant aquests anys.

L’associació també destaca l’interès creixent per la fotografia d’autor i contemporània. En la darrera convocatòria pública per seleccionar projectes expositius es van presentar més de 80 propostes. Foto Torroella considera que aquesta resposta mostra el dinamisme del sector, però també la manca d’espais específics per acollir projectes fotogràfics.

Per aquest motiu, l’entitat reclama més sales dedicades a la fotografia a les comarques gironines. L’objectiu és facilitar la difusió dels projectes i ampliar les oportunitats d’exhibició per als creadors.

Des de la darrera commemoració, celebrada el 2021, Foto Torroella també ha incorporat una partida per al pagament de drets d’exhibició. L’associació admet que l’import encara és modest, però defensa que representa un pas per reconèixer la feina dels fotògrafs i fotògrafes.

Foto Torroella es va fundar l’any 1999 i manté una programació estable dedicada a la fotografia. A més de preparar una exposició mensual, organitza cada dos anys el Festival Mirades i una exposició col·lectiva anual. Les dues últimes col·lectives s’han dedicat al poeta Vicent Andrés Estellés i a l’arquitecte Antoni Gaudí.

L’entitat també convoca cada dos anys la Beca Foto Torroella, dotada amb 2.500 euros i la publicació d’un llibre. Amb aquesta activitat, Foto Torroella vol continuar promovent la fotografia com a eina d’expressió artística i mantenir un espai estable per als creadors.

Intervenen 59 armes blanques prohibides de quinze comerços turístics de la Costa Brava que les venien il·legalment

armes blanques platja d'aro

La Guàrdia Civil ha intervingut 59 armes blanques de quinze comerços turístics de la Costa Brava que les venien de forma il·legal. Les inspeccions es van dur a terme el passat 4 de juny en establiments de Roses, Empuriabrava (Alt Empordà), Blanes, Lloret de Mar (Selva) i Platja d’Aro.

Els agents van comprovar com en aquestes botigues de venda de productes turístics també es venien armes blanques que incompleixen la normativa vigent, amb relació a la comercialització i tinença d’aquest tipus de navalles i ganivets. Un cop fetes les inspeccions, els agents de la Guàrdia Civil van aixecar acta de la confiscació i van denunciar als responsables dels diferents establiments per vendre armes prohibides.

Aquest tipus d’actuacions tenen com a finalitat prevenir la circulació il·legal d’armes prohibides i reforçar la seguretat ciutadana, especialment en zones concorregudes, com són aquestes localitats de la Costa Brava durant la temporada d’estiu on arriba una gran afluència de turistes. Es tracta d’accions preventives habituals que realitza el cos armat en el marc de les competències que té assignades. Les 59 armes van quedar custodiades per la Guàrdia Civil.