2021: L’any que Torroella i l’Estartit van començar a desplegar el Pla de Sostenibilitat Turística

El 2021, Torroella de Montgrí i l’Estartit van començar a desplegar el Pla de Sostenibilitat Turística, un projecte amb una inversió d’uns 3,6 milions d’euros per modernitzar la destinació. El pla incloïa actuacions en platges, mobilitat, espai públic, patrimoni, digitalització i promoció turística.

L’Estat havia seleccionat el projecte el 2020 dins del programa de Plans de Sostenibilitat Turística en Destinacions. El 2021 va arrencar formalment l’execució, amb la constitució de la Comissió de Seguiment. El finançament provenia del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Torroella de Montgrí.

El projecte portava per títol Compromesos amb la qualitat, la sostenibilitat i la cultura. L’objectiu era adaptar la destinació a una nova etapa turística, després de la pandèmia, amb més pes de la sostenibilitat, la mobilitat ordenada, la millora dels serveis i la gestió dels espais naturals.

El pla agrupava 29 projectes i accions en 16 actuacions. Les línies de treball incloïen la qualitat de les platges, la millora del paisatge urbà, l’accessibilitat, la mobilitat sostenible, el reciclatge, els segells de qualitat, el patrimoni de Torroella, els paisatges marins de l’Estartit, l’Espai Medes, les oficines de turisme i les eines de promoció en línia.

Algunes actuacions tenien una incidència directa en espais molt visibles. Entre aquestes hi havia la remodelació del Parc de la Pineda i de la plaça Jacques Cousteau, la xarxa de carrils bici a l’Estartit, la senyalització patrimonial de Torroella, els punts de càrrega per a vehicles elèctrics i l’espai de benvinguda amb aparcament dissuasiu.

El pla també actuava sobre la manera d’explicar la destinació. Preveia millores en la informació turística, en la promoció digital i en la connexió entre el nucli de Torroella, l’Estartit, les Illes Medes i el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Amb els anys, el Pla de Sostenibilitat Turística va entrar en la fase final d’execució, amb la gran majoria de les actuacions enllestides o molt avançades. Algunes peces encara van quedar pendents de tramitació o d’acabament, però el projecte ja havia deixat canvis visibles en la mobilitat, l’espai públic, la informació turística i els serveis.

Bibliografia i fonts

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “L’Estat escull Torroella i l’Estartit per implementar un Pla de Sostenibilitat Turística”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4190-lestat-escull-torroella-i-lestartit-per-imple.html

Montgrí Medes 2030. “El Pla de Sostenibilitat Turística de Torroella i l’Estartit entra a la recta final”.
https://montgrimedes2030.com/pla-sostenibilitat-torroella-estartit-recta-final/

Montgrí Medes 2030. “El Pla de Sostenibilitat Turística fomentarà la difusió dels ODS i l’Agenda 2030”.
https://montgrimedes2030.com/el-pla-de-sostenibilitat-turistica-pst-de-torroella-i-lestartit-fomentara-la-difusio-dels-ods-i-lagenda-2030/

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “Arrenca el procés d’elaboració del nou Pla Estratègic de Turisme”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4749-arrenca-el-proces-delaboracio-del-nou-pla-est.html

2020: L’any que Torroella i l’Estartit van encadenar el Gloria i la pandèmia

default

El 2020, Torroella de Montgrí i l’Estartit van viure dues crisis en pocs mesos. El gener, el temporal Gloria va provocar danys greus al litoral, al tram final del Ter i a diversos espais públics. Al març, la pandèmia de la Covid-19 va portar el confinament i va obligar el municipi a preparar una temporada turística marcada per les restriccions sanitàries.

El Gloria va arribar amb llevantada, pluja abundant i un fort increment del cabal del Ter. L’impacte va ser especialment important perquè el municipi és al tram final del riu i a la seva desembocadura. L’Ajuntament va estimar els desperfectes en uns 4,3 milions d’euros.

A Torroella, el Ter es va desbordar en diversos punts i va afectar camps, camins, motes i infraestructures. A l’Estartit, el temporal va causar danys al passeig del Molinet, al port, als Griells, a la Pletera i a la desembocadura. Les onades van superar els set metres i el mar va entrar amb força en espais molt exposats del front marítim.

Durant els dies més crítics, l’Ajuntament va mantenir activat el Pla d’Emergència Local i va mobilitzar serveis municipals per seguir l’evolució del temporal. Els treballs de reparació van continuar durant els mesos següents. A l’abril, l’Agència Catalana de l’Aigua ja havia completat actuacions en dos punts de la mota de Torroella afectats pel Gloria.

