21 C
Pals
Dissabte, 17 maig 2025
- Publicitat -

Indians: Altruistes o vanitosos?

Façana actual de l'edifici del Casino Cultural de Begur

Els indians begurencs van invertir abastament en activitats de tot tipus, com obres educatives, assistencials, caritatives i culturals i van apostar per la indústria local. Segurament els casos més coneguts a Begur van ser el Casino Cultural i l’hospital de Sant Carles, així com la inversió que van realitzar en la indústria del suro i del corall.

El Casino Cultural, inaugurat el 1870, es va fer gràcies a les donacions de diverses famílies indianes, com també a persones benestants del poble. El Casino va fusionar els dos que existien fins al moment, el Begurense i La Unión. Actualment, l’edifici és municipal i hi ha sessions de cinema, un petit bar i tres sales polivalents.

L’Hospital de Sant Carles va ser una obra pòstuma del doctor Francesc Comas i Ros, però alguns indians van fer aportacions importants, com van ser els casos de Pere Deulofeu i de Joan Forgas. Pere Deulofeu, fill de pescadors, va decidir marxar a viure a Nova Orleans i, en morir, en el seu testament es va recordar del seu poble natal i va deixar 3000 pesos forts a l’hospital. De la mateixa manera, l’hospital també va rebre una donació de l’indià Joan Forgas, que després de fer una fortuna a les Antilles va deixar 30.000 pessetes.

El cert és que l’altruisme va ser una característica que va definir alguns dels indians que tornaven de les Amèriques amb les butxaques plenes. Aquesta actitud va permetre impulsar tot tipus d’obres benèfiques per afavorir el desenvolupament econòmic i social de Begur i de les classes més desfavorides. Tanmateix, l’altruisme dels indians a vegades una obsessió per cridar l’atenció i per ser recordat per sempre entre els seus conciutadans.

Precisament, una exposició a les Escoles Velles de Begur reflexiona sobre la doble intencionalitat de la filantropia indiana i mostra els principals llegats en el camp de l’educació, la sanitat, la cultura i el progrés econòmic d’alguns municipis indians catalans.

El protagonista del cartell de l’exposició és Pere Forgas i Puig, un dels indians més destacats. A part de la seva activitat política com a diputat de a les Corts i governador civil de Girona, Pere Forgas va ser un industrial surer que després també va decidir fer les Amèriques. Aquesta exposició, comissariada per Jordi Turró, també es mostra crítica pel fet que aquesta voluntat altruista dels indians no va ser complerta pels seus descendents.

El nom de l’exposició expressa perfectament el debat entre la doble cara de les activitats filantròpiques dels indians: “Altruistes o vanitosos?”

Espanya i Cuba (1492-1898)

El 3 d’agost de 1492, Cristòfol Colom i la seva tripulació surten del port de Palos de la Frontera a bord de la Pinta, la Niña i la Santa Maria. L’objectiu d’aquesta expedició, finançada per Isabel la Catòlica, era demostrar que navegant cap a l’oest no s’arribava a la fi del món sinó que es podia arribar a l’Índia.

Efectivament, 70 dies més tard van veure terra. Cristòfol Colom va escriure això al seu diari:
“A las dos horas después de medianoche apareció la tierra, de la cual estaríamos a dos leguas. Amainaron todas las velas a una isleta que se llamaba en la lengua de los índios Guanahaní”.
Era el 12 d’octubre de 1492. Havien arribat a una petita illa del Carib que van anomenar San Salvador. La tripulació, però, ben aviat va tornar a Espanya amb la decepció de no haver trobat cap de les riques ciutats asiàtiques. Colom no sabia que havia arribat a un nou continent, i quan Amerigo Vespucci ho va descobrir, Colom ja havia mort.
Fins 1511, Cuba no va atraure l’interès dels colons espanyols, però aquell any els colons van fundar la seva primera població. Van mantenir el nom indígena però hi van afegir un complement ben espanyol: la van anomenar “Nuestra Señora de la Asunción de Baracoa”.

