
Dijous rúfol i fred amb risc d’algun ruixat
Avui dijous encara tindrem un dia molt ennuvolat. Esperem un dia gris i rúfol. Un dia que també es presenta hivernal i fred.
També esperem una jornada amb risc de pluja, tot i que serà més probable la primera meitat del dia. Cap a la tarda l’episodi s’afeblirà coincidint amb l’entrada de la tramuntana que al principi seria més agregalada.
El Servei Meteorològic de Catalunya ha emès un avís per alteració marítima a la nostra comarca, advertint possibilitat d’ones més grans de 2.50 metres, ocasionant maregassa de component nord i est. I també advertint de mar creuada i notable mar de fons de llevant.
Les temperatures aniran dels quasi 2 ºC mínims, als escassos 8-10 ºC màxims. I la sensació serà plenament hivernal. Contrastant amb demà i el cap de setmana que es suavitzarien les jornades diürnes, amb contrapartida de les nits que quedarien molt fredes, amb temperatures que tornaran a quedar per sota els zero graus.
Fila Indie 3×14 – 10 gener 2024
TRACKLIST
LIAM GALLAGHER & JOHN SQUIRE – JUST ANOTHER RAINBOW
NOAH KAHAN & GRACIE ABRAMS – EVERYWHERE, EVERYTHING
MASSAVIU – ELS SOMNIS QUE TENIM
THE VACCINES – NORGAARD
TROYE SIVAN – STRAWBERRIES & CIGARETTES
PUBLIC ACCES TV – IN THE MIRROR
TOBIAS JESSO JR – HOW COULD YOU BABE
THE WILD FEATHERS – I CAN HAVE YOU
CRYSTAL FIGHTERS – LOVE ALIGHT
JAGWAR TWIN – BAD FEELING (OOMPA LOOMPA)
COLONY HOUSE – CANNONBALLERS
KEVIN ABSTRACT – MADONNA
CROSSES – INVISIBLE HAND
NEON TREES – LOSING MY HEAD
SUECO & BEA MILLER – YOURS
BBY – HOTLINE
THE LAST DINNER PARTY – NOTHING MATTERS
CANNONS – LOVING YOU
Ada Colomer: “Les persones venen a passar una bona estona i des-connectar amb el Museu de la Pesca”
El 2024 arriba carregat d’activitats al Museu de la Pesca amb la proposta “Des-connectar amb el Museu”. Per parlar d’aquestes activitats que es realitzaran durant els pròxims mesos en aquest espai de Palamós ens visita la directora de projectes de la Fundació Pomediterrània, Ada Colomer.
L’objectiu principal és atraure nous públics a través d’activitats que combinen la cultura amb la gastronomia. “Gent que encara no ha vingut mai al museu i que tinguin ganes o que els hi creï curiositat participar-hi”. Sobretot segons Colomer, busquen cridar l’atenció de persones locals del Baix Empordà.
En concret, hi haurà dos tipus d’activitats, l’Art TV i una altra sobre degustacions literàries. La directora de projectes n’ha donat més detalls, en la primera es combinarà la pintura amb uns tastos de vins i en la segona proposta es posen en comú la literatura amb un tastet de cuina marinera.
Les activitats volen enllaçar el Museu de la Pesca amb l’Espai del Peix, ja que “la pintura i la literatura són coses que al museu les tenim molt present cada dia i, el vi i la cuina marinera està a l’espai”. A més, no cal tenir coneixements previs per participar en les sessions perquè l’important, i com descriu el nom, és “desconnectar”. Una de les altres voluntats d’aquesta iniciativa és fer “un pas més enllà” i oferir propostes culturals i gastronòmiques desestacionalitzades de l’època estival per la població de tot l’any.
En el cas de voler acudir algun d’aquests actes, es poden comprar les entrades a la web del museu fins a l’últim moment, sempre que hi hagi places, i també de manera presencial.
