24.3 C
Pals
Dilluns, 25 agost 2025
- Publicitat -

Detenen un home a la Bisbal per la crema de contenidors aquesta matinada a la plaça de la Llibertat

la bisbal

La Policia Local i els Mossos d’Esquadra han detingut un home de 56 anys per provocar un incendi aquesta matinada a la plaça de la Llibertat de la Bisbal. Els agents han rebut l’avís de l’incendi poc després de les quatre. En arribar-hi, han intentat apagar el foc sense èxit. Finalment, els Bombers han pogut controlar les flames, que han afectat la façana d’un immoble proper.

Mentre els serveis d’emergència treballaven a la zona, els Mossos han iniciat la recerca del presumpte autor. L’home ha estat localitzat poc després al carrer Parlament. Portava diversos encenedors i intentava calar foc als contenidors de la zona.

Aquest mateix home ja havia estat detingut a principis de maig per intentar cremar contenidors al carrer Eusebi Diaz-Costa. Segons fonts municipals, viu ocupant una antiga fàbrica en mal estat. Fa pocs dies, una jutgessa va desestimar el seu desnonament tot i que l’espai és considerat inhabitable.

El regidor de Seguretat Ciutadana, Xavier Dilmé, ha destacat la ràpida actuació dels serveis d’emergència i ha demanat responsabilitat a la justícia. Ha advertit que aquesta persona, detinguda dues vegades en un mes per fets similars, no pot continuar en llibertat perquè suposa un perill per als veïns.

Mor un home a Begur mentre es banyava en una cala

privat:-un-home-mor-mentre-es-banyava-a-una-cala-de-begur
Privat: Un home mor mentre es banyava a una cala de Begur

Un home va morir aquest dissabte després de separar-se del grup d’excursionistes amb qui caminava pel camí de ronda de Begur i entrar a mar a la punta d’en Toni, abans d’arribar a la cala de Sa Riera en direcció nord. Els GRAE subaquàtic dels Bombers de la Generalitat van trobar l’home sota l’aigua sense vida.

Els Bombers de la Generalitat van rebre un avís per part d’un grup de 60 excursionistes que feia el camí de ronda des de Sa Tuna a la platja de Pals i trobaven a faltar un dels seus membres. L’alerta es va donar passades les 19 h. Immediatament, es van mobilitzar fins a 9 dotacions dels Bombers: efectius terrestres del parc de La Pera; del Grup d’Actuacions Especials (GRAE) Muntanya des d’Olot i Cerdanyola amb els submarinistes de GRAE Subaquàtic; l’helicòpter del GRAE i efectius del Grup Operatiu de Suport (GROS), en previsió de què calgués infraestructura de comandament per a la recerca nocturna.

Els Bombers de la Generalitat, juntament amb efectius policials, van iniciar la recerca per terra i aire tot resseguint el perfil del camí de ronda, que en aquest tram presenta punts on hi ha perill de caure al mar. Van ser els efectius GRAE de l’helicòpter els qui van detectar, a les 20:52 hores, unes pertinences que algú havia deixat a la punta d’en Toni, poc abans d’arribar a la cala de Sa Riera en direcció nord.

La recerca subaquàtica es va emprendre poc després que l’helicòpter diposités el personal a terra i es constatés, per la documentació present a la motxilla, que les pertinences eren de l’home desaparegut. Tot apuntava que havia entrat a banyar-se i no n’havia sortit, cosa que va confirmar la trucada d’un ciutadà al 112 que alertava que un home havia entrat a l’aigua feia hores i no l’havia vist de nou.

Sota la coordinació de Salvament Marítim i en col·laboració amb la Guàrdia Civil, que va posar una embarcació a disposició del GRAE Subaquàtic, es va iniciar una recerca amb tècniques d’immersió nocturna i a les 22.21h GRAE Subaquàtic alertava de la presència d’un cos a tres metres de profunditat. Sota supervisió policial per part de la Guàrdia Civil, es va hissar el cos i se’l va traslladar al port de l’Estartit, on els agents estatals van fer-se càrrec de les diligències judicials.

Els Mossos d’Esquadra van participar en l’operatiu de recerca, amb 3 dotacions terrestres i 2 marítimes, així com les policies locals de Begur i Pals.

Quimi Portet: “Un concert és un concert, tant si hi ha 10.000 persones com si n’hi ha 100”

Quimi Portet ha actuat en grans estadis, però aqiest dissabte defensa amb la mateixa passió els concerts de format petit, com el d’aquest vespre al Festival Ítaca a Ullastret. “Un bolo és un bolo. La magnitud només és tècnica”, explica. La proximitat amb el públic li permet explorar l’humor espontani que el caracteritza: “Si surten xistes, surten”.

Portet també ha publicat recentment “Cançons en vell llemosí”, un recull de les seves lletres amb comentaris personals. “Em va fer il·lusió despullar les cançons de la música”, confessa. El músic assegura que sempre compon primer la música i després la lletra, i que, malgrat els anys, continua gaudint com el primer dia del seu ofici: “He tingut sort; em guanyo la vida fent el que m’agrada”.