Els colonitzadors es va trobar a Cuba amb uns 100.000 indígenes, separats en diferents grups segons com de desenvolupats estaven. Els més endarrerits només vivien de la pesca. Altres, també caçaven i recol·lectaven. Els més avençats confeccionaven objectes i recipients de ceràmica.
A partir de la fundació de “Nuestar Señora de la Asunción de Baracoa”, l’objectiu dels colonitzadors va ser controlar ràpidament el territori. En tres anys van fundar set viles. De totes elles, van escollir Santiago de Cuba com a capital del govern.

Durant els primers anys, l’activitat econòmica predominant a l’illa va ser l’explotació de les mines d’or, que s’esgotarien ben aviat. A més, aborígens cubans van ser forçats a treballar per als colons. Això, unit a les malalties que els espanyols havien portat, va fer que l’any 1540 només quedessin vius un centenar d’aborígens.
Va ser llavors quan el cultiu del tabac va esdevenir uns dels principals motors econòmics de l’illa, sempre controlat per la metròpoli espanyola, que va arribar a castigar amb la mort a qui comerciés amb altres països. L’altre motor va ser la indústria del sucre, que a principis del segle XIX ja produïa 34.000 tones de anuals. Tot això, gràcies al treball forçat de milers d’esclaus importats des d’Àfirca.

A principis del segle XIX també van aparèixer els primers moviments independentistes, que van posar en tensió els espanyols i els criolls. Els espanyols eren els que a Catalunya anomenaven indians, que havien nascut a la Península i havien viatjat a Cuba per fer diners. Per altra banda, el criolls eren els qui havien nascut a l’illa, tot i tenir ascendència espanyola o africana.
El descontentament dels criolls el provocaven els elevats impostos que es veien obligats a pagar a la Corona i la impossibilitat d’accedir a posicions de govern dins de l’illa, totes reservades per als “espanyols”. Tot això va desencadenar l’any 1868 en la “Guerra dels deu anys”, que va acabar amb la signatura del Pacte de Zanjon, en el qual Espanya prometia reformes i una major autonomia per a l’illa.

Gairebé cap d’aquestes promeses es va complir. A més, els Estats Units van activar la seva potència militar per fer possible la independència de Cuba i, així, poder comerciar lliurement amb l’illa. D’aquesta manera, el 1895 va començar una insurrecció liderada pel cubà José Martí i que el 1898 rebria el suport dels Estats Units.

L’exèrcit espanyol, mal equipat i en pèssimes condicions, no va poder fer front fer front a l’armada americana, que va enfonsar tota la flota espanyola a la batalla de Santiago. Així, al govern espanyol només li va quedar rendir-se. La derrota va dur Espanya a una triple crisi: política, moral i econòmica.
De totes maneres, la crisi econòmica es va notar menys a territoris com Catalunya, gràcies a les inversions que van realitzar els indians a pobles com Begur en tornar de Cuba.

Els indians i les havaneres

Les havaneres són tonades marineres originàries de Cuba. Aquest gènere musical, dels anomenats d’anada i tornada, té els orígens a l’illa caribenya en el segle XIX. Però cal buscar les seves arrels en alguns antecedents musicals del segle XVI, especialment en la contradansa anglesa que arribaria posteriorment al Carib de la mà de pirates i corsaris al servei de la corona anglesa. Les influències caribenques, pròpies d’una societat mestissa i amb vincles tant amb Amèrica com amb Europa i Àfrica, donarien a la contradansa un ritme més lent i els criolls l’acabarien d’arrodonir.

A Cuba, l’havanera va néixer com a gènere ballable, molt popular en els salons de l’Havana. Però les influències melòdiques i rítmiques de l’illa la van fer evolucionar capa cant i ball i, finalment, com a cant, en diferents versions, des dels teatres musicals i els salons fins a les havaneres dels músics del carrer. El nom d’havanera es popularitzaria abans a Espanya, França i Mèxic que a Cuba, on durant força dècades encara se la va seguir anomenant dansa americana, tango americà, dansa havanera o contradansa.