Un estudi constata que la meitat dels cellers catalans ofereixen enoturisme, la majoria estrenats durant l’última dècada

Un estudi de l’Escola d’Enoturisme constata que un 48% dels cellers catalans ofereixen activitats turístiques lligades al vi. Dels 918 cellers elaboradors repartits arreu, 451 són visitables i ofereixen prop de 1.700 propostes diferents. L’anàlisi ‘Wine Travel Observer’ assenyala un “context optimista” per a un sector que té molt camí per córrer. L’investigador David Jobé apunta que la majoria de cellers s’han estrenat en l’enoturisme durant l’última dècada, i encoratja els cellers a anar més enllà dels tastos convencionals de vi: “Cal un enoturisme més potent i transversal”. L’estudi també avisa que les empreses han de millorar els sistemes de reserva telemàtica, el detall de la informació de les activitats i les polítiques de cancel·lació
La recerca ha estat liderada per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya per palpar el pols del sector un cop superats els efectes de la pandèmia, que va obligar molts cellers a innovar i obrir nous espais per atraure clients. “Identificar que la meitat de cellers ofereixen enoturisme és una dada que s’ha de veure en un context optimista i ha de permetre treballar amb aquells que encara no han pensat en aquesta clau turística”, assenyala Jobé. Assegura que “l’activitat enoturística està tot just a P3 si ens comparem amb l’edat que tenen les Denominacions d’Origen”.
Per demarcacions, l’anàlisi presentat aquest dimecres a Vilafranca del Penedès mostra que Barcelona concentra 415 cellers, un 45% dels quals són visitables, mentre que a Tarragona n’hi ha 382 i un 47% ofereixen visites. En el cas de Girona, hi ha 66 cellers amb un 73% de casos amb propostes enoturístiques. A Lleida, són 55 cellers i un 65% són visitables.
Per regions vinícoles, la quota més alta de cellers visitables és a l’Empordà, amb un 78% dels 58 cellers que hi ha al territori. La segueixen Lleida, amb un 70% dels 50 cellers de la zona, i Bages, amb un 65% dels 17 cellers de la regió. Pel que fa a les zones vinícoles més potents, Penedès i Priorat, a la primera hi ha 344 cellers i una quota d’enoturisme del 45%, mentre que a la segona són 198 empreses i un 51% són visitables.
L’estudi ha identificat que, dels 451 cellers que ofereixen visites, quasi el 70% són experiències concretes i el 30% es limiten a dir que tenen les portes del negoci obertes a qui el vulgui conèixer. En el cas de les experiències concretes, l’anàlisi n’ha comptabilitzat 1683 arreu de Catalunya, amb un gran gruix de propostes estables al llarg de tot l’any i només un 35% d’esporàdiques. “En aquest últim àmbit és on més ha de treballar el sector, per esprémer la imaginació i aconseguir que els clients vulguin conèixer més cellers”, diu Jobé.
Pel que fa als tipus d’activitat, el 27% de l’oferta que hi ha arreu de Catalunya es focalitza en tastos de vins. El rànquing de preus d’aquestes visites bàsiques amb degustació l’encapçala Alella, amb un preu mitjà de 26 euros per persona. La segueixen Bages -21,3 euros-, Penedès -19,6 euros- i Priorat -19,5 euros-. Al capdavall de la llista hi ha Tarragona -11,8 euros- i Conca de Barberà -9 euros-.
En relació a la resta d’activitats, un altre 27% de les propostes ofereixen tastos que inclouen maridatge amb productes com formatges, patés o xocolates. El tercer gruix d’activitats són les que inclouen àpats, que representen un 16% de l’oferta. L’investigador avisa que es tracta d’un percentatge molt baix i encoratja les empreses a estirar aquesta possibilitat de forma coordinada amb altres agents del territori “perquè cal un enoturisme que depassi el tast de vi”.
En aquesta mateixa línia, avisa que el sector també s’hauria d’engrescar a oferir propostes que incloguin la descoberta del patrimoni més proper als cellers. Considera que cal que les empreses vinícoles tinguin una oferta enoturística “més transversal”, i les insta a innovar amb propostes que també s’adrecin a col·lectius que busquen turisme familiar o bé persones abstèmies, ja que són àmbits en els quals s’hi ha apostat poc.
