Vuit municipis del Baix Empordà organitzen caminades per defensar els drets de la gent gran

Caminada gent gran Baix Empordà

Vuit municipis del Baix Empordà acolliran caminades reivindicatives per defensar els drets de la gent gran i denunciar els maltractaments que pateixen moltes persones grans. Les activitats tindran lloc els dies 15 i 16 de juny en el marc del Dia Mundial de la Presa de Consciència de l’Abús i el Maltractament envers les Persones Grans.

La iniciativa està impulsada per l’àrea de Benestar Social del Consell Comarcal del Baix Empordà amb la col·laboració de diversos ajuntaments, Dipsalut i entitats del territori.

Les caminades es desenvoluparan a Torroella de Montgrí, Sant Feliu de Guíxols, Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, la Bisbal d’Empordà, Palafrugell, Santa Cristina d’Aro, Pals i la Tallada d’Empordà.

Els organitzadors volen donar visibilitat a una problemàtica que afecta la salut, la dignitat i els drets de milions de persones grans. Les activitats també busquen fomentar el respecte cap a aquest col·lectiu i reforçar la consciència social sobre les situacions d’abús i maltractament.

La primera jornada tindrà lloc el 15 de juny amb caminades a Torroella de Montgrí, Sant Feliu de Guíxols, Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, la Bisbal d’Empordà i Palafrugell.

L’endemà, 16 de juny, serà el torn de Santa Cristina d’Aro, Pals i la Tallada d’Empordà.

El Consell Comarcal anima la ciutadania a participar en aquestes activitats per fer visible aquesta realitat i defensar els drets de les persones grans. Les persones interessades poden consultar els detalls de cada caminada a través dels canals informatius de l’àrea de Serveis Socials.

Els Agents Rurals preveuen arribar als 300 efectius a les comarques gironines el 2030, més del doble dels actuals

agents rurals

Els Agents Rurals augmentaran de manera substancial la seva plantilla a les comarques gironines. En concret, el cos preveu arribar als 300 efectius l’any 2030, en el marc del pla estratègic que està desenvolupant. Aquest nombre d’agents és més del doble dels actuals (127) i ha de servir per poder donar resposta a tot el territori de la demarcació. En aquest sentit, el cap dels Agents Rurals a Catalunya, Antoni Mur, reconeix que no s’ha arribat «a tot el que es volia» i explica que el que busca el pla és dimensionar el cos per poder atendre «tots els espais naturals». El cap del cos a Girona, Jaume Bosch, assenyala que de cara a l’estiu els preocupa la vigilància a les zones de gorgues i la costa «sense oblidar la prevenció d’incendis».

Si tot va segons el previst, els Agents Rurals incrementaran en els propers quatre anys en més de 160 el nombre d’efectius que té ara mateix el cos a la demarcació de Girona. Això és el que preveu el pla estratègic que el Govern ha tirat endavant i que contempla també l’obertura de dues noves bases més, una al Ripollès -més avançada- i l’altra al Baix Empordà. Tot plegat plegat per poder donar resposta a les necessitats d’uns Agents Rurals que ara per ara «no arriben a tot», per la manca d’efectius.

En aquest sentit, la directora del cos, Elisenda Pérez, explica que ara per ara no tenen la plantilla adequada «no es pot donar la resposta adequada» a les necessitats del territori, en bona part als municipis petits, que a vegades no tenen prou recursos. Pérez dona per fet que arribaran uns «mesos complicats», perquè la formació d’un agent rural i l’aplicació d’aquest pla «no es fa d’un dia per l’altre».

Ara bé, la directora assenyala que la previsió de 300 efectius el 2030 a la demarcació i 1.300 arreu de Catalunya és un «dimensionament que preveu també el patrullatge de proximitat» i confia que d’aquí a quatre anys «sí que es doni la resposta que cal».

De la mateixa manera s’expressava l’inspector en cap dels Agents Rurals a Catalunya, Antoni Mur, que ha destacat l’increment «notable» que hi ha hagut els darrers anys en els espais naturals, especialment després de la pandèmia.

Mur reconeix que «no s’arriba a tot», però dona per fet que les noves incorporacions, a més de les millores que proposa el pla estratègic sí que permeti cobrir tot el territori, en especial les zones de protecció més alta com els parcs naturals, entre ells el que projecta el Govern a l’Albera. «Això ja està pensat tenint en compte aquests nous parcs».

Aquest impuls arriba en un moment de màxima activitat del cos i que ha comportat un augment sostingut de les seves actuacions. Durant el 2025, a l’Àrea Regional de Girona, els Agents Rurals han dut a terme 34.677 intervencions, un 42,3 % més que l’any anterior, quan se’n van registrar 24.368. Aquest increment respon tant a l’augment dels requeriments ciutadans com a la creixent complexitat dels reptes ambientals, i posa de manifest la necessitat de reforçar els efectius i la seva estructura operativa per continuar garantint una resposta eficaç al territori.