Tal com explica la Fundació Ernest Morató, referència en la documentació i dignificació de la història de l’havanera, els indians, així com soldats, comerciants, marineres i gent de mar que arribaven de Cuba, van fer que a principis del segle XX l’havanera gaudís d’una gran popularitat. Amb tot, aquest ressò va decaure als anys 50 i les havaneres van subsistir en reduïts ambients populars, especialment a l’Empordà, barrejades entre altres cançons i gèneres del moment que es cantaven a les tavernes i barraques arran de mar. Passat el sotrac, l’inici de la recuperació vindria amb el l’obra Álbum de Habaneras, de Montsalvatge, Prim i Luján, publicat el 1948. Uns anys després, el 1966, el presentaven a Calella de Palafrugell, juntament amb les havaneres de Joan Pericot, Frederic Sirés i Ernest Morató. Per aquest motiu, es va celebrar una Cantada d’Havaneres a la taverna de Can Batlle. Era l’origen de la cantada, que aquest 2016 celebrarà el seu 50è aniversari.

El patrimoni indià a Begur

Durant el segle XIX, la quarta part de la població -500 homes joves i aventurers- se n’havia anat a ‘fer les Amèriques’, especialment a Cuba. Al cap d’uns anys, alguns retornaren a Begur amb una enraonada fortuna a la butxaca. Bona part d’aquells diners els varen invertir a construir-se grans i ostentoses mansions, amb una arquitectura que trencava completament amb les velles edificacions del poble.

Els casals indians, d’estil vuitcentista amb un fort alè colonial, es caracteritzen per les façanes neoclàssiques i galeries porxades amb pintures murals, a la part posterior, sobre petits horts i, a l’interior, amb parets amb frescs. Algunes d’aquestes cases han estat destruïdes, d’altres s’han salvat i moltes són cases de segona residència i estiueig. A més de fer-se construir els magnífics edificis, quan van tornar, els indians de Begur van invertir en la indústria surera i corallera locals.

L’itinerari indià de Begur s’inicia a la plaça de l’església, al davant de la qual s’hi troba Can Sabater, l’actual Ajuntament , un edifici d’estil indià format per una planta baixa i un pis, amb soterrani i terrat. Construïda el 1902, moment en què ja s’havia produït el retorn massiu de begurencs d’Amèrica. Tot i que no era indià, el seu promotor es va deixar contagiar pels refinaments decoratius de l’onada ultramarina del moment.

La Casa Bonaventura Caner i Bataller, avui l’Hotel Aigua Clara, és el palauet més majestuós de Begur, que data de 1866. La Casa Termens, del 1869, duu les inicials F.M.I. de Francesca Mató, vídua de l’indià Santiago Mauri i Carreras i just a l’altre costat del carrer, al número 1, s’hi troba la casa del senyor Puig, del 1872, amb uns frescos a la façana del jardí que reprodueixen escenes ultramarines.
A l’entrada del carrer Concepció Pi i Tató, Josep Forment hi va construïr la seva casa el 1866 i si tornem enrere cap al centre, en un dels carrers laterals s’hi troba la casa de Ramon Silvestre Darder, construïda el 1887. En Ramon, juntament amb els seus germans, Josep i Joan, van emigrar a Cuba entre el 1835 i 1840. Era habitual que l’indià deixés petjada a la casa, i les inicials del seu nom apareixen a la llinda de les portes, a les reixes o balconades
Can Pallí (17) és un casalot indià de planta baixa i dos pisos, amb sostres molt alts, cambres espaioses, i cuina i serveis molt rudimentaris. A la galeria porticada de la planta baixa hi ha una cisterna, que apareix en alguns poemes a El Callat i alLlibre d’amic del poeta Joan Vinyoli, i és que el poeta va arribar a Begur l’agost del 1954 i va repetir cada estiu fins al 1978, amb la seva família i amics, i Can Pallí va ser la primera casa que va llogar la família Vinyolí, i on s’allotjaren fins al 1958.

En Pere Pont Puig, promotor de Can Petu, va emigrar a Ponce (Puerto Rico) on es va dedicar al comerç. En retornar a Begur es va fer construir, l’any 1889, una casa senyorial, per viure amb la seva esposa Joaquima Carreras i la seva família.

Can Sora va ser construïda als voltants del 1870, quan la família Cama-Martí va tornar enriquida de l’Havana. A l’interior de la porxada s’hi conserven frescos que representen paisatges romàntics de les terres americanes. A la reixa de la porta es poden veure les inicials J.C. que corresponen a Josep Cama Rovira, primer propietari de l’immoble.