D’altra banda, l’estudi adverteix que els cellers han de millorar diversos aspectes en la gestió de les reserves per tal de fidelitzar clients i guanyar-ne de nous. En aquest sentit, hi ha un 62% d’empreses que treballen a través de correu electrònic o telèfon per sol·licitar una activitat que requereix confirmació posterior per part de l’empresa, mentre que només un 23% permet als clients triar i reservar via web una activitat amb dia i hora concreta.
Al mateix temps, l’anàlisi detecta un gran nombre de casos en què l’oferta d’activitats no detalla els productes que es coneixeran ni la durada de l’experiència, i constata que la majoria de casos cobren la visita al final de tot, fet que dificulta la venda d’ampolles de vi quan acaba l’experiència perquè dispara l’import que han de pagar els clients. Els investigadors també avisen que és “terrible” la poca implicació dels cellers a l’hora de preveure i fer públiques les polítiques de cancel·lació.
Professionals “d’un sector sense sector”
D’altra banda, ‘Wine Travel Observer’ fotografia quina és la situació laboral que envolta l’enoturisme, que la directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, Ester García, defineix com “un sector sense sector”. I és que el 75% d’empleats d’aquest àmbit tenen un contracte lligat al conveni d’elaboració de vins, malgrat la seva activitat està lluny de la vinificació.
Pel que fa a les tasques que assumeixen els treballadors dedicats a l’enoturisme, l’estudi en destaca la polivalència a què es veuen obligats, especialment a les petites i micro empreses, “on una sola persona arriba a assumir les tasques de vuit treballadors d’una empresa gran”. En un 81% dels casos, els treballadors han de dominar, entre altres aspectes, els tastos de vins, el guiatge de grups, la creació de producte i el contacte amb els touroperadors.
De cara al futur, un 75% dels cellers analitzats assegura que incrementarà l’activitat enoturística a curt termini, i un 67% augura que necessitarà més personal. Al mateix temps, un 80% de les empreses donen per fet que necessitaran més formació per adaptar-se a les necessitats del sector.
Individualisme

Doncs ja hem començat l’any! I com ja se sap, canviar un número no suposa un canvi en l’entorn per si mateix. Som allà on érem, i el canvi només vindrà amb la nostra actitud i la nostra acció.
Aquesta setmana l’Hospital de Palamós ha anunciat que parava part de l’activitat quirúrgica degut a l’impacte de la grip.
Fa mesos, per no dir anys, que el sector sanitari alerta de la sobrecarrega de treball i que alguns centres, com l’Hospital de Palamós, estan quedant petits.
La situació és greu, no tant per aquesta punta estacional, sinó pel fet que des de l’administració no s’apliquen mesures per millorar la situació laboral dels professionals ni ampliar els centres que ho necessiten. I per altra banda, la població sembla no ser conscient que cal la seva col·laboració per no agreujar la situació.
Les dades diuen que dues terceres parts de les persones que ingressen per virus respiratoris no estan vacunades. I ha calgut tornar a la obligatorietat de la mascareta als centres sanitaris, perquè a la gent amb simptomatologia no se li acut posar-se-la de mutu propi.
La tendència cap a l’individualisme davant del bé comú es pot entendre perquè de manera innata, busquem maximitzar el propi benestar, i l’individualisme ens aporta recompenses immediates; la modernitat ha fet que la societat evolucioni cap a societats més complexes i els individus percebem la necessitat de prioritzar els nostres propis interessos en un entorn competitiu, alhora que creix la manca de connexió personal amb altres membres de la societat; La desconfiança en les institucions també fomenta actituds més individualistes.
L’equilibri entre el bé personal i el bé comú és un desafiament filosòfic constant. Però com veiem la tendència natural i els valors de la cultura contemporània fan caure la balança cap al primer, i aquesta és l’altra epidèmia que patim, l’individualisme.