Port de Palamós

El subdelegat del govern a Girona, Albert Bramon, veu marge per convertir el port de Palamós en frontera exterior Schengen. Ho ha dit en declaracions a la Cadena Ser, on s’ha mostrat partidari de resoldre la polèmica amb diàleg entre els governs català i espanyol. Segons Bramon, aquesta es l’única manera d’arribar a un acord.

Ja fa temps que els empresaris de l’entorn reclamen aquest canvi en aquesta infraestructura cabdal per la comarca, per on aquest 2018 han passat 46 creuers i 46.000 passatgers.

Segons els empresaris, la conversió del port palamosí en frontera exterior Schengen permetria eliminar controls duaners. A més, serviria de plataforma per atraure passatgers de fora de la Unió Europea.

Cop de porta des d’Interior

I és que les demandes també s’estenen a nivell polític, amb partits com el PSC de les comarques gironines que sempre n’han reivindicat aquesta transformació. Tot i això, des d’Interior fa unes setmanes es va rebutjar aplicar aquesta mesura al·legant que la seva activitat és pròpia d’un port autonòmic.

Ho va dir el Ministre d’Interior Fernando Grande-Marlaska en una sessió de control davant d’una pregunta del diputat Joan Maragall (ERC). Maragall va defensar el port com una infraestructura “vital” per la comarca. En canvi, Marlaska va apuntar que el seu canvi de naturalesa havia d’estar relacionada a una activitat comercial internacional més àmplia.

A més, el ministre va considerar que aquest no és un port important estratègicament per convertir-lo en frontera Schengen. Si el port arribés a aquests “mínims”, des del Departament es consideraria un canvi de naturalesa.

Aquest assumpte ve de lluny, i és que fa 3 anys el llavors ministre del PP Jorge Fernández Díaz va demanar a la Generalitat mesures per tal de complir els requisits per tal d’incloure’l a la frontera Schengen. El govern català va fer els canvis, però no hi va haver més passos per part de l’anterior executiu.