Quan el municipi encara arrossegava els efectes del temporal, va arribar la pandèmia. El març de 2020, la Covid-19 va provocar el confinament general i va aturar bona part de l’activitat social, econòmica i turística. L’impacte va ser directe en un municipi amb un pes important de l’activitat vinculada a l’estiu, les platges i els serveis.

La preparació de la temporada de bany es va convertir en una de les qüestions centrals. El maig, l’Ajuntament va calcular que les platges de Torroella i de l’Estartit podien acollir els banyistes habituals d’un dia punta amb distància de seguretat. Els càlculs es van fer sobre una ocupació de 40.000 usuaris diaris en temporada alta i donaven una disponibilitat de 5,27 metres quadrats per persona.

Aquell estiu, la gestió de les platges va canviar. Es van reforçar els informadors, els agents cívics i els serveis de socorrisme per aplicar els protocols de prevenció de la Covid-19. El municipi havia de garantir l’ús de l’espai públic, però també evitar aglomeracions i ordenar l’accés a les zones de bany.

Bibliografia i fonts

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “L’Ajuntament estima en uns 4,3 milions d’euros els desperfectes ocasionats pel temporal Gloria”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4013-lajuntament-estima-en-uns-43-milions-deuros-e.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “El temporal Gloria es mantindrà ben actiu durant les properes hores”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4003-el-temporal-gloria-es-mantindra-ben-actiu-dur.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “Es reprèn la reparació dels desperfectes del temporal Gloria”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4088-es-repren-la-reparacio-dels-desperfectes-del-.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “Les platges de Torroella i de l’Estartit poden acollir els banyistes habituals garantint el distanciament”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4112-les-platges-de-torroella-i-de-lestartit-poden.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “Més informadors i agents cívics per a una temporada de platges segura”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4156-mes-informadors-i-agents-civics-per-a-una-tem.html

TV Costa Brava. “El temporal Gloria inunda l’Estartit”.
https://www.tvcostabrava.com/xavier-marti/societat/meteo/temporal-gloria-inunda-lestartit

2019: L’any que Torroella i l’Estartit van rebre un premi internacional per la seva aposta sostenible

default

El 2019, Torroella de Montgrí i l’Estartit van rebre un reconeixement internacional als Sustainable Cities And Human Settlements Awards, convocats pel Global Forum on Human Settlements, una entitat vinculada a les Nacions Unides. El municipi va ser premiat en la categoria Global Low-Carbon Ecological Scenic Spot per la seva planificació turística, la protecció del litoral i la recuperació ambiental de la Pletera.

El guardó es va lliurar el 6 de setembre de 2019 a Addis Abeba, a Etiòpia, durant la catorzena edició del Global Forum on Human Settlements. El premi el van recollir l’alcalde de Torroella de Montgrí, Jordi Colomí, la regidora de la Destinació Turística, Dúnia Oliveras, i l’assessor turístic municipal, Josep Capellà.

El reconeixement distingia municipis i destinacions que havien incorporat criteris de sostenibilitat en la seva planificació. En el cas de Torroella de Montgrí i l’Estartit, el jurat va valorar el model de desenvolupament vinculat al patrimoni natural, la integració de l’ecoturisme i les actuacions de recuperació d’espais litorals.

Un dels projectes que va tenir més pes va ser el Life Pletera. Aquesta actuació, desenvolupada entre el 2014 i el 2018, va permetre desurbanitzar una zona afectada per una urbanització inacabada i recuperar la funcionalitat ecològica de la maresma de la Pletera, a tocar de l’Estartit.

Els treballs van retirar restes d’urbanització, runa i elements construïts. També van recuperar llacunes, dunes i espais de maresma. El projecte va combinar obra ambiental, seguiment científic, divulgació i participació pública, amb la voluntat d’adaptar aquest tram del litoral als efectes del canvi climàtic.

El premi arribava després d’un llarg recorregut de protecció ambiental. Les Illes Medes estan protegides des del 1983. El Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter es va crear el 2010. La Pletera, integrada en aquest espai natural, s’havia convertit en un dels exemples més visibles de recuperació del litoral al municipi.

Aquell mateix any, Torroella de Montgrí, l’Estartit i les Illes Medes també havien estat incloses per Green Destinations entre les deu destinacions més sostenibles del món. El guardó rebut a Addis Abeba reforçava aquesta projecció exterior, però sobretot reconeixia una feina ambiental vinculada a decisions urbanístiques, turístiques i de gestió del litoral.

