La instal·lació interactiva “REFLƎX” recorrerà municipis gironins per conscienciar sobre el dret a l’aigua

Inauguració de l’exposició ODS “REFLEX: L’aigua, un dret humà fonamental per al desenvolupament sostenible” amb alumnes de l’Escola Pública Santa Coloma de Ger. Pere Duran / Nord Media

La instal·lació interactiva “REFLƎX: L’aigua, un dret humà fonamental per al desenvolupament sostenible” ha iniciat aquest divendres el seu recorregut itinerant per diversos municipis gironins amb una primera parada a Ger, a la Cerdanya.

El projecte està impulsat per la Coordinadora d’Organitzacions No Governamentals Solidàries i la Diputació de Girona amb l’objectiu de conscienciar la ciutadania sobre la importància de l’aigua com a dret humà fonamental i sobre la necessitat de fomentar-ne un consum responsable.

La proposta recorrerà durant els pròxims mesos diversos municipis de les comarques gironines. Entre les localitats previstes hi ha Albons, Besalú, Blanes, Pont de Molins, Quart, Ripoll, Salt, Sant Feliu de Pallerols, Sant Miquel de Fluvià i Vilademuls.

La instal·lació combina art, educació i participació ciutadana per promoure els objectius de desenvolupament sostenible, especialment el vinculat a l’aigua i al sanejament.

L’exposició ofereix una experiència immersiva que permet visualitzar la quantitat d’aigua necessària per elaborar productes quotidians i posa el focus en el consum indirecte de recursos hídrics.

Segons la Diputació de Girona, la iniciativa vol generar reflexió sobre l’impacte ambiental dels hàbits de consum i sobre la necessitat de preservar els recursos naturals.

El diputat de la Diputació de Girona i alcalde de Ger, Alfons Casamajó, ha destacat que la proposta busca “despertar consciències” i fomentar la transformació social a partir de la reflexió sobre l’ús de l’aigua.

El projecte s’emmarca dins l’Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible vinculats a la sostenibilitat ambiental i la justícia social.

Supermatí – 15 maig 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 15 maig 2026
Loading
/

El Festival Floral celebra la seva cinquena edició

el-festival-floral-celebra-la-seva-cinquena-edicio
El Festival Floral celebra la seva cinquena edició

De Senegal a Mèxic i el Maresme com a epicentre. El Festival Floral celebra el seu cinquè aniversari entre els dies 22 i 24 de maig a Vilassar de Mar i Vilassar de Dalt amb una programació integrada exclusivament per dones. El primer festival de la temporada reunirà artistes internacionals i les grans veus femenines de l’escena catalana, consolidant-se com una de les propostes culturals més  singulars i transformadores del panorama català. 

El festival és un referent de la creació contemporània femenina, reunint música en directe, dansa, poesia, pensament crític i espectacles site-specific en espais patrimonials i no convencionals. La programació reuneix noms consolidats a nivell internacional i també artistes que destaquen enel panorama català. 

Entre els noms internacionals destaquen la cantant senegalesa Adama Cissokho, la bailaora i coreògrafa mexicana Karen Lugo i el quintet vocal Crua. El festival també acollirà la primera adaptació catalana per a teatre de Virginie Despentes, una de les autores més influents i provocadores del feminisme contemporani europeu. Al costat d’aquestes propostes internacionals, el Floral reunirà algunes de les artistes més destacades de l’escena catalana actual com Tarta Relena, Andrea Motis i La Maria, així com noves creadores emergents com Leyre Estruch i Júlia Boncompte, en una edició que reivindica la creació femenina des de tots els llenguatges artístics. A més, el festival organitza també rutes guiades per diferents itineraris de Vilassar de Dalt i de Mar a càrrec de Inèditours.

Un dels moments més impactants del festival serà l’espectacle gratuït de dansa de la Cia Magdalena Garzón amb la participació del Cor Aglepta, que tindrà lloc dins dels interiors del Mercat de la Flor de Vilassar de Mar. Una intervenció artística irrepetible que transformarà aquest espai quotidià en una instal·lació escènica viva i íntima. Aquest concert està també inclòs en els actes de Jardí de Mar, una iniciativa que omple Vilassar de Mar de flors durant el cap de setmana.

El festival, codirigit per Judit Neddermann i Martí Sancliment, ha construït durant aquests cinc anys una identitat pròpia com un dels pocs festivals del país amb una aposta real i estructural per una programació exclusivament integrada per projectes liderats per dones. Un punt de trobada de la creació contemporània amb perspectiva de gènere.

 

L’entrada El Festival Floral celebra la seva cinquena edició ha aparegut primer a Primera Fila.

El Baix Empordà rebrà prop de 43.000 euros en ajuts als cultius d’arròs amb llavor certificada

Camp d'arrós de Pals al Baix Empordà en una imatge d'arxiu
Camp d'arrós de Pals en una imatge d'arxiu

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha fet efectiu el pagament de més d’un milió d’euros en ajuts destinats als cultius d’arròs que utilitzen llavor certificada.

