Palamós il·lumina l’Ajuntament de lila per donar visibilitat a la fibromiàlgia

Palamós s’ha sumat aquest dimarts a la commemoració del Dia Mundial de la Fibromiàlgia amb la il·luminació de color lila de la façana de l’Ajuntament, una acció simbòlica que vol donar visibilitat a les persones afectades per aquesta malaltia i altres síndromes de sensibilització central.

L’acte va comptar amb la participació de representants de l’Associació Catalana d’Afectades i Afectats de Fibromiàlgia i altres Síndromes de Sensibilització Central al Baix Empordà, una entitat amb seu a Palamós que treballa durant tot l’any oferint suport a les persones afectades de la comarca.

L’associació celebra enguany el seu vint-i-cinquè aniversari i ha preparat diverses activitats commemoratives durant aquest mes de maig. Entre les propostes previstes hi ha jornades informatives, xerrades i tallers vinculats a la salut física i emocional de les persones afectades.

Una de les activitats principals serà una jornada sobre la fibromiàlgia prevista pel 26 de maig a l’Edifici Fleming de Palamós. La sessió inclourà ponències de professionals de diferents àmbits sanitaris, com medicina, infermeria, nutrició i psicologia. També s’hi farà un taller de risoteràpia obert al públic.

El programa continuarà el 28 de maig amb una xerrada de la psicòloga Fernanda Oliveira, dirigida especialment a persones afectades per aquestes malalties.

La commemoració també vol sensibilitzar la població sobre unes patologies sovint invisibilitzades però amb un fort impacte en la qualitat de vida de les persones afectades. La fibromiàlgia, la síndrome de fatiga crònica, la sensibilitat química múltiple o l’electrohipersensibilitat formen part de les anomenades síndromes de sensibilització central.

Aquestes malalties poden provocar dolor, cansament, hipersensibilitat i dificultats per mantenir una vida quotidiana normal. Les entitats reclamen més comprensió social i més recursos per millorar l’atenció a les persones afectades.

La Bisbal reforça la brigada municipal amb tres noves incorporacions formades en cursos ocupacionals

L’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà ha incorporat tres noves persones a la brigada municipal de serveis després d’haver participat en un programa de formació ocupacional impulsat conjuntament amb les Cambres de Comerç de Girona i Palamós.

Les tres incorporacions provenen d’un curs especialitzat en manteniment d’espais públics, jardineria urbana i neteja viària, impartit durant l’últim trimestre de l’any passat. Totes les persones participants es trobaven en situació d’atur abans d’iniciar la formació.

Després de superar el procés de selecció municipal, les tres persones ja formen part de l’equip encarregat del manteniment quotidià dels carrers, les zones verdes i els espais públics del municipi.

Aquestes incorporacions són fruit del conveni de col·laboració signat entre l’Ajuntament i les cambres de comerç a finals de l’any 2023. L’acord busca connectar la formació ocupacional amb oportunitats laborals reals al territori i facilitar la inserció de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral.

L’alcalde de la Bisbal d’Empordà, Òscar Aparicio, ha destacat que el projecte demostra “amb fets” la voluntat de generar oportunitats laborals al municipi. També ha remarcat la importància de coordinar administració, formació i eines digitals per afavorir la inserció laboral.

Segons les últimes dades del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, la Bisbal registra actualment prop de 450 persones aturades, la xifra més baixa dels últims anys. El municipi també disposa de la plataforma digital treballa.labisbal.cat, impulsada per facilitar el contacte entre empreses i persones que busquen feina.

L’Ajuntament defensa que aquestes iniciatives permeten reforçar els serveis municipals al mateix temps que impulsen l’ocupació i la cohesió social al municipi.

Miquel Abras: «Sentia que estava fent cançons per fer»

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Miquel Abras: "Sentia que estava fent cançons per fer"
Loading
/

En una entrevista al Supermatí, el músic bisbalenc Miquel Abras ha presentat la seva nova cançó, El meu país és l’Empordà. El tema representa un retorn als orígens personals i creatius de l’artista.

Abras explica que la cançó neix en un moment de bloqueig creatiu i de desconnexió amb el que estava fent musicalment. “Necessito fer coses que realment em connectin amb mi”, afirma. Segons relata, tenia entre mans una cançó que no sentia seva i que responia més a la pressió de publicar nou material que no pas a una necessitat artística real. Va ser aleshores quan va decidir aturar-se i reconnectar amb allò més proper.

El músic assegura que feia anys que tenia al cap fer una cançó dedicada a l’Empordà, però que mai havia trobat el moment adequat. Finalment, aquesta necessitat va aparèixer de manera natural. La peça parla dels espais, paisatges i sensacions que formen part de la seva vida i de la seva relació amb el territori.

Abras destaca que no volia fer una cançó turística ni una llista de llocs emblemàtics, sinó una aproximació íntima i emocional. “Has de fer una mica mirar endins”, explica. Per això, la lletra recull referències personals vinculades als camins, les Gavarres, les cales i els espais que coneix des de petit.

Una de les particularitats del projecte ha estat la campanya de promoció a través de petites entrevistes i converses amb persones vinculades a l’Empordà. La idea va sorgir de manera espontània durant el rodatge del videoclip.  El músic assegura que buscava perfils allunyats dels focus mediàtics: persones que han viscut el territori amb naturalitat i autenticitat.

