La Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria, més coneguda com a SAREB, té més de 500 habitatges al conjunt del Baix Empordà. Així ho indiquen les dades fraccionades per municipis.
Els 575 pisos que la SAREB té a la comarca estan repartits en 12 dels 36 municipis que té el Baix Empordà. El municipi on la Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria té més immobles és a Palafrugell amb un total de 175 habitatges seguit de la Bisbal d’Empordà amb 106 i Palamós amb 75. Per contra, els municipis on la SAREB té menys habitatges són Begur, la Tallada d’Empordà i Regencós amb 1 pis tots tres municipis respectivament.
No hi ha dades dels municipis d’Albons, Bellcaire d’Empordà, Colomers, Corçà, Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura, Foixà, Fontanilles, Forallac, Garrigoles, Gualta, Jafre, Mont-ras, Palau-sator, Pals, Parlavà, la Pera, Rupià, Serra de Daró, Torrent, Ullastret, Ultramort, Vall-llobrega, Verges i Vilopriu.
Més de 160 pisos estan buits
En un reportatge publicat l’any passat titulat Quants pisos buits hi ha al Baix Empordà?, des de Ràdio Capital de l’Empordà vam revelar que la SAREB té 169 pisos buits a la comarca. Per tant, el 29,39% dels pisos que posseeix la SAREB estan sense habitar. Entre els municipis on la SAREB té pisos buits hi ha la Bisbal, Palafrugell, Calonge i Sant Antoni o Santa Cristina d’Aro.
Què és la SAREB?
La SAREB es coneix com el “banc dolent” de l’Estat Espanyol. Va néixer l’any 2012 per rescatar els actius immobiliaris de bancs com la Caja Madrid i Caixa Catalunya durant la crisi de 2008. Es calcula que el capital inicial per absorbir els actius immobiliaris tòxics va ser de prop de 60.000.000 €.
Des de l’any 2022, el Govern de l’Estat té més del 50% de la propietat de la SAREB a través del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB) per contribuir a l’accés a l’habitatge.
La SAREB, el gran tenidor amb més pisos buits de tota Catalunya
Segons una informació de Laura Aznar al mitjà CRÍTIC, la SAREB és el gran tenidor que acumula més pisos buits a tota Catalunya, en concret 5.340 habitatges, segons la informació a la qual va accedir CRÍTIC. Això suposa que el denominat “banc dolent” té el 21% dels pisos buits que hi ha Catalunya i que consten al Registre d’Habitatges Buits i Ocupats Sense Títol Habilitant.
L’habitatge és la principal preocupació dels catalans
Segons l’últim baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), la preocupació principal dels catalans és l’habitatge. En concret, un 23% dels ciutadans catalans tenen aquesta preocupació. L’habitatge apareix com el principal problema per davant d’altres qüestions com la inseguretat ciutadana, la immigració o la política.
Cal recordar que en l’últim mig any, hi ha hagut fues grans manifestacions del moviment de l’habitatge, una el 23 de novembre de l’any passat i la segona el 5 d’abril d’aquest any.
També cal tenir present que Catalunya és l’única comunitat autònoma de l’Estat Espanyol on s’aplica la Ley de Vivienda espanyola i on, per tant, es regulen els lloguers en aquells municipis considerats zones de mercat residencial tensionat.
[REPORTATGE] Quants pisos buits hi ha al Baix Empordà i de qui són propietat?