Gorgues, platges i prevenció d’incendis

Al seu torn, el cap dels Agents Rurals a Girona, Jaume Bosch, ha explicat que les zones on tenen els ulls posats aquest estiu és als espais de gorgues, com les Planes d’Hostoles o Sadernes a la Garrotxa, però també a la costa, que són els llocs on s’acumula més gent per l’arribada del turisme.

Bosch, però, ha explicat que hauran de combinar els esforços amb la campanya de prevenció d’incendis forestals. En aquest sentit, tot i que els Agents Rurals reconeixen que hi ha una gran quantitat de massa forestal, la realitat és que «està humida», un fet que tranquil·litza el cos.

Efectius a Collserola

Un dels principals maldecaps que han tingut els Agents Rurals els darrers mesos ha estat la crisi per la Pesta Porcina Africana (PPA) dels darrers mesos a Collserola i que ha obligat, primer a tancar el parc i després a restringir-ne l’accés.

Mur ha explicat que hi ha destinat «molts esforços» i això ha comportat que agents d’altres regions haguessin d’anar a la zona per afegir-se al dispositiu, fet que provocava deixar més descoberta l’altra demarcació. Ara, diu Mur, la situació és diferent, ja que s’ha externalitzat part del servei i això permet als agents tornar a les funcions habituals.

Darwin i la Intel·ligència Artificial

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Darwin i la Intel·ligència Artificial
Loading
/

Aquests últims anys, la Intel·ligència Artificial ho ha canviat tot, per a bé i per a mal. En el món acadèmic és molt útil i jo mateixa la faig servir cada dia, seria estúpid no fer-ho. Pots interrogar els teus projectes per saber on fallen metodològicament, o avaluar-los d’avantmà per veure quant de poc o molt encaixen en les convocatòries que hi ha per aconseguir finançament. Pots corregir gramaticalment textos i pots aconseguir traduccions força decents. Pots matisar emails per evitar conflictes polítics deguts a malentesos culturals. Pots arribar a fer anàlisis de dades que ni una ni deu persones ni cent podrien fer. Pots aprendre un munt. D’altra banda, si no tens criteri,els models t’enganyaran. S’inventen referències, barregen conceptes, fan errors garrafals. Si tens un alumne llest i que estudiï prou, serà capaç de trobar els errors i corregir-los. Pels experts és una gran eina. Pels vagamundos i curts, serà la perdició. He vist presentacions d’alumnes de màster fetes amb Intel·ligència Artificial que no tenien ni cap ni peus. Anàlisis que els ha fet la màquina i que com que no tenen ni idea de lo que ha fet la bèstia, quan els interrogues, se desmunten com un castell de cartes. La IA és com tot, doncs.

Algú que té interès a aprendre, s’endevina de seguida. Dones les mateixes oportunitats a una dotzena d’estudiants i sempre les agafaran els mateixos, els demés escalfaran cadires (i conseqüentment potser haurien d’estar en un altre lloc). El que treballa de deu, se li ha de posar un deu. El que treballa de tres, se li ha de posar un tres. Ja n’hi ha prou de concessions perquè no es disgustin, la vida és duríssima, i hem convertit la universitat en un parvulari perquè la mandra és generalitzada.

Potser m’equivoco, però crec que el que farà la Intel·ligència Artificial és descartar els vagos dels que tinguin més ganes d’aprendre, i això a tots els nivells. Mentre els primers quedaran retratats molt abans, els segons s’enlairaran molt més ràpidament. Però potser, al capdevall, això no és tan dolent.

L’ÍTACA estrenarà una barra exclusiva de vins de l’Empordà als concerts de Sant Joan

El Festival ÍTACA farà un nou pas en la promoció del territori amb la incorporació d’una barra exclusiva de vins de la Denominació d’Origen Empordà als seus grans concerts. La iniciativa es posarà en marxa durant l’ÍTACA Sant Joan, que se celebrarà els dies 19, 20 i 23 de juny a la platja Gran de l’Estartit.

La proposta és fruit de la col·laboració entre el festival, el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Empordà i la Ruta del Vi de l’Empordà. L’objectiu és apropar els vins elaborats al territori a nous públics i reforçar el vincle entre cultura, paisatge i producte local.

Fins ara, els vins empordanesos ja tenien presència en alguns concerts del cicle ÍTACA Pobles. La novetat d’enguany és que també arribaran als esdeveniments amb més afluència de públic.

Això permetrà que milers d’assistents puguin degustar exclusivament vins de la Denominació d’Origen Empordà durant els concerts programats a la platja de l’Estartit. El festival comptarà amb actuacions de grups i artistes destacats del panorama musical actual.

Els impulsors del projecte remarquen que la iniciativa també vol acostar la cultura del vi als públics més joves. La voluntat és demostrar que les noves formes de consum cultural poden anar acompanyades de productes de proximitat i de qualitat.

La col·laboració també dona visibilitat als cellers empordanesos i a l’oferta enoturística de la comarca. La Ruta del Vi de l’Empordà agrupa cellers, empreses i entitats que promouen activitats vinculades al món del vi, des de visites i tastos fins a experiències culturals entre vinyes.

Amb aquesta acció, el festival reforça el seu model d’arrelament al territori i contribueix a projectar l’Empordà com una destinació on la música, la gastronomia i el paisatge formen part d’una mateixa experiència.

Els assistents podran gaudir dels vins empordanesos davant del mar i amb les Illes Medes com a teló de fons, en una de les cites musicals més destacades de l’inici de l’estiu al Baix Empordà.

La Fira de la Gamba de Palamós celebrarà l’onzena edició amb degustacions, visites i cuina en directe

Palamós ja prepara l’onzena edició de la Fira de la Gamba, que se celebrarà el dissabte 13 de juny a la llotja del port pesquer. La cita tindrà lloc de manera ininterrompuda entre les dotze del migdia i les deu de la nit.

L’esdeveniment s’ha consolidat com una de les principals activitats gastronòmiques del municipi. L’any passat es van servir prop de mig miler de quilos de gamba a través de les diferents degustacions organitzades durant la jornada.

La fira comptarà amb una quinzena d’expositors entre restaurants, productors locals i empreses de la comarca. El públic podrà degustar la tradicional Gamba de Palamós a la planxa, però també una àmplia oferta de plats elaborats amb aquest producte.

Entre les propostes hi haurà arrossos, fideus rossejats, suquet de canana amb gamba, canelons, raviolis, broquetes i ensaladilles. També s’hi podran trobar elaboracions més innovadores com gelats de gamba, galetes de xocolata amb gamba o croissants amb tàrtar de gamba.

Les degustacions es podran acompanyar amb vins i caves de la comarca i amb altres begudes disponibles als estands de la fira.

Més enllà de la gastronomia, la programació inclourà activitats vinculades al món de la pesca. Durant el dia es faran visites guiades a dues embarcacions d’arrossegament de la flota local i també a la subhasta del peix que es duu a terme a la llotja.

L’Espai del Peix organitzarà dues sessions de cuina en directe amb la gamba com a ingredient principal. Les demostracions es faran al migdia i a la tarda.

Totes aquestes activitats seran gratuïtes. En el cas de les visites guiades, caldrà reservar plaça el mateix dia a la carpa d’informació de la fira.

L’organització també ha activat la venda anticipada de tiquets, que es poden adquirir a l’Oficina de Turisme i al Museu de la Pesca. El dia de la fira també es podran comprar a la carpa informativa.

La Fira de la Gamba és organitzada per l’Ajuntament de Palamós, la Confraria de Pescadors de Palamós i la Fundació Promediterrània. L’objectiu és promocionar la Marca de Garantia Gamba de Palamós, que certifica la qualitat del producte i les bones pràctiques aplicades durant tot el procés de pesca, manipulació i comercialització.

El CIDOB rep el II Premi Francesc Gambús en el marc de la jornada Europa en Blau a Calonge

Part davantera del Castell de Calonge

El Centre d’Informació i Documentació Internacionals a Barcelona (CIDOB) ha estat distingit amb el II Premi Francesc Gambús, un reconeixement impulsat per Europa en Blau que posa en valor la tasca de persones i entitats compromeses amb la construcció d’una Europa més unida, democràtica i justa.

El guardó ret homenatge a la figura de Francesc Gambús, polític i eurodiputat català, coincidint enguany amb el setè aniversari de la seva mort. La distinció reconeix trajectòries que contribueixen a fomentar el diàleg, construir ponts entre institucions i ciutadania i defensar els valors fundacionals del projecte europeu. L’acte de lliurament del premi es farà el pròxim 4 de juliol al Castell de Calonge, en el marc de la sisena jornada Europa en Blau.

El grup promotor d’Europa en Blau ha destacat el paper del CIDOB com a centre de referència en l’anàlisi de les qüestions globals que influeixen en les dinàmiques polítiques, socials i de governança, tant a escala internacional com local.

Segons els impulsors del guardó, el centre sobresurt pel rigor de les seves anàlisis, publicacions i projectes. També remarquen la seva contribució a fer accessible el coneixement sobre els principals reptes internacionals i a promoure el debat públic sobre qüestions globals que tenen un impacte directe en la ciutadania, incloses les relacionades amb la Unió Europea.