Bibliografia i fonts

Visit l’Estartit. “L’ONU premia Torroella de Montgrí i l’Estartit per la seva aposta per la sostenibilitat”.
https://visitestartit.com/blog/lonu-premia-torroella-de-montgri-i-lestartit-per-la-seva-aposta-per-la-sostenibilitat/

Universitat de Girona. “L’ONU premia Torroella de Montgrí i l’Estartit per la seva aposta per la sostenibilitat”.
https://www.udg.edu/ca/udg/detall-noticies/eventid/7713

Global Forum on Human Settlements. “14th Global Forum on Human Settlements, 2019”.
https://www.gfhsforum.org/GFHS—2019

Nació Digital. “L’ONU premia l’aposta per la sostenibilitat de Torroella de Montgrí i l’Estartit”.
https://naciodigital.cat/girona/lonu-premia-laposta-per-la-sostenibilitat-de-torroella-de-montgri-i-lestartit_378555_102.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit. “Els càmpings de Torroella i l’Estartit obriran”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4129-els-campings-de-torroella-i-lestartit-obriran.html

2018: L’any que Torroella va concedir la Medalla del Montgrí a Dolors Bassa, presa política

El 2018, Torroella de Montgrí va concedir la Medalla del Montgrí a Dolors Bassa i Coll, exregidora del municipi i exconsellera de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat. L’Ajuntament va aprovar la distinció en un any marcat pel seu empresonament preventiu arran de la causa judicial contra els membres del Govern de la Generalitat que havia impulsat el referèndum de l’1 d’octubre de 2017.

La Medalla del Montgrí és el màxim distintiu cívic que atorga l’Ajuntament de Torroella de Montgrí. Reconeix persones o col·lectius vinculats al municipi que han destacat en algun àmbit de la vida local. El 2018, el consistori va acordar concedir una sola medalla, de manera excepcional, a Dolors Bassa.

El Ple municipal va aprovar la concessió el 5 de juliol de 2018. La decisió reconeixia la trajectòria de Bassa i la seva vinculació amb Torroella. Abans d’assumir responsabilitats al Govern de la Generalitat, havia estat regidora del municipi i havia tingut una presència activa en la vida política, educativa i social local.

L’acte de lliurament es va fer el 24 d’agost, dins la Festa Major de Sant Genís, a l’Auditori Teatre Espai Ter. Hi va assistir el president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent. L’acte va tenir un caràcter institucional i va situar el reconeixement dins del moment polític que vivia Dolors Bassa.

El context donava a la Medalla del Montgrí del 2018 un sentit excepcional. Dolors Bassa estava empresonada preventivament a Alcalá Meco en el marc de la causa judicial oberta contra els presos polítics independentistes després dels fets de la tardor de 2017. L’Ajuntament va vincular el reconeixement a la seva trajectòria i a la situació que vivia com a exregidora i exconsellera.

Pocs dies després de l’acord del Ple, l’alcalde de Torroella de Montgrí va visitar Dolors Bassa a la presó i li va comunicar personalment la concessió de la Medalla. Aquella visita va formar part dels preparatius previs a l’acte de Festa Major.

Dolors Bassa té una relació directa amb Torroella de Montgrí. És veïna del municipi, hi va ser professora, sindicalista i regidora, i posteriorment va assumir responsabilitats al Govern de la Generalitat. La Medalla del Montgrí reconeixia aquesta trajectòria i la seva vinculació amb la vida pública local.

L’any 2018, l’Ajuntament va modificar el format habitual de les Medalles del Montgrí. En altres edicions, el reconeixement podia recaure en diverses persones o entitats. Aquell any es va optar per una única distinció. La decisió donava centralitat a Bassa i al moment polític que vivia.

L’acte a l’Espai Ter s’inscrivia dins la Festa Major, però tenia un registre diferent del d’altres reconeixements municipals. Era l’acte de lliurament del màxim distintiu cívic de Torroella i, al mateix temps, una expressió institucional de suport a una exregidora empresonada injustament.