El meu país és l’Empordà serà la primera cançó del nou disc que Miquel Abras preveu publicar l’any vinent. Tot i això, admet que l’èxit i la bona rebuda del tema també li han generat certa pressió creativa. “M’ha posat molta pressió”, reconeix. Actualment treballa en noves cançons que encara es troben en una fase molt inicial.

El músic també reflexiona sobre com ha canviat la seva relació amb el territori amb el pas dels anys. “Com més gran em faig, més estimo l’Empordà”, afirma. Abras assegura que ara valora molt més espais i paisatges que abans donava per descomptats i defensa una visió oberta i respectuosa del territori. “Empordanès és qualsevol persona que li agrada l’Empordà i que el cuida”, conclou.

Supermatí – 13 maig 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 13 maig 2026
Loading
/

No és conflicte sindical, és la salut de l’educació del país

dolors bassa
Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
No és conflicte sindical, és la salut de l'educació del país
Loading
/

Aquesta setmana tornem a viure jornades de vaga dels docents de l’ensenyament públic del país. És un final de curs convuls, probablement el més complicat organitzativament i educativament dels darrers anys.

Soc mestra i sindicalista. Vaig treballar durant anys a l’escola Vedruna de Palafrugell i al centre escolar de Torroella de Montgrí. Posteriorment, vaig dedicar-me a la Secretaria General de la UGT a les comarques gironines, abans de la meva etapa de política institucional al Govern de la Generalitat. Aquesta trajectòria em porta a analitzar el conflicte actual amb una perspectiva global.

En les darreres setmanes, alguns han intentat convertir aquest conflicte en una batalla sindical. D’una banda, s’ha criticat UGT i CCOO per haver signat un acord amb el Govern; he arribat a llegir qualificatius com “venuts” o “traïdors”. De l’altra, s’ha acusat USTEC i CGT de no arribar mai a acords i de limitar-se únicament a la confrontació. També s’ha obert el debat sobre quin és el sindicat majoritari. Però la realitat és molt més profunda: entre els docents hi ha un malestar generalitzat.

Com a afiliada a la UGT, crec que es van equivocar en el moment de signar l’acord. Això no vol dir que l’acord sigui dolent. De fet, és millor que la situació que teníem fins ara. L’increment de 3.000 milions d’euros en un pressupost educatiu de 8.000 milions és una millora considerable.

També és cert que UGT i CCOO són majoritaris en el conjunt del sistema educatiu català, si es té en compte l’escola pública, concertada i privada. Ara bé, en el marc específic de l’ensenyament públic, la força majoritària és USTEC. I és precisament en el sistema públic on el descontentament és més evident.

Les aules i l’entorn escolar han canviat molt en els últims anys. La figura del docent s’ha vist desprestigiada i molts professionals treballen amb una clara sensació de manca d’autoritat i de suport. Sovint no disposen de les eines necessàries per impartir la docència amb l’èxit que exigeix una societat cada vegada més diversa i complexa.

Per això, els docents fan bé de reivindicar millores, no només salarials sinó també pedagògiques. L’educació és el pilar fonamental d’una societat i el Govern de la Generalitat ha de fer passes endavant per tornar a negociar. No amb policies infiltrats —fet absolutament intolerable— ni amb vigilància policial a les aules, sinó apostant decididament pel prestigi de l’educació pública catalana.

Cal moure fitxa amb urgència, tenir lideratge que vagi a l’arrel del problema. La ciutadania del present i del futur depèn dels mestres i professors que tenim avui a les aules. Si entenem l’educació com l’eina de transformació personal i social més poderosa que existeix, també hem d’entendre que garantir un bon clima educatiu és garantir el futur del país.

L’atenció psicològica d’infants i adolescents

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
L'atenció psicològica d'infants i adolescents
Loading
/

La Dra. Edelmira Domènech (BCN, 1935) i el Dr. Josep Tomàs (1938-2025), des de fa més de cinquanta anys, foren uns autèntics impulsors de l’atenció psicològica i psiquiàtrica d’infants i adolescents al nostre país. Si ella manifestava que “la psiquiatria infantil té implicacions socials, més enllà del camp de la medicina”, ell dedicà la vida a l’estudi del comportament infantil i adolescent “tot fugint dels paràmetres que arrossega la psiquiatria en l’atenció d’adults”.

Doncs bé; és clar que -tot seguint aquells principis- el treball col-laboratiu entre professionals d’infància i adolescència cada vegada és una realitat més evident i necessària per tal de donar resposta apropiada a conductes i trastorns psicològics que presenten els més petits. I en aquest sentit, a la nostra comarca solen haver-hi espais específics per a anar fent camí. És el cas de la XII Jornada d’Equips i Professionals d’Infància i Adolescència que tingué lloc aquest divendres passat, a Palafrugell. Entre les 9 i les 14 h del matí, uns 80 professionals tractaren el tema de les autolesions en infants i adolescents. Tant la ponència inicial com el treball en petits grups de professionals de diversos àmbits (des de sanitaris a educadors socials, des de professorat de centres a psicòlegs de diversos serveis, des de l’atenció precoç a mossos d’atenció comunitària, i fins a altres implicats), propiciaren una profitosa posada en comú final. La Fundació Josep Pallach, organitzadora de la Jornada, n’ha recollit les valoracions de tots els assistents i cal dir que s’hi fa ben palesa aquella idea que els dos eminents doctors tenien ja clara fa molt temps.

Que per molts anys, al nostre Empordanet -i molt més enllà-, seguim avançant en aquesta línia transversal i col-laborativa!

Que tingueu un molt bon dia!