Parlant de la música actual, defensa la llibertat dels joves artistes: “Cadascú es posiciona pel que vol. La música popular va néixer pel festeig”. I pel que fa a l’humor en la cultura catalana? “Ens ha salvat molts cops. En les èpoques tristes és quan hi ha hagut més humor.”

Avui, al concert, hi haurà més “fresas” que mai, perquè el grup torna a ser de quatre músics. I com diu el mateix Portet: “El que passa a l’escenari és el mateix, sigui on sigui. I sempre és un plaer”.

Regencós celebra els 250 anys de la rajoleria can Marc amb una gran participació

Regencós ha celebrat aquest dissabte els 250 anys de la rajoleria can Marc. Més de 180 persones han assistit a l’acte, superant les previsions dels organitzadors.

Can Marc és l’última rajoleria artesana que queda activa al municipi. El mestre rajoler Joan Ferrer Plana, darrer representant d’una tradició familiar ininterrompuda, continua elaborant els rajols de manera manual seguint les tècniques heretades.

Regencós, que avui té prop de 300 habitants, havia arribat a concentrar fins a 23 forns de rajols. Durant la celebració, Joan Ferrer ha mostrat les eines tradicionals i ha explicat el procés que transforma el fang en rajols de qualitat. Els assistents també han pogut visitar el forn de llenya, que es manté encès durant dies amb torns continuats.

La jornada ha inclòs la projecció d’un documental amb imatges gravades a can Marc entre els anys noranta i un col·loqui moderat per la periodista Carmina Hereu. A la taula rodona hi han participat l’investigador Carlos Serra i el ceramista Josep Matés, col·laborador habitual de Joan Ferrer.

La festa ha acabat amb un esmorzar tradicional a base de pa amb vi i sucre, pa amb vi i sal, i pa amb una rajola de xocolata que imitava els rajols de fang.

En Quimi Portet i l’Ítaca o quan un artista i un festival connecten amb el territori

Quimi Portet al Festival Ítaca
Foto: Marc Clapés

Hi ha nits que demanen ser explicades més enllà del que passa a l’escenari. Aquest dissabte, en Quimi Portet ha actuat a Ullastret, en el marc del Festival Ítaca. Hi he anat després d’entrevistar-lo, i mentre el veia en directe, tenia la temptació de fer una crònica estrictament musical: parlar del repertori, de la banda, de com aquest músic, que acumula milers de quilòmetres de carretera, encara es planta a l’escenari amb una forma envejable als seus gairebé 70 anys. De com un home que fa dècades omplia estadis, places de toros i palaus d’esports va decidir, a mitjans dels anys noranta, emprendre un camí en solitari que l’ha dut per teatres, sales i places de poble.

Però seria una crònica incompleta. Perquè hi havia avui a Ullastret, en una plaça plena de fans i de veïns que hi eren perquè “quan es fa alguna cosa al poble, s’hi ha de ser”, diu molt més que un bon concert. Parla de la funció que tenen festivals com l’Ítaca i de la importància de tenir artistes com en Quimi Portet: un compromís genuí amb la cultura popular, aquella que es construeix des del territori i per a la gent.

En aquest Empordanet nostre, on també hi ha festivals de gran format, l’Ítaca aposta per un altre model: descentralitzar, portar música a pobles que no surten a la llista habitual de circuits de concerts, reivindicar espais on la cultura no és una indústria, sinó un acte de trobada. I fer-ho programant artistes que, com Portet, viuen fora del mainstream però que tenen molt a dir, si se’ls vols escoltar.

El concert ha estat una celebració de tot això. El repertori, com sempre, impossible de preveure per qui no conegui el personatge: títols com Macarrons, Montserrat, La terra és plana, Pànic escènic, Festa major d’hivern, seguides de Massa, Em trenques al cor, Frases fetes, Estampes de sants, Flors i violes, Francesc Pujols… fins a 23 cançons que repassen la trajectòria d’un músic fidel al rock’n’roll i a la carretera, però també —i això és fonamental— fidel a les classes populars que omplen aquestes places i que ell anomena “intel·lectuals i gent de nivell” a les seves constants converses amb el públic.

Perquè en Quimi Portet, més enllà de l’ofici i el talent, té una cosa que no s’aprèn: la connexió amb el públic. Ho fa amb les cançons, sí, però sobretot amb la ironia, amb la paraula, amb les històries que explica entre tema i tema. És impossible no entrar en el seu univers. És impossible no sortir d’un concert seu sense ganes de tornar-hi. I això, en una plaça com la d’Ullastret, es multiplica: veus com parla a la gent, i com la gent li parla a ell, com si fossin al sofà de casa seva.

Al final, és això el que em quedo de la nit: la importància de continuar celebrant la cultura així, a peu de plaça, en llocs on potser no es programen festivals cada cap de setmana, o en la resta de l’any, però on cada concert es viu com un esdeveniment col·lectiu. I la importància de tenir artistes com en Quimi Portet, que dignifiquen aquests espais i que recorden que el rock’n’roll —quan es fa de veritat— no entén de modes ni d’edats.

Quimi Portet: “Un concert és un concert, tant si hi ha 10.000 persones com si n’hi ha 100”