Teresa Isern i Lluís Mateu reben el guardó Homenot 2026 a Llofriu

Teresa Isern i Lluís Mateu han rebut el guardó Homenot 2026 durant la Festa de l’Homenot i l’Homenatge a la Vellesa celebrada a Llofriu. El reconeixement distingeix les dues persones de més edat del poble. L’acte ha recuperat una tradició que feia un quart de segle que no es dedicava a les persones més grans de Llofriu. La jornada ha volgut destacar la trajectòria vital dels homenatjats i la seva aportació a la vida del municipi.

La distinció l’han lliurada Laura Millán, alcaldessa de Palafrugell, i Josep Estañol, president de l’Associació de Veïns i Amics de Llofriu.

La celebració també ha servit per retre homenatge als veïns i veïnes majors de 70 anys. L’organització ha posat en valor el paper de la gent gran en la conservació de la memòria col·lectiva i de les tradicions locals.

La Festa de l’Homenot està impulsada per l’Associació de Veïns i Amics de Llofriu amb la col·laboració de l’Ajuntament de Palafrugell. L’esdeveniment manté un caràcter proper i posa el focus en les persones que han contribuït a construir la identitat del poble al llarg dels anys.

La jornada ha inclòs també la conferència “Maria Gràcia Bassa: memòria, escriptura i compromís”, a càrrec de Laia Bertran Genovès. La xerrada ha recuperat la figura de Maria Gràcia Bassa, escriptora nascuda a Llofriu a finals del segle dinou.

Bassa va desenvolupar la seva trajectòria a l’Argentina. Va destacar com a poeta, periodista, traductora i estudiosa de la cultura popular. Des de l’altra banda de l’oceà va mantenir viu el vincle amb la llengua i la cultura catalanes.

Més de 400 docents de les comarques gironines debaten el preacord i demanen concreció en les mesures

Més de 400 docents de les comarques gironines debaten aquest dilluns al matí el preacord que divendres passat va tancar el Departament d’Educació amb els sindicats. La Coordinadora d’Assemblees Educatives exigeix concreció en les mesures: «A partir de l’1 de setembre com notarem aquest preacord i com s’anirà desplegant?», es preguntava un dels membres de la coordinadora. Per debatre i treballar els dubtes, els docents s’han dividit en grups de treball. Els que més afluència de persones han tingut són els que tracten la reducció de les ràtios i el desplegament de l’escola inclusiva. Diferents docents lamenten que l’anunci del preacord s’hagi focalitzat molt en l’increment salarial però que passi de puntetes per altres reivindicacions.

‘Les últimes colònies fins que hi hagi acord’, convocades per la Coordinadora d’Assemblees Educatives de les terres gironines,  han continuat aquest dilluns al matí. Després de la jornada reivindicativa i dels concerts de diumenge, una quarantena de persones han passat la nit acampades en una vintena de tendes davant la seu de la Generalitat a Girona.

A partir de les nou del matí, més docents han anat arribant a la plaça Pompeu Fabra per participar en una assemblea.

A partir de quarts d’onze del matí, els docents s’han dividit en set grups de treball per abordar quines són les necessitats de cada àmbit i si consideren que queden satisfetes amb el text que se sotmet a votació del professorat. Després, ho posen en comú.

Els grups de treball han estat: inclusiva, ràtios, salaris, defensa de la pública (que engloba inversions en centres educatius o «escoles que cauen i escoles que cremen»), democratització i reducció de la burocràcia, la inclusió d’altres col·lectius i el darrer grup és una mena de «calaix de sastre» que inclou des de les càtedres fins a la immersió lingüística.

«Tot ha anat molt de pressa durant el cap de setmana i hi ha hagut moltíssim soroll informatiu. Creiem molt necessari ara, per poder votar, que tothom tingui clar què hi ha en aquest acord i què ha quedat fora», ha explicat un membre de la Coordinadora, Pau Pagès, que remarca que des de les assemblees no animen «a votar una cosa o una altra», sinó a fer-ho a consciència tots els detalls. «La pilota la tenim ara al nostre teulat per decidir si aquest pacte és suficient o no», ha afegit.