Bibliografia i fonts

Ajuntament de Torroella de Montgrí, “Torroella de Montgrí distingirà l’exconsellera i exregidora empresonada Dolors Bassa amb la Medalla del Montgrí 2018”, 25 de juny de 2018.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/3748-torroella-de-montgri-distingira-lexconsellera.html

Agenda Torroella, “Medalles del Montgrí”, 24 d’agost de 2018.
https://www.agendatorroella.com/ca/programacio/c/2007-medalles-del-montgri.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí, “Medalles del Montgrí”.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/medalles-del-montgri.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí, Informació Municipal, juliol de 2018.
https://www.torroella-estartit.cat/downloads.php?file=lim184juliol2018.pdf

Ajuntament de Torroella de Montgrí, “L’alcalde de Torroella de Montgrí visita Dolors Bassa a la presó d’Alcalá Meco”, 16 de juliol de 2018.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/3760-lalcalde-de-torroella-de-montgri-visita-dolor.html

Espai Ter, “Acte de lliurament de les Medalles del Montgrí”.
https://www.espaiter.cat/ca/programacio/c/286-acte-de-lliurament-de-les-medalles-del-montgr.html

Gerió, “Torroella distingirà Dolors Bassa amb la Medalla del Montgrí 2018”.
https://www.gerio.cat/noticia/336873/torroella-distingira-dolors-bassa-amb-la-medalla-del-montgri-2018

2017: L’any que el Life Pletera va rebre el Premi Medi Ambient CILMA

El 2017, l’Ajuntament de Torroella de Montgrí va rebre el Premi Medi Ambient CILMA pel projecte Life Pletera. El guardó reconeixia una actuació de desurbanització i recuperació ecològica als sistemes costaners de la Pletera, un espai situat a l’entorn de l’Estartit i integrat dins del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

El premi es va formalitzar el 7 de setembre de 2017, durant l’Assemblea General del Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient de les comarques de Girona, celebrada a l’Auditori del Museu de la Mediterrània. El reconeixement situava el Life Pletera dins l’àmbit de la conservació de la biodiversitat i el paisatge.

El projecte tenia com a objectiu recuperar la funcionalitat ecològica de la Pletera. L’espai havia quedat marcat per una urbanització inacabada, amb restes d’obra i elements construïts que alteraven el sistema de maresma, dunes i llacunes. El Life Pletera plantejava retirar aquests elements i recuperar el funcionament natural de la zona.

La iniciativa formava part del programa LIFE de la Comissió Europea i es va desenvolupar entre 2014 i 2018. El projecte no es limitava a una actuació puntual. Incloïa estudis previs, treball tècnic, retirada de runa, restauració ambiental, seguiment científic, divulgació i activitats de participació.

Una de les actuacions principals va ser eliminar restes d’una urbanització que no es va completar. També es van recuperar llacunes costaneres, zones de maresma i sistemes dunars. La intervenció buscava afavorir els hàbitats propis d’aquest espai litoral i millorar les condicions per a la flora i la fauna associades.

La Pletera és un espai molt vinculat a l’Estartit. Es troba en una zona de contacte entre el litoral, els aiguamolls i la plana del Baix Ter. La recuperació d’aquest àmbit tenia, per tant, una lectura ambiental i local. No es tractava d’un espai allunyat de la vida del municipi, sinó d’un sector proper a zones habitades i molt relacionat amb el paisatge que envolta l’Estartit.

El Premi Medi Ambient CILMA va reconèixer aquesta feina en un moment en què el projecte encara estava en marxa. El 2017, el Life Pletera ja havia fet visibles els canvis físics sobre el terreny. La retirada d’elements urbanitzats i la recuperació de llacunes havien començat a transformar un espai degradat en una zona litoral amb funció ambiental.

El projecte també tenia una dimensió de divulgació. El Life Pletera va incorporar itineraris, activitats educatives, informació pública i materials per explicar el procés de restauració. L’objectiu era que la recuperació de l’espai fos comprensible per als veïns, les escoles i les persones que visiten la zona.

El reconeixement del 2017 arribava set anys després de la creació del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. La Pletera formava part d’aquest marc de protecció, però el projecte Life va permetre actuar sobre un problema heretat d’una etapa anterior: la urbanització fallida d’un espai litoral amb valor ecològic.

El 2017, el Premi Medi Ambient CILMA va posar el focus en aquesta actuació. El guardó reconeixia la decisió de retirar obra feta, recuperar hàbitats i retornar funció ecològica a una zona costanera de l’Estartit. El Life Pletera va convertir la restauració d’un espai alterat en una actuació visible dins del parc natural i dins del municipi.

