21.7 C
Pals
Dimarts, 8 juliol 2025
- Publicitat -

Una desena de restaurants del Baix Empordà obtenen el distintiu de la Guia Michelin 2025

Una desena de restaurants del Baix Empordà han estat reconeguts com a ‘Restaurants Recomanats’ en la nova edició de la Guia Michelin 2025. Aquest distintiu, representat en una placa física, s’ha lliurat en un acte celebrat aquesta setmana, en el qual Royal Bliss ha reconegut un total de 146 establiments de Catalunya.

Del conjunt català, 37 restaurants es troben a la demarcació de Girona, dels quals una desena estan situats a la comarca del Baix Empordà: Sa Jambina (Calella de Palafrugell), Casamar (Llafranc), Pa i Raïm (Palafrugell), DVISI i Entre dos Mons (Palamós), L’Eixida (Peratallada), Vicus, Es Portal, Pahissa del Mas… i Sol Blanc (Pals), Can Roquet (Romanyà de la Selva), Candlelight (S’Agaró), Bell-Lloc (Santa Cristina d’Aro) i Les Corones (L’Estartit).

L’acte de lliurament de les plaques ha comptat amb la presència del presentador Eugeni Alemany i de figures destacades del món gastronòmic, com Begoña Rodrigo, xef amb Estrella Michelin i propietària del restaurant La Salita, i Adriana Chía, considerada una de les millors bartenders de l’Estat.

Segons Miguel Pereda, director Comercial i de Màrqueting de la Guia Michelin a Espanya i Portugal, la selecció d’enguany supera els 750 restaurants recomanats, la xifra més alta fins ara, i representa més del 60% de la cobertura territorial de la Guia. Pereda ha destacat el suport de Royal Bliss, que col·labora des de fa tres anys en la iniciativa i que ha estat clau per fer arribar les plaques a cada establiment.

Els responsables del projecte remarquen que aquest distintiu vol reconèixer el compromís amb la qualitat i el servei, però també l’impacte que tenen aquests establiments sobre l’economia i la cultura local. Segons José Gómez, director Comercial de l’Àrea Est de Coca-Cola Europacific Partners, empreses com aquestes contribueixen a dinamitzar el territori i promouen una cultura gastronòmica d’excel·lència.

Les plaques Michelin es col·loquen a la façana dels restaurants i actuen com a garantia per als visitants, alhora que reforcen la visibilitat dels establiments en l’àmbit nacional i internacional. El Baix Empordà, amb una combinació d’entorns naturals i propostes culinàries de qualitat, consolida així la seva posició com a destinació gastronòmica destacada.

Més de la meitat dels cicloturistes de les comarques gironines contracten paquets a mida i gasten 4.300 euros de mitjana

cicloturisme

Més de la meitat dels cicloturistes que arriben a les comarques gironines contracten paquets a mida -amb agències o touroperadors- i es gasten 4.300 euros de mitjana. Una despesa que també inclou els vols. És una de les conclusions que recull un estudi conjunt del Patronat de Turisme i la Universitat de Girona (UdG). El perfil majoritari del cicloturista és el d’un home d’entre 46 i 60 anys, que viatja amb la família o els amics i que ha conegut la destinació a través del boca-orella. El vicepresident del Patronat, Jordi Masquef, destaca que Girona és una “destinació top” per al cicloturisme i subratlla que, per evitar morir d’èxit, s’està apostant per “desconcentrar-los” de la ciutat amb propostes a l’interior, la costa i la muntanya.

L’estudi conjunt ‘Anàlisi de les vacances esportives de cicloturisme a la Costa Brava i el Pirineu de Girona’ es va dur a terme la tardor de l’any passat. Entre el 23 de setembre i el 29 d’octubre, es van fer 422 enquestes a sis punts diferents de la demarcació (entre aquests, Rocacorba, Girona, Olot o els Àngels). Les preguntes, entre d’altres, volien veure quin és el perfil del cicloturista que visita la demarcació, com l’ha coneguda i quina és la despesa que hi fa.

Una de les autores de l’estudi i investigadora del grup de recerca ONIT-Insetur de la UdG, Natàlia Ferrer, ha concretat que majoritàriament, el cicloturista que arriba a la Costa Brava o al Pirineu, és un home (74%) d’entre 46 i 60 anys (44%), amb ingressos mitjans o alts i que viatja amb la família i els amics. Ferrer també ha posat en relleu que, a l’hora de conèixer la destinació, ho fan sobretot a través “del boca-orella” i de les recomanacions (seguit de les cerques a internet i les xarxes socials).

