En una entrevista al programa De cap a cap, l’olotí Francesc Collell ha explicat com va néixer Colmado Singular, l’empresa que lidera des de Sant Joan les Fonts i que s’ha convertit en un referent de la distribució de productes gastronòmics excepcionals per a restaurants d’alta cuina.
Una idea que va néixer a l’Índia
La llavor del projecte es va plantar durant un viatge a l’Índia, quan estudiava un màster de comerç internacional a Londres. Una família emprenedora el va acollir i el va inspirar a buscar el seu propi camí. Allà va descobrir el safrà de gran qualitat i les històries que hi havia darrere de cada producte. “Va ser el primer cop que vaig entendre que un aliment podia tenir una història tan potent al darrere”, recorda.
Un magatzem amb ànima de colmado
Colmado Singular està ubicat en una antiga fàbrica tèxtil de Sant Joan les Fonts, que ha estat reconvertida en un espai amb ànima: una recreació d’un colmado tradicional, amb bàscula, molinet de cafè i caixa registradora inclosos. L’espai no és només decoratiu: des d’allà es distribueixen els productes a tot l’Estat i es fan demostracions professionals per cuiners i clients.
Productes d’alta gamma i històries úniques
Collell selecciona cada producte amb cura extrema. Alguns exemples:
- Sal galesa de Halen Môn, inspirada en tècniques japoneses, reconeguda com una joia gastronòmica.
- Arròs Aquarello, considerat el millor arròs del món, estudiat per Harvard com a cas d’èxit empresarial.
- Snacks japonesos, com algues nori amb tempura o galetes d’arròs glutinós, que explora per incorporar a la cuina local.
“Tasteu tot el que venem. No em serveix només que sigui bo: cal conèixer qui l’ha fet, com i per què”, afirma. Per això, fa viatges regulars per visitar els productors. El proper, al Japó, li permetrà ampliar la seva gamma de productes asiàtics.
Distribució per a professionals, però també per a particulars
Tot i que la nau de Sant Joan les Fonts està orientada a la distribució professional, els consumidors poden adquirir els productes a través del web de Colmado Singular. A més, s’organitzen trobades amb productors, showcookings i demostracions per donar a conèixer els productes i fomentar l’intercanvi entre creadors i restauradors.
Una aposta per la qualitat, no per les masses
Collell defensa una manera de fer pausada, artesana i rigorosa. “Ens especialitzem en allò que sabem fer bé. Volem oferir productes que marquin la diferència en el plat, tot i ser invisibles com la sal.”
La seva filosofia gira entorn a l’excel·lència, però també al respecte per la tradició, per l’origen i per aquelles històries que fan únic cada producte.