Bibliografia i fonts

Ajuntament de Torroella de Montgrí, “L’Ajuntament obté el Premi Medi Ambient CILMA 2017 pel Life Pletera”, 20 de setembre de 2017.
https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/3685-lajuntament-obte-el-premi-medi-ambient-cilma-.html

Ajuntament de Torroella de Montgrí, Informació Municipal, número 181, octubre de 2017.
https://www.torroella-estartit.cat/downloads.php?file=IM+181+OCTUBRE+2017.pdf

Sostenible.cat, “L’Ajuntament de Torroella de Montgrí-l’Estartit, guanyador del Premi Medi Ambient CILMA 2017”, 28 de setembre de 2017.
https://www.sostenible.cat/article/lajuntament-de-torroella-de-montgri-lestartit-guanyador-del-premi-medi-ambient-cilma-2017

Comissió Europea, LIFE Public Database, “LIFE13 NAT/ES/001001. De-urbanizing and recovering the ecological functioning of the coastal systems of La Pletera”.
https://webgate.ec.europa.eu/life/publicWebsite/project/LIFE13-NAT-ES-001001/de-urbanizing-and-recovering-the-ecological-functioning-of-the-coastal-systems-of-la-pletera

Ajuntament de Torroella de Montgrí, Layman’s Report Life Pletera, 2019.
https://www.torroella-estartit.cat/pujades/files/Life_Pletera_Laymans_report_2019_CAT.pdf

Consum imposa multes per valor de 181.000 euros a les comarques gironines, la meitat dels quals per clàusules abusives

consum

L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha imposat 43 multes per valor de 181.000 euros durant l’any passat a les comarques gironines. Sobretot, aquelles sancions que han crescut més són les relacionades amb clàusules abusives que s’inclouen als contractes i que van en perjudici dels consumidors. De fet, aquestes multes concentren més de la meitat de l’import global de totes les multes. D’altra banda, segons recull el balanç de l’agència, al llarg del 2025 l’ACC han registrat més de 3.100 reclamacions arreu de la vegueria de Girona. Les empreses que en concentren més són les companyies energètiques, de telecomunicacions i aerolínies. Les que n’han rebudes més són Endesa Energia, MediaMarkt, Vueling, Energia XXI i Orange.

Segons recull el balanç anual de l’ACC a les comarques gironines, durant el 2025 l’agència ha atès un total de 4.654 consultes i 3.159 reclamacions a la vegueria de Girona. Els àmbits que han generat més consultes per part de la ciutadania han estat els subministraments bàsics de la llar (en especial, l’electricitat), la compra de productes de consum i els transports.

Entre les empreses amb més reclamacions destaquen companyies dels sectors energètic, de les telecomunicacions i del transport aeri. Endesa Energia, amb 202 reclamacions, ha estat l’empresa que més n’ha acumulat, seguida de MediaMarkt i Vueling, que n’han rebut 67 respectivament, i Energia XXI i Orange, amb 66 reclamacions cadascuna.

«El balanç de 2025 confirma el compromís ferm de l’Agència Catalana del Consum amb la protecció dels drets de la ciutadania a Girona, amb més de 4.600 consultes ateses i més de 3.100 reclamacions», ha subratllat el director de l’agència, Isidor Garcia. «Seguirem reforçant tant la informació als consumidors com els mecanismes de resolució de conflictes de consum per evitar processos més llargs i costosos», ha afegit.

Del total de les reclamacions rebudes durant l’any passat a la vegueria, l’Agència Catalana del Consum ha gestionat directament 2.755 casos (el 87%), dels quals se n’han pogut resoldre 1.320, cosa que representa una taxa de resolució del 47,9%.

La mediació es manté com l’instrument principal de resolució extrajudicial de conflictes, amb 1.253 resolucions, molt per sobre de l’arbitratge, amb 67 laudes arbitrals dictats. D’altra banda, el nombre d’establiments adherits al Sistema Arbitral de Consum a la demarcació augmenta fins als 1.401 establiments.

43 sancions per valor de 181.000 euros

En l’àmbit de control del mercat, Consum han tramitat 272 denúncies per presumptes incompliments de la normativa de protecció dels drets dels consumidors i ha dut a terme 574 inspeccions. Tota aquesta activitat ha derivat en la imposició de 43 sancions per un import total de 180.928 euros.

Les principals infraccions sancionades estan relacionades amb la inclusió de clàusules abusives en les condicions de contractació, en perjudici dels consumidors. De fet, aquests expedients representen el 52% de l’import total sancionat. «L’activitat de control del mercat que hem dut a terme a les comarques gironines evidencia la nostra determinació per actuar amb contundència davant les pràctiques abusives i protegir millor tant els drets de la ciutadania com la competència justa entre les empreses», ha destacat Garcia.

Per últim, en matèria d’educació i formació, l’Escola del Consum de Catalunya ha comptat amb la participació en els seus tallers de consum responsable de 1.104 alumnes del Baix Empordà, el Gironès, l’Alt Empordà, la Garrotxa i el Pla de l’Estany. Així mateix, s’han realitzat sessions informatives adreçades a la ciutadania, amb 171 assistents.