Per procedències, gairebé tres de cada quatre cicloturistes són estrangers. Sobretot, destaquen els francesos (19%), els britànics (14%) i els nord-americans (12%), seguits d’altres col·lectius com els belgues i els neerlandesos.

Si es posa el focus en l’organització del viatge i l’estada, l’informe del Patronat i de la UdG posa en relleu que més de la meitat dels cicloturistes que arriben a Girona ho fan amb paquets tancats (en concret, el 52,6%). Sobretot, els americans i els canadencs. Els han contractat o bé a través d’agències de viatges, o bé mitjançant operadors especialitzats.

En aquest cas -el dels paquets turístics- de mitjana els cicloturistes es gasten 4.298 euros per persona. Una despesa que, també inclou els vols. Si es miren les dades de manera més segregada, els turistes internacionals es gasten 4.491 euros de mitjana; i els estatals, 1.148.

Pel que fa a aquells cicloturistes que s’organitzen els mateixos el viatge (el 45%), l’estudi calcula que fan una despesa mitjana de 1.015 euros per persona (sobretot, en restauració, allotjament i transport). Aquest cicloturista, majoritàriament, arriba a la demarcació des d’arreu de Catalunya o de l’estat espanyol, França i Bèlgica. Per últim, també hi ha un 2,6% de cicloturistes que han reservat l’estada a través d’altres opcions (per exemple, regals).

Establir “un camp base”

En referència a l’allotjament, Natàlia Ferrer destaca que la majoria dels cicloturistes -vuit de cada deu- opten per establir “un camp base” des d’on surten a fer les diferents rutes. És a dir, que durant tots els dies dormen en un mateix allotjament (hotel o apartament d’ús turístic). De mitjana, s’estan 4,67 dies a les comarques gironines. I un cop aquí, sobretot, els serveis que fan servir més són la restauració, l’allotjament, el transport i el lloguer de bicicletes.

Pel que fa a rutes, l’estudi conjunt diu que aquelles més populars són Rocacorba i les que s’estenen per la xarxa de vies verdes. Per darrere d’aquestes, s’hi troben Els Àngels, el monestir de Sant Pere de Rodes, o la carretera entre Lloret i Tossa de Mar (Selva).

Per últim, quan se’ls demana com valoren la destinació, i la varietat i qualitat de les rutes ciclables, la nota mitjana que atorguen els turistes és d’un 4 sobre 5. L’informe també subratlla que vuit de cada deu fan ciclisme de carretera, i que tres de cada deu fan gravel.

“Desconcentrar-los” de Girona

El vicepresident primer del Patronat de Turisme, Jordi Masquef, posa en relleu que les comarques gironines s’han convertit en una “destinació top” per al cicloturisme. “Des de fa molts anys, som un hub del sector”, destaca. Masquef no amaga que aquest tipus de turisme també té algunes “externalitats negatives”, però creu que el debat que s’ha generat al voltant dels ciclistes, fins a cert punt, també és “provocat i artificiós”.

Masquef destaca que, si bé és cert que cal incidir en el civisme, el turisme de bicicleta ha contribuït a dinamitzar l’economia gironina. El vicepresident també explica que, per evitar morir d’èxit, i que aquests visitants es concentrin a Girona ciutat, des del Patronat de Turisme s’està fent una aposta per “desconcentrar-los”.

Entre d’altres, oferint-los propostes en llocs com Banyoles, Roses (Alt Empordà), els aiguamolls de l’Empordà, el Cap de Creus, Lloret de Mar (Selva), Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) o el Pirineu (en aquest cas, també dirigides als amants del gravel i les BTT). “Apostem per desestacionalitzar, però també per descentralitzar; perquè no tot se centri a Girona, que s’ha convertit en la meca del ciclisme”, conclou.

Izai Sala guanya el concurs d’imatge de la 26a Campanya Gastronòmica del Peix de Roca de Begur

Peix de Roca de Begur

Izai Sala, estudiant de l’Escola Groc de Barcelona, ha estat escollit guanyador del concurs de disseny per crear la imatge gràfica de la 26a Campanya Gastronòmica del Peix de Roca de Begur. El seu treball ha destacat per l’elegància, la qualitat tècnica i la capacitat de reflectir l’essència de la campanya, tot mantenint la coherència gràfica amb les edicions anteriors.

Aquest concurs s’ha organitzat dins del projecte Talent Creatiu i Empresa, una iniciativa de la Generalitat de Catalunya per enfortir la connexió entre els centres d’arts plàstiques i disseny i el món empresarial i institucional. L’Ajuntament de Begur, a través de l’Àrea de Promoció Econòmica i Turisme, ha participat enguany en aquest programa.