Al Baix Empordà, la línia de subvencions beneficiarà onze explotacions agràries, que rebran un total de prop de 43.000 euros. Els ajuts corresponen a una superfície de més de 770 hectàrees de cultiu d’arròs.

La convocatòria forma part dels ajuts destinats a fomentar l’ús de llavor certificada amb l’objectiu de reduir la propagació de malalties i la presència de males herbes als arrossars, millorant així la sanitat vegetal i la qualitat dels cultius.

En conjunt, els ajuts han beneficiat 804 explotacions agràries de Catalunya i més de 15.000 hectàrees de conreu. La major part de les subvencions s’han destinat a les comarques del Montsià i el Baix Ebre, principals zones productores d’arròs del país.

Segons el Departament, la línia d’ajuts també contribueix al manteniment dels hàbitats en zones humides i a la sostenibilitat dels sistemes productius vinculats al cultiu de l’arròs.

Els ajuts formen part del Contracte Global d’Explotació i s’emmarquen dins el Pla Estratègic de la Política Agrària Comuna per al període 2023-2027.

Sílvia Pérez Cruz, seleccionada entre les 40 dones referents de l’àmbit de la música per la revista ELLE

silvia-perez-cruz-obrira-la-14a-edicio-del-festival-strenes-amb-un-doble-concert-especial-al-marc
Sílvia Pérez Cruz obrirà la 14a edició del Festival Strenes amb un doble concert especial al març

La cantant i compositora Sílvia Pérez Cruz, nascuda a Palafrugell, ha estat seleccionada per formar part de la iniciativa ELLE 40×40, impulsada per la revista ELLE coincidint amb el quarantè aniversari de la publicació a l’Estat espanyol.

El projecte vol reconèixer dones referents de diferents àmbits professionals i culturals per la seva capacitat de lideratge, transformació social i influència en les noves generacions.

Sílvia Pérez Cruz ha estat escollida dins la categoria de música, on el jurat la defineix com “una de les veus més singulars i versàtils del panorama musical estatal”.

La iniciativa seleccionarà durant deu mesos un total de 400 dones vinculades a àmbits com la cultura, la ciència, l’esport, l’empresa o la comunicació.

El jurat d’ELLE destaca especialment la capacitat de la cantant empordanesa per fusionar tradició i avantguarda, així com la seva trajectòria artística vinculada a gèneres com el jazz, el flamenc i la música mediterrània.

Amb més d’una vintena de treballs discogràfics publicats, Sílvia Pérez Cruz també ha compost bandes sonores per al cinema i ha col·laborat amb artistes com Rosalía, Joan Manuel Serrat, Jorge Drexler o Residente.

La revista també remarca la seva influència sobre les noves generacions de músics i artistes, així com la seva aposta per una expressió artística lliure d’etiquetes.

Entre els reconeixements rebuts durant la seva trajectòria destaca el Premi Nacional de Músiques Actuals, concedit l’any 2022.

Amb el projecte ELLE 40×40, la revista assegura que vol reforçar la visibilitat del talent femení i generar nous referents socials i culturals.

Palafrugell arranja els camins de terra afectats pel temporal Harry

privat:-l’ajuntament-de-palafrugell-arranja-els-camins-de-terra-afectats-pel-temporal-harry
Privat: L’Ajuntament de Palafrugell arranja els camins de terra afectats pel temporal Harry

L’Ajuntament de Palafrugell ha dut a terme diverses actuacions per reparar els camins de terra afectats pel temporal Harry, que va provocar pluges intenses i desperfectes en diferents punts del municipi.

Les fortes precipitacions van erosionar diversos ferms, van generar reguerots i van arrossegar material en alguns camins rurals i accessos que, en alguns casos, havien estat arranjats recentment.

Els treballs impulsats per l’Àrea de Serveis Municipals s’han centrat en la recuperació dels trams més malmesos i en la millora de la transitabilitat dels camins.

Les actuacions s’han fet en diferents sectors de Llofriu, Palafrugell, Tamariu, Llafranc i Calella. Entre altres punts, s’ha treballat en camins rurals, accessos a urbanitzacions, vies verdes i zones d’aparcament de terra.

Actualment, el consistori està acabant els últims trams pendents. En concret, resten per finalitzar les actuacions al camí de Santa Margarida a la Colina del Sol i al camí de Santa Margarida a Prat Xirlo 3.

Paral·lelament, aquests dies també s’estan fent tasques de desbrossament dels marges per millorar la visibilitat i facilitar el pas en diferents punts de la xarxa de camins.

A Llofriu, les actuacions han afectat espais com el camí de la Font de la Teula, el camí de can Genoher o el camí vell de Llofriu. A Palafrugell, s’ha treballat en punts com el camí del Coll de la Morena, la via verda del Tren Petit o el camí de Palamós a Pals.

A Tamariu, els treballs s’han concentrat en camins com el vell de Tamariu, el del Puig Rumí o el del Cap de Gall. També s’han fet actuacions a Llafranc i Calella en diversos accessos i camins rurals.