I per acabar aquest recorregut, ens situem al Casino Cultural. El Casino Cultural fou construït per iniciativa dels indians i inaugurat l’any 1870; d’aquí que es conegués com a Casino dels Senyors o Casino Vell.
Representa la fusió dels dos antics casinos de la població: El Bagurense i La Unión. Arquitectònicament destaca per la monumentalitat de l’edificació: grans finestrals i portes resseguits per motllures, i les parets exteriors de pedra sense treballar.

Però el patrimoni Indià de Begur, no acaba aquí. El poble té desenes de construccions d’aquella època que es poden visitar tot passejant pels carrers en dies com avui.

El llegat dels indians

Fotografia de l'exposició "Els indians en la intimitat", sobre les cases d'indians de Begur. FOTO: MATIES CARRERAS


“Cuba a Catalunya. El llegat dels indians” és el títol d’un llibre publicat ja fa anys per la periodista i fotògrafa reusenca Tate Cabré. Una obra que posa l’accent en un llegat cultu-ral que explica una part d’allò que som. De Cuba en parla com una illa màgica, que du-rant èpoques ha magnetitzat molts catalans. Una musa que ha inspirat compositors i poe-tes, una terra mítica per a milers d’emigrants. Però un miratge que inclou també l’altra cara de la moneda, la de la guerra i dels propietaris que van traficar amb esclaus, fa més de dos-cents anys.

Güell, Bacardí, Samà, Soler i Morell, Gumà i Ferran, Xifré…. són només alguns dels molts cognoms catalans que van fer fortuna i esdevinguren lobby econòmic, alhora que mece-nes culturals. Els indians deixarien petjada, posteriorment, en molts àmbits de la vida: en la política, l’economia, la història, la gastronomia, la música, la literatura, l’arquitectura… I és que, segons l’autora, el llegat dels indians no s’ha valorat prou en el marc de la cultu-ra catalana contemporània. Sense aquest llegat, diu, ens faltaria una mica de sal i unes gotes d’”ambrosia”. “Cuba a Catalunya. El llegat dels indians” està publicat per Cossetà-nia i és la continuació del volum “Catalunya a Cuba, un amor que fa història”, d’Edicions 62. Una dialogia que s’endinsa de forma exhaustiva en les arrels profundes dels vincles catalano-cubans, que han arribat fins avui i fins aquí.

12 anys d’indians a Begur

Imatgel programa especial emès amb motiu de la fira dels indians 2015

Begur es vesteix de blanc per enèsima vegada. Ja són 12 els anys que Begur celebra la Festa dels Indians, una activitat que ja s’ha consagrat com un dels actes més destacats de la Costa Brava.

Al llarg d’aquests anys la Fira s’ha dedicat a una temàtica concreta que va des de l’arquitectura, fins a la música o la gastronomia. Aquest any, per exemple, el tema principal és el mecenatge dels indians i, durant tres dies, els visitants poden gaudir d’una àmplia oferta cultural i lúdica entorn aquest tema. El llegat dels indians és analitzat de diferents formes amb mostres d’oficis, productes d’ultramar, exposicions i taules rodones.

El poble de Begur ha vist passar diversos artistes de renom gràcies a la Fira dels Indians: Lucrecia, Chano Domínguez, Pepe Rubianes o Moncho són només alguns exemples. També ha comptat amb grups cubans de renom internacional, com ara Barnahabana o la Máquina del Sabor, que han envoltat Begur d’una particular atmosfera caribenya.

La mostra recorda i reivindica la intensa relació que hi va haver entre Cuba i Begur al llarg del segle XVIII i XIX. En concret, fa referència a tots aquells catalans i gironins que van marxar cap a Cuba buscant un futur millor. Així, la fira retrata aquells ciutadans que van retornar uns anys més tard, després d’haver prosperat en els seus negocis, i que van potenciar els pobles gironins, com Begur, amb la seves grans fortunes.

Al bell mig del poble i durant cada any la Fira dels Indians compta amb desenes de parades i actuacions musicals, i és que per aquestes dates el poble de Begur es transforma per viure per una de les mostres més importants de la Costa Brava que atreu habitualment uns 40.000 visitants.