En total, hi han participat sis escoles d’arreu de Catalunya, que han presentat prop de 70 propostes. A més del projecte guanyador, el jurat ha reconegut com a finalistes les propostes de Maixa Miserachs, també de l’Escola Groc, i de Natalia Fernández, de l’Escola Edra.

Izai Sala rebrà un premi de 300 euros i el seu nom apareixerà en tots els materials promocionals de la campanya, tant en paper com en format digital, incloses les xarxes socials i les webs municipals.

El regidor de Turisme de Begur, Andreu Peñalver, ha valorat molt positivament la iniciativa, destacant la qualitat de les propostes i l’oportunitat que ha representat per al jovent. Segons ha dit, el projecte permet acostar el talent emergent a iniciatives reals i de gran valor per al municipi.

L’acte de lliurament del premi tindrà lloc el divendres 25 d’abril, a les set del vespre, al Casino Cultural de Begur. S’inclourà dins de la cerimònia dels premis de narrativa curta, arts plàstiques i cartells de la Fira d’Indians.

Anna Tena: “Transformem Calonge en un viatge a l’edat mitjana”

Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Anna Tena: "Transformem Calonge en un viatge a l’edat mitjana"
Loading
/

Calonge tornarà a l’edat mitjana els propers 19 i 20 d’abril amb motiu de la 26a edició del Mercat Medieval, que se celebrarà al nucli antic coincidint amb la Setmana Santa. Com cada any, l’esdeveniment convertirà els carrers del municipi en un escenari històric, amb parades d’artesania, espectacles i ambientació medieval pensada per a tots els públics. N’hem parlat amb la regidora de festes, Anna Tena, en una entrevista al Supermatí.

Una de les principals novetats és la reobertura de la capella de les Germanes Carmelites, recentment restaurada. Aquest espai acollirà tres concerts de música medieval el dissabte: al migdia, a la tarda i al vespre, aprofitant les característiques acústiques de l’edifici. Ho explica Anna Tena.

També destaca el torneig de cavallers, que enguany es programarà en doble sessió. Es farà dissabte i diumenge a dos quarts de nou del vespre, amb l’objectiu d’ampliar-ne l’oferta després que l’any passat la pluja impedís una de les representacions.

L’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni remarca que el Mercat Medieval s’ha consolidat com una eina de dinamització cultural i turística, especialment útil per desestacionalitzar el turisme. La iniciativa pretén demostrar que el municipi ofereix propostes atractives més enllà de la temporada d’estiu.

Les entitats locals tenen un paper destacat en l’organització. Colònico obrirà el programa amb una conferència sobre els jocs retrobats. També hi participen l’Espai Jove amb un taller de promonitors, la Colla Gegantera amb la cercavila i altres col·lectius que aporten activitats al Pati d’Armes del castell.

Els visitants trobaran sis aparcaments gratuïts i la majoria d’activitats són d’accés lliure, a excepció d’algun taller infantil puntual. El programa complet es pot consultar al portal municipal calonge.cat o a l’oficina de cultura de Calonge.

Supermatí – 8 abril 2025

Supermatí - programa sencer
Supermatí - programa sencer
Supermatí - 8 abril 2025
Loading
/

La Bisbal d’Empordà participa com a referent en les jornades sobre Indicacions Geogràfiques Protegides celebrades a Portugal

bisbal

La Bisbal d’Empordà ha estat convidada a participar com a exemple de bona gestió del patrimoni ceràmic en el programa europeu d’intercanvi de coneixement sobre indicacions geogràfiques protegides, organitzat per l’aliança European Craft Alliance. L’esdeveniment es va celebrar els dies 19 i 20 de març a Barcelos, a Portugal, i va reunir representants de més de 20 països.

La tècnica de Promoció i Desenvolupament local, Anna Sàbat, hi va presentar l’ecosistema artesanal de la ciutat. Durant la trobada, es va destacar la Bisbal com un model a seguir per la seva estructura consolidada en l’àmbit ceràmic i el potencial per obtenir una futura indicació geogràfica protegida.

El programa va incloure tallers, conferències i visites experiencials centrades en la implementació de les noves normatives europees. Aquest any, l’estat espanyol ha de transposar una llei que reconeixerà les identificacions geogràfiques protegides en el sector de l’artesania, fet que obre la porta al reconeixement oficial de productes com la Ceràmica de la Bisbal.

Segons el regidor de Turisme de l’Ajuntament, Xavier Dilmé, la participació en aquestes jornades europees “reforça el compromís del municipi amb la promoció del seu patrimoni cultural, econòmic i turístic”. També ha afirmat que aquest pas “consolida la identitat artesana del municipi com a motor d’atracció de visitants”.