La Coordinadora sí que insta els docents a continuar mobilitzats, sigui quin sigui el resultat. Pagès exposa que els sap «greu» que s’hagi focalitzat el preacord en l’augment de sou: «Que avui estiguem aquí demostra que no és per això que ens hem mobilitzat».

De fet, entre els docents que han participat en l’assemblea aquesta idea es repeteix i subratllen que cobrar més no els serveix «de res» si continuen mancats de personal per atendre les necessitats de l’alumnat i les ràtios continuen sent elevades.

Els docents també demanen «concreció» i saber com s’aplicarien les mesures a partir de l’1 de setembre. «No pot ser que hàgim arribat fins aquí i d’aquí a quatre anys tornem a estar allà mateix», ha afirmat Pau Pagès.

«Jo he vingut aquí avui per deixar molt clar que jo no només em moc pels diners, em trobo aquest any concretament en una aula molt diversa i vinc sobretot a lluitar per la inclusiva i per la baixada de ràtios, per poder tenir més mans, que en tenim molt poques», ha dit una altra docent, Carla Salillas, que avança que, ja d’entrada, en el preacord hi troba a faltar un compromís amb relació a les ràtios.

Els docents també creuen que «el moment és ara» perquè han aconseguit una mobilització arreu de Catalunya que «feia dècades» que no es vivia i insten a tancar un acord amb la Generalitat amb mirada llarga i no a curt termini.

Un altre aspecte en el qual posen el focus és en ampliar recursos per l’escola inclusiva. Una professional d’atenció educativa, Montse Cebrià, remarca que cal «més personal d’integració social i més educadores socials» per atendre la diversitat a les aules.

«Hi ha moltes famílies que necessiten ajudes, molts nens pels quals hem de vetllar i no tenim recursos, no arribem a tot», ha afirmat. Cebrià és crítica amb el preacord en aquest àmbit. «Ens volen engalipar amb un sou però, per a mi, que no em toquin el sou i posin més recursos. Vull deixar d’arribar a casa frustrada perquè no he pogut ajudar els alumnes i les famílies», ha conclòs.

La Cambra de Comerç de Palamós i l’Associació d’Empresàries i Directives de l’Empordà signen un acord de col·laboració

cambra de comerç de Palamós

La Cambra de Comerç de Palamós i l’Associació d’Empresàries i Directives de l’Empordà han signat un conveni de col·laboració per reforçar el paper de les dones en l’economia del territori. L’acord l’han formalitzat el president de la Cambra, Pol Fages, i la presidenta i vicepresidenta de l’associació, Marta Ballester Sala i Eva Hernández Castells.

Les dues entitats comparteixen la idea que un teixit empresarial fort necessita diversitat i igualtat d’oportunitats. Per això, el conveni vol afavorir una major presència femenina en els espais de decisió i lideratge empresarial.

L’Associació d’Empresàries i Directives de l’Empordà treballa per donar visibilitat al talent femení i impulsar nous projectes empresarials liderats per dones. La Cambra de Comerç de Palamós reconeix aquesta tasca i expressa el seu suport a l’entitat.

Entre els compromisos adquirits, la Cambra difondrà les activitats de l’associació entre més d’un miler d’empreses vinculades a la institució. També aplicarà condicions d’accés similars als actes de pagament organitzats per les dues entitats.

Per la seva banda, l’associació farà difusió de les activitats impulsades per la Cambra entre les seves membres i col·laboradores. El conveni també obre la porta a organitzar accions conjuntes durant els pròxims anys. L’objectiu és crear noves oportunitats de creixement professional i empresarial.

Les dues organitzacions consideren que aquest acord és un pas més per construir un ecosistema empresarial amb més igualtat d’oportunitats. Volen facilitar que les dones puguin créixer, liderar projectes i tenir més presència en els àmbits de decisió econòmica de la comarca.

Francesc Sánchez Carcassés: “El F’Estiu manté la seva aposta per la proximitat, la varietat i els artistes catalans”

Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Francesc Sánchez Carcassés: “El F'Estiu manté la seva aposta per la proximitat, la varietat i els artistes catalans”
Loading
/

El Festival F’Estiu de Calonge i Sant Antoni ja ha presentat la programació de la seva sisena edició, que tindrà lloc del 13 al 22 d’agost als espais del Castell de Calonge. El certamen manté la seva aposta per la proximitat, la diversitat estilística i la presència destacada d’artistes catalans. En una entrevista al Supermatí, el director artístic del festival, Francesc Sánchez-Carcassés, ha destacat que l’objectiu continua sent oferir una proposta cultural diferenciada dins l’ampli panorama de festivals d’estiu de les comarques gironines.

La inauguració del festival anirà a càrrec d’Els Amics de les Arts, que enguany celebren el seu vintè aniversari. El concert, previst per al 13 d’agost, es farà en col·laboració amb la Fundació Foment, entitat dedicada a la promoció de la llengua i la cultura catalanes.

La primera setmana continuarà amb un dels concerts més especials de l’edició: Judit Neddermann i la GIO Symphonia. La cantautora actuarà acompanyada d’una formació de 26 músics, una proposta poc habitual que combinarà noves composicions amb un recorregut pels temes més coneguts de la seva trajectòria. La primera part del festival es completarà amb la presència de la Ludwig Band, una de les formacions amb més projecció de l’escena musical catalana actual.

La programació continuarà el 19 d’agost amb Mariona Escoda, una aposta orientada a captar públic més jove i donar continuïtat a la línia iniciada l’any passat amb Miki Núñez. El festival també mantindrà una de les seves cites més característiques: el concert de cobla. Enguany hi participaran la Principal del Llobregat i la Cobla Sant Jordi, que estrenaran una nova composició encarregada expressament al músic Jordi Molina sota el títol El castell de Calonge.

La música clàssica arribarà de la mà del baríton palamosí Guillem Batllori, una de les veus emergents més destacades del panorama líric català. Batllori ha desenvolupat una intensa activitat artística en escenaris com el Gran Teatre del Liceu, el Palau de les Arts de València o diverses produccions simfòniques internacionals.

La clausura anirà a càrrec de la Sant Andreu Jazz Band, dirigida per Joan Chamorro. La formació celebra també els seus vint anys de trajectòria i farà una excepció en el seu calendari habitual per actuar al F’Estiu. De les seves files han sorgit noms reconeguts del jazz català com Andrea Motis, Rita Payés o Èlia Bastida, fet que converteix la seva participació en una de les grans cites de l’edició.

Neix el F’Estiueig

Una de les novetats destacades serà la consolidació del F’Estiueig, una iniciativa estrenada l’any passat i que enguany guanya protagonisme. El projecte, impulsat conjuntament amb l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni, permetrà donar visibilitat a nous artistes sorgits del Festival l’Aparador, una mostra de talent emergent que se celebra al municipi.

Els assistents podran accedir al recinte a partir de les vuit del vespre per gaudir d’actuacions prèvies, espais de restauració, food trucks i activitats complementàries abans dels concerts principals, programats a les deu de la nit. Sánchez-Carcassés considera que la clau de la consolidació del F’Estiu és haver mantingut una identitat clara des dels inicis. “Prioritzem artistes de casa nostra i una programació variada que permet que cada jornada tingui un públic diferent”, ha explicat.

Segons el director artístic, aquesta aposta per la proximitat conviu amb la voluntat d’oferir qualitat i representar diferents gèneres musicals, des del jazz fins a la música clàssica, passant per la cançó d’autor, el pop o la cobla.

Les entrades ja es poden adquirir a través del web de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni. Segons l’organització, la resposta del públic està sent molt positiva. A més de dos mesos de l’inici del festival, diversos concerts ja han superat la meitat de l’aforament disponible, una dada que confirma la bona acollida d’una proposta cultural que continua creixent any rere any.

La Bisbal impulsa la visibilitat del teixit empresarial a través de la plataforma ‘Comerç a casa’

Comerç Bisbal

L’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà, a través de l’Àrea de Promoció Econòmica, s’ha adherit a la plataforma Comerç a Casa’, una iniciativa impulsada des de la Diputació de Girona. L’objectiu és donar més visibilitat als negocis locals i facilitar l’accés de la ciutadania als productes i serveis de proximitat.

La incorporació ha estat possible gràcies al projecte Univers d’Empreses. Aquest directori empresarial permet centralitzar i mantenir actualitzada la informació dels negocis del municipi. Les empreses participants han facilitat les seves dades de manera voluntària per rebre informació d’interès i formar part d’espais de promoció econòmica.

A partir de les autoritzacions disponibles, el consistori ha incorporat a la plataforma les dades de més d’un centenar d’empreses de la ciutat. El portal funciona com un aparador digital. La ciutadania hi pot consultar informació pràctica com els horaris, la ubicació o els serveis de cada establiment.

L’Ajuntament també vol ampliar aquesta xarxa. Per aquest motiu, en els pròxims dies començarà una campanya informativa dirigida als negocis que encara no formen part del directori. Un dinamitzador comercial visitarà els establiments per explicar el funcionament de la plataforma i recollir les dades necessàries per adherir-s’hi.

La incorporació és gratuïta. El consistori anima empreses, comerços i professionals per compte propi a sumar-se a la iniciativa per millorar la seva presència a internet i arribar a més clients.

Amb aquesta actuació, la Bisbal d’Empordà reforça la seva aposta per la modernització de l’activitat econòmica local i per posar en valor la proximitat, la qualitat i la diversitat del comerç i dels serveis del municipi.

El Palamós s’acomiada de l’ascens després d’empatar amb el Viladecans

El Palamós Club de Futbol no ha pogut superar les semifinals de la promoció d’ascens i posa fi al somni de pujar a la Lliga Elit. Els baix-empordanesos van empatar a un gol al camp del Viladecans i no van aconseguir remuntar el resultat advers de l’anada.

L’equip entrenat per Marçal Juanola afrontava el partit amb l’obligació de guanyar. El Degà va mostrar personalitat i va competir de tu a tu contra un rival que defensava l’avantatge aconseguit a Palamós.

La primera meitat va ser intensa i equilibrada. Cap dels dos equips va aconseguir transformar les ocasions de què va disposar i el marcador no es va moure abans del descans.

A la represa, el Palamós va augmentar la pressió sobre la porteria rival. El premi va arribar al minut 58, quan Marc Lloret va marcar el gol que mantenia vives les opcions de classificació dels baix-empordanesos.

Amb l’eliminatòria oberta, el Degà va buscar amb insistència una segona diana que li permetés igualar el duel. L’equip va mostrar ambició i va portar la iniciativa durant diversos minuts.

La reacció del Viladecans va arribar al minut 71. Gallo va establir l’empat i va tornar a posar coll amunt les opcions del conjunt groc-i-blau.

Els últims minuts van estar marcats pels intents desesperats del Palamós per tornar a marcar. Tot i l’empenta final, els baix-empordanesos no van trobar el camí del gol. A més, el partit es va acabar amb un jugador menys per l’expulsió d’Aniol en el temps afegit.

Malgrat l’eliminació, el Palamós tanca una temporada destacada. L’equip ha lluitat fins al final per tornar a una categoria superior i ha competit per l’ascens fins a les últimes